O autorze
Corporate Differently Founder, VIce President 4.0 Energy Colutions
Lider, Ekspert od przełomowych modeli biznesowych
Fan praktycznych rozwiązań do zastosowania już od zaraz

16 lat doświadczenia zawodowego w zarządzaniu finansami, międzynarodowymi strukturami korporacyjnymi na najwyższych stanowiskach zarządczych

Ponad 29 tys. godzin doświadczenia w zarządzaniu zespołami

Współpracował z firmami na 5 kontynentach, z 30 krajów w tym ponad dwudziestoma największymi organizacjami na świecie – w większości z listy Fortune 500

Absolwent Harvard Business School, kierunek Disruptive Business Model

Mentor w programie „Na start” – program dla młodzieży z domów dziecka przygotowujący do zawodowego startu w przyszłość

Firma, w której był dyrektorem finansowym zdobyła, Diament Forbes'a za najszybciej rozwijającą się firmę w branży energetycznej pod względem wartości

Wyróżniony Tygrysem Biznesu za wpływ na rozwój branży outsourcingowej w Polsce

W 2016 roku Krzysztof otrzymał nagrodę dla Najlepszego Managera w Europie Środkowo Wschodniej w branży Outsourcingowej

Jesteś przekonany, że Twoje rozwiązanie nie ma konkurencji? Sprawdź jak bardzo jesteś w błędzie!

80% nowych produktów i usług ponosi porażkę finansową na rynku. Brak zrozumienia kto jest Twoją konkurencją to jeden z istotniejszych powodów tej sytuacji. Jesteś przekonany, że Twoje rozwiązanie nie ma konkurencji? Przekonaj się jak bardzo jesteś w błędzie


Wczoraj jedna z klientek podczas sesji mentoringowej powiedziała mi, że ich rozwiązanie nie ma konkurentów na rynku.

Zacząłem się zastanawiać, czy rzeczywiście tak jest. Czy są na rynku produkty, które konkurencji nie mają? Jaką należy przyjąć perspektywę, żeby móc na to pytanie odpowiedzieć?

Firmy często na pytane o konkurencję wymieniają te, które robią podobne rzeczy, są w tej samej branży lub świadczą podobne usługi. Robiąc tak, jednocześnie przyjmują swoją perspektywę. Jeśli nie znajdują, najczęściej odpowiadają, że konkurencji nie ma.


Co by jednak było, jeśli zamiast swojej perspektywy na konkurencję przyjąć perspektywę klienta? Jaki on produkt wybierze zamiast Twojego? Czy za każdym razem jest to inny produkt z branży?

Przykład:

Michał wychodzi z pracy. Szef oskarżył go o coś czego nie zrobił. Michał czuje żal, wściekłość i rozgoryczenie. Chce coś z tym zrobić.

Postanowił, wobec tego odreagować. Wybrał pójście do kina, choć rozmyślał o wypiciu whisky i posłuchaniu najnowszej płyty Braci Figo Fagot, rozmowie z kumplem, czy wieczornym biegu na 10 km.

Z punktu widzenia Michała, każda z tych aktywności konkurowała o jego czas i samopoczucie – wygrało jednak kino. Producenci whisky rozważaliby jako konkurencję innych producentów tego trunku, właściciele kin innych właścicieli, zespół Braci Figo Fagot innych zespołów.


Czy każdy z nich rozważał innych z tego zbioru jako swoją konkurencję? Pewnie nie, a przykład jakże rzeczywisty i powszechny - prawda?

Bo z punktu widzenia Michała whisky konkurowało z Braćmi Figo Fagot, z kinem, kumplem i biegiem na 10km.

Jak wobec tego zrozumieć perspektywę klienta?

Przyjąć założenie, że klienci nie kupują produktów czy usług, ale zatrudniają je dla polepszenia swojego aktualnego stanu. Dlatego zrozumienie pracy jaką ma do wykonania Twój produkt czy usługa jest kluczowa dla zrozumienia kto jest Twoją prawdziwą konkurencją.


Odpowiedz na pytania:

1. Jaką prace wykonują Twoje produkty dla klienta?
2. W jaki sposób Twoje produkty poprawiają jego aktualny stan?
3. Jakie inne produkty czy usługi także mogą poprawić aktualny stan Twojego klienta w obszarze, w którym zatrudnił Twój produkt czy usługę?

Michał zatrudnił kino, żeby nie czuć już żalu, wściekłości i rozgoryczenia. Czy kino zrobiło to skutecznie? Tego Michał dowie się po seansie. A samo kino, kiedy Michał w podobnych okolicznościach odwiedzi kino ponownie.

80% nowych produktów ponosi porażkę finansową na rynku. Dlatego zrozumienie do jakiej pracy zatrudnia klient Twoje produkty czy usługi jest podstawą, a wykonanie tej pracy dobrze to klucz do sukcesu.

Znajdź nas na Znajdź nas na instagramie

Oceń ten artykuł:

Trwa ładowanie komentarzy...
0 0Polacy wymyślili świetną apkę, która ubierze cię, jak gwiazdę serialu. Atakują nowy, odległy rynek
0 0Krótka ławka trenera Morawieckiego. Nowy minister finansów debiutował jeszcze u Tuska
0 0Do kogo trafiają pieniądze z PFN? Detektyw ujawnia sztuczki na "wyprowadzanie środków"
0 0Smartfona powinniśmy używać co najmniej 25 lat. Ten raport jest zatrważający
0 0"Znaleźli lukę w systemie". Atak na rafinerie obnażył słabe punkty ich zabezpieczeń
0 0"Ktoś dobrze wybrał cel". Uderzenie w saudyjską ropę zaboli cały świat, również nas
NAUKA 0 0Polacy szykują inspirowaną glonami rewolucję w medycynie. Właśnie dostali na to 21 mln zł
0 0Rząd chce wiedzieć, gdzie jeździsz i za ile. Dane z Ubera i Bolta przejmą służby