Poważnym i często powtarzanym błędem pracodawców i managerów wyższego szczebla jest przekonanie, że najlepszą formą motywacji są pieniądze. To nieprawda. Nie są one oczywiście bez znaczenia, ale najskuteczniejszą motywacją jest jednak rozmowa z pracownikami. Dzięki niej przełożony dowiaduje się, jakie są potrzeby poszczególnych osób i dzięki tej wiedzy, może wspierać je w osiąganiu celów.
Mnogość obowiązków managera wymaga umiejętności z różnego zakresu, m.in.: zarządzania czasem, negocjacji, właściwej oceny wydarzeń (szczególnie podczas sytuacji kryzysowych), ale także budowania relacji. Jeśli osoba na stanowisku managera nie radzi sobie z tymi zadaniami, w konsekwencji traci na tym firma. Jej sukces zależy przecież od pracy każdego członka zespołu, dlatego tak ważne jest, aby dbać o relacje w miejscu pracy.
Motywacja, a praca w zespole.
Zespół kojarzy nam się z kilkoma osobami, które swoją pracą dążą do tego, aby osiągnąć wspólnie założony cel. W zespole mogą się spotkać ludzie o różnych wartościach, przekonaniach, czy też stylu pracy. Co zrobić, aby czasem skrajnie różne osoby, zaczęły grać do jednej bramki. Czy chodzi tylko o pieniądze, czy o coś więcej?Nie możemy nigdy zapominać, że zespół tworzą ludzie. Mimo, że każdy jest inny, to wspólny cel bardzo zbliża. Wtedy właśnie najważniejsza jest motywacja.
Co nazywamy motywacją?
Motywacja to stan gotowości do podjęcia określonego działania. Są różne motywacje, między innymi zewnętrzna i wewnętrzna. Zewnętrzna opiera się wzbudzeniu potrzeb przez stosowanie kar i nagród, informowaniu o możliwościach zawartych w różnego rodzaju sytuacjach i manipulowaniu tymi możliwościami. Motywacja wewnętrzna następuje, gdy człowiek dąży do zaspokojenia swoich potrzeb. Pracownicy nie lubią czuć się do czegoś zmuszani, tylko chcą poczuć, że coś jest naprawdę zależne od nich. Poza tym dobry manager powinien zaufać swojemu zespołowi. Jak w związku, zaufanie to podstawa.
Poprowadzenie grupy ludzi to nie lada wyzwanie, a osoba zarządzająca powinna posiadać specjalne kompetencje, które polegają nie tylko na pilnowaniu kto, co zrobił, ale też na wydobywaniu z pracowników ukrytych zasobów i talentów, które mogą się przydać w wykonywanej pracy. Każdy ma swój ukryty talent, tylko trzeba go odnaleźć. Jedni są dobrze zorganizowani, inni kreatywni, jeszcze inni mają rozwinięte zdolności komunikacyjne.
Team coaching
To bardzo skuteczny i coraz popularniejszy sposób na przygotowanie zespołu pracowników do wspólnej pracy. Podczas spotkań z coachem zespół uczy się jak osiągnąć zamierzony cel – WSPÓLNIE. Każdy pracownik poznaje swoje zasoby, mocne strony i kompetencje i to właśnie jego predyspozycje wyznaczają jego rolę w zespole podczas współpracy. Ludzie nie potrafią odpowiednio zorganizować pracy. Z tego powodu często robią coś kosztem czegoś innego. Nawet jeśli nie brakuje im motywacji, problemem staje się brak czasu, dlatego tak ważne jest, aby nauczyć pracowników właściwego planowania obowiązków.
Team coaching wzmacnia dwa podstawowe aspekty funkcjonowania zespołu, po pierwsze – produktywność, po drugie – poprawia atmosferę. Tworzy tym samym solidne podstawy do efektywnego działania w grupie. Praca z coachem to także zwiększenie kreatywności zespołu oraz szansa na wprowadzenie zmian, które wpływają na poprawę komunikacji. Team coaching to dobre rozwiązanie w firmie, która ma problemy ze skutecznym osiąganiem wyznaczonych celów, realizuje skomplikowany projekt lub zmaga się z kryzysem. Dzięki niemu można wspólnie przyjrzeć się problemom oraz poszukać rozwiązań, które poprawią współpracę.
Manager coach
Coachingowy styl zarządzania wpływa na wzrost świadomości realizowanych celów oraz współodpowiedzialności za ich osiąganie. Dzięki temu rośnie zaangażowanie pracowników, a to przekłada się na zwiększenie lojalności oraz mniejszą rotację stanowisk.
Wprowadzanie coachingowego stylu zarządzania wymaga przemyślenia i dobrego przygotowania całego procesu. Przede wszystkim należy stworzyć odpowiednie warunki w postaci kultury organizacyjnej opartej na rozwoju i dialogu, która zakłada wspólne dążenie do realizacji celów. Dlatego organizacja, która zastanawia się nad wprowadzeniem coachingowego stylu zarządzania, powinna najpierw zadać sobie pytanie, czy taki styl pasuje do jej kultury organizacyjnej oraz czy środowisko sprzyja jego realizacji. Jeśli managerowie nie będą się z nim identyfikować, to proces się nie powiedzie.
Kolejna kwestia dotyczy wyznaczenia celów i określenia etapów. Warto rozpocząć od przeprowadzenia audytu, który pozwoli nam zorientować się, w jakim miejscu się znajdujemy, jaka jest nasza aktualna sytuacja. Musimy przyjrzeć się naszym procesom, określić, co działa, a co wymaga usprawnienia. Istotna jest również analiza kompetencji managerów – jaki jest ich poziom i gdzie wymagane jest wsparcie. Następny krok to wyposażenie managerów w odpowiednie narzędzia do wprowadzania coachingowego stylu zarządzania w ich zespołach, który pomoże w dokonaniu przeglądu kompetencji wśród pracowników.
Coachingowy styl zarządzania, który opiera się na rozmowach o rozwoju, jest swego rodzaju wyzwaniem dla managera, który nie jest przecież profesjonalnym coachem. Rozmowa z podwładnymi wymaga odpowiedniego przygotowania – przeprowadzenia dogłębnej analizy kompetencji pracowników i zastanowienia się, na co poszczególny pracownik powinien zwrócić uwagę. Dzięki treningom i praktyce manager nabiera właściwych kompetencji i jednocześnie ma poczucie, że się rozwija. Kompetencje te muszą być jednak stale pielęgnowane. Dobrym rozwiązaniem jest nie tylko organizacja szkoleń, lecz także praca indywidualna i obserwacja pracy managera z pracownikami.