E-commerce mobilny
Katarzyna Kazior
05 sierpnia 2015, 14:01·3 minuty czytania
Publikacja artykułu: 05 sierpnia 2015, 14:01Rynek e-commerce w Polsce rozwija się niezwykle dynamicznie - w 2014 r. wart był ponad 27 mld PLN, a specjaliści szacują, że pod koniec roku kwota ta osiągnie 33 mld zł. Czy polskie firmy wykorzystują ten potencjał do tego, by zwiększyć sprzedaż?
Polska smartfonowa
Dzięki postępującej smartfonizacji mobile staje się realną alternatywą dla stron internetowych. Szacunki wskazują, że ze smartfonów korzysta w Polsce już prawie 58% społeczeństwa. Oznacza to, że w codziennym użyciu „pracuje” ponad 22 miliony tych urządzeń – a każde z nich może być nośnikiem reklamy mobilnej i narzędziem sprzedaży.
Co wpływa na popularność stron i aplikacji mobilnych? Przede wszystkim wygoda ich użytkowania, oszczędność czasu oraz interfejs – bardziej przyjazny i intuicyjny niż na przeładowanych opcjami stronach internetowych. Dzisiejszy internauta różni się od przeciętnego użytkownika Internetu sprzed kilku lat. Telefon umożliwia mu bycie „on-line” cały czas – będąc użytkownikiem serwisów społecznościowych czy korzystając z dziesiątek aplikacji ułatwiających życie. Stanowi to wyzwanie dla firm, które chcą unieść się na fali e-commerce.
Do dyspozycji deweloperów aplikacji i stron mobilnych jest pełen wachlarz narzędzi pozwalających precyzyjnie trafiać firmom do swoich klientów np. Reklamy przeznaczone tylko na urządzenia mobilne, QR kody, znaczniki NFC, powiadomienia PUSH czy geolokalizacja. Coraz popularniejsze stają się także aplikacje współpracujące z beaconami i bezprzewodowymi nadajnikami Bluetooth, dzięki którym klienci mogą otrzymywać informacje o promocjach, gdy tylko zbliżają się do sklepu. Jeśli chodzi o branże, to w 2014 roku największą popularnością cieszyły się aplikacje zakupowe oraz lifestyle’owe. Ich procentowe wzrosty można szacować nawet na 174% w stosunku do roku wcześniejszego. W tym roku widzimy coraz większe zainteresowanie płatnościami mobilnymi i technologiami z dziedziny FinTech oraz szybkim rozwojem platform typu
marketplaces.
Wyzwanie: przetrwać próbę czasu
Statystycznie mobilny użytkownik korzysta z 27 aplikacji, poświęcając im nawet 37 godzin miesięcznie. Biorąc pod uwagę fakt, że ponad połowa Polaków ma przynajmniej jeden smartfon, potencjał dotarcia do nich za pomocą aplikacji jest ogromny. Jednak deweloperzy tych aplikacji powinni mieć na uwadze fakt, że walczą z ogromną konkurencją. Według statystyk liczba aplikacji na platformach Play Store i App Store waha się między 1,2-1,5 mln. Nawet 70% z nich nie jest w stanie przetrwać próby czasu i zostaje usuniętych już po trzech dniach od instalacji.
Rynek aplikacji mobilnych jest niezwykle trudny i wymagający. Aby osiągnąć sukces, trzeba reagować szybko i sprawnie dobierać odpowiednie rozwiązania. Przedsiębiorcy chcący rozwijać swój biznes w sferze mobile stoją przed dylematem – na jakie rozwiązanie mobilne postawić? Czy tworzyć aplikację, stronę mobilną czy stronę responsywną? Jak zadbać o to, żeby klient pozostał z nami na długo? Te tematy będą przedmiotem pierwszej z serii debat E-SPIRATION, która odbędzie się już 13. sierpnia. Wezmą w niej udział Katarzyna Kazior (moderator) – dyrektor zarządzająca funduszem Rocket Internet będącym liderem na światowym rynku e-commerce, Stefan Batory – twórca m.in. iTaxi i Booksy, Grzegorz Marczak, senior digital manager marki Payback oraz Adam Tychmanowicz, współautor aplikacji Yanosik. Zapraszam do rejestracji:
e-spiration