Dlaczego Twój biznes może mieć dużą wartość dla Ciebie, a żadnej dla rynku?
Krzysztof Herdzik
07 sierpnia 2016, 23:41·3 minuty czytania
Publikacja artykułu: 07 sierpnia 2016, 23:41Jak zostać budowniczym swojego biznesu, a nie konsumentem swoich umiejętności?
Pomaga organizacjom wprowadzać innowacyjne modele biznesowe
Rozmawiając ze znajomymi czy partnerami biznesowymi, czytając artykuły i książki, często spotykam się z oświadczeniem ludzi, którzy mówią: moje obroty są na poziomie x czy y, zarabiam tyle tysięcy czy tyle milionów.
A na moje pytanie: ile wart jest Twój biznes? Nie znają odpowiedzi!
Skupiając się na obrotach, przychodach czy nawet zysku patrzą krótkoterminowo.
Bo zyski dziś są, a jutro ich nie będzie. Bo przychody dziś rosną, a jutro mogą spaść. Nawet relacja między jednym a drugim przedstawiająca rentowności ich biznesu kieruje ich myślenie dalej na krótkookresowe tory.
Czy wiesz, że niezależnie od kraju, kultury czy kontynentu tylko 2proc firm przetrwa 10lat i wcale to nie oznacza, że odniosą sukces na rynku.
Bo nie traktują swojego biznesu jako wartość, tylko jako miejsce pracy, z którego czerpią przychody.
Czym się wobec tego różni ich praca od pracy na etacie?
Tym, że ryzykują więcej i mają większą decyzyjność co za tym idzie większe prawdopodobieństwo osiągnięcia wyższych przychodów. Są po prostu samo-zatrudnionymi.
Będąc samo-zatrudnionym, twe działania są tyle warte co Twoje i Twojego zespołu umiejętności. Co się stanie, jeśli zespół odejdzie, a Ty stracisz zdrowie? Czy ktoś może wówczas przejąć pieczę nad Twoim biznesem? Jak? Skoro nie będzie miał Twoich umiejętności czy kompetencji i co ważne nie będzie miał MARKI TWOJEGO NAZWISKA!. Wówczas Twój biznes wart jest dużo dla Ciebie i zero dla innych.
Ile razy słyszymy, że restauracja popadła w tarapaty, bo zmienił się szef kuchni? Ile razy widzimy, kiedy odchodzi kluczowy pracownik, odchodzą z nim także klienci, ile razy słyszymy, że poprzez chorobę właściciela firma zbankrutowała.
Dopiero zrozumienie, jakie działania budują wartość Twojego biznesu, a jakie tę wartość obniżają lub są bez znaczenia pozwoli Ci skierować Twój biznes na efektywne tory. Staniesz się budowniczym Twojego biznesu, a nie konsumentem Twoich umiejętności i kompetencji. Dopiero wtedy twoje działania spowodują budowanie czegoś trwałego, co będzie mogło funkcjonować nawet, wtedy kiedy Ciebie już nie będzie.
1. Zdiagnozuj stan aktualny — wyceń swój biznes. Może się okazać, że coś, na co pracowałeś tak długo i tak ciężko jest niewiele warte, bo byłeś po prostu konsumentem swoich umiejętności zamiast budowniczym swojego biznesu. Czy wiesz, że nawet osiągając duże przychody, wartość Twojego biznesu może wynosić ZERO!
2. Zidentyfikuj działania, które zaczną budować Twój biznes - skup się w swoim biznesie, na powtarzalności i replikowaniu modelu biznesowego, na skali, na zdolności do generowania przyszłych przepływów finansowych, na budowaniu bazy klientów. Zadaj sobie pytanie: czy jeśli jutro przestanę pracować to, czy dalej będę osiągał przychody? Czy jeśli chciałbym sprzedać swój biznes to co, oprócz majątku miałoby wartość? (Patenty, unikalne rozwiązania, bazy klientów, udział w rynku, znak towarowy, marka, receptury, unikalna technika twojego autorstwa, prawa autorskie itd.). Jeśli okaże się, że na te pytania odpowiesz negatywnie to wówczas czas zacząć zmiany szybko.
3. Zbuduj strategię opartą na wartości swojego biznesu i zacznij ja wdrażać.
4. Postaw sobie cel - zakładając, jaką wartość będzie miał Twój biznes w konkretnym czasie, skup się na tych elementach, które te wartość budują. Opomiaruj je i monitoruj.
Myśląc w kategorii budowania wartości twojego biznesu, a nie konsumenta swoich kompetencji, zmienisz swój punkt skupienia, zaczniesz podejmować decyzje w inny sposób, zaczniesz komunikować się inaczej z rynkiem czy ze swoim zespołem. Zaczniesz być inwestorem, który powiększa wartość swojego biznesu, zamiast skupiać się na konsumowaniu umiejętności.
Niezależnie czy masz warsztat samochodowy, czy zakład fryzjerski, czy jesteś trenerem, właścicielem fabryki czy pomysłodawcą innowacyjnego start upu - jeśli nie zaczniesz myśleć w kategorii budowania wartości to prędzej, czy później będziesz po prostu swoim pracownikiem.