
Reklama.
Kursy online niewątpliwie dają ogromną możliwość w firmach na zwiększenie kompetencji i wiedzy pracowników w elastyczny sposób.
Znam wiele firm, które wykupują pakiety na portalach edukacyjnych dając tym samym pracownikom dostęp do ogromnej wiedzy. Część z nich sama tworzy takie kursy, przenosząc wiedzę i doświadczenie najlepszych swoich specjalistów do tzw. baz wiedzy.
Kiedy jednak z nimi rozmawiam okazuje się, że statystyki są nieubłagane.
Podobnie jak wg Uniwersytetu Pensylwania, tak i u nich 4-12% uczestników, którzy zaczęli kurs online je kończy.
Z drugiej strony, kiedy patrzę na statystyki, które na bieżąco mogę obserwować na naszym portalu edukacyjnym, okazuje się, że nasz kurs DNA Managera kończy ponad 90% uczestników.
Co zrobić, zatem żeby zwiększyć zaangażowanie uczestników kursu online, a tym samym jednocześnie sprawić, żeby uczestnicy wdrożyli natychmiast to czego się nauczyli podczas każdej z lekcji?
Content - każda lekcja jest nakierowana na rozwiązanie konkretnego problemu. I niby nic odkrywczego w tym stwierdzeniu. Jednak to nie może być jakikolwiek problem. To problem, który pojawia się u uczestnika przynajmniej raz w tygodniu. Oznacza to to, że zanim taki kurs zaprojektujemy musimy bardzo dobrze poznać uczestnika, jego wyzwania, bolączki i problemy. Z naszych doświadczeń wynika, że mogą to zrobić osoby, które nie tylko dobrze potrafią przekazać wiedzę, lecz przede wszystkim sami kiedyś z tymi problemami się zetknęli i z nimi sobie poradzili.
Microlearning - krótkie video 3-7 min z rozwiązaniem do zastosowania już natychmiast po obejrzeniu. Zauważyliśmy, że większość kursów to godzinne nagrania, w większości powtórzone z sal szkoleniowych, na których prowadzący ma kontakt z uczestnikami na bieżąco, czego zazwyczaj nie ma podczas tradycyjnego kursu online. My postąpiliśmy inaczej. Skupiliśmy się na tym, żeby podczas każdego nagrania trwającego między 3 a 7 min w przystępny i praktyczny sposób rozwiązać dany problem. Dzięki temu uczestnik koncentruje się tylko na jednym obszarze – właściwie nawet na jego części, wprowadza w rzeczywistej pracy i natychmiast otrzymuje rezultat.
Social Learning - podczas kursu angażujemy grupę, która zaczyna uczyć się od siebie na podstawie realnych, życiowych przypadków. Osiągnęliśmy tym samym sytuację, że każda edycja kursu pomimo przemyślanej formy jest wyjątkowy – bo tworzą je też sami uczestnicy.
Uczestnik wychodzi po każdej lekcji z rozwiązaniem dotyczącym jego konkretnego przypadku. Nie ma hipotetycznych case study, są konkrety dotyczące konkretnego uczestnika. Zadania zaprojektowaliśmy w taki sposób, że w każdej sytuacji uczestnik pracuje nad swoim zespołem i swoimi kompetencjami, korzystając z wiedzy i doświadczenia prowadzących oraz samej grupy. Dzięki takiemu rozwiązaniu już od razu może pozyskaną wiedzę wykorzystać w zarządzanym przez siebie zespole.
Uczestnicy realizują wspólnie projekt - zdalnie, ucząc się budowania reakcji wirtualnych - przy okazji ucząc się jednej z najważniejszych kompetencji teraźniejszości - wirtualnej współpracy i budowania wirtualnej społeczności. Dodatkowo zyskują wymianę swoich osobistych doświadczeń. Ku naszemu wielkiemu zaskoczeniu absolwenci zaczynają utrzymywać relacje także i po ukończonym kursie dalej wymieniając się doświadczeniami i spostrzeżeniami ze swojej pracy Managera.
Materiał rozłożony jest na 6 tygodni (sześć modułów dotyczących kompetencji Managera) - uczestnik ma możliwość wdrożenia rozwiązań w pracy praktycznie natychmiast. Dzięki wsparciu grupy i prowadzących ma szanse jednocześnie na natychmiastowe wnioski. Dzięki takiemu modelowi uniknęliśmy tzw. „wow” poszkoleniowemu, który często towarzyszy kursom offline – i oznacza nic więcej niż „od dziś robię wielką zmianę”. Często zderzając się z oporem swoich pracowników uczestnik po takim szkoleniu wraca do starych nawyków już po tygodniu. My znowu postąpiliśmy inaczej – dzięki temu, że kurs jest kursem online, możemy sobie pozwolić na 6 tygodni kursu. A dzięki wspomnianym powyżej aspektom, zarówno prowadzący jak i sama grupa jest wstanie przeprowadzić małymi krokami zmiany u siebie samych, stając się bardziej efektywnymi managerami.
To wszystko sprawia, że uczestnicy rozwijają się osiągając maksymalną wartość dla siebie, swoich zespołów i firm, w których pracują. A wszystko to wg własnego tempa i preferencji uczenia się.
Życzę Tobie rozwiązań na miarę XXI wieku. Często paradoksalnie w tych rozwiązaniach nie potrzeba ogromnych technologii, a umiejętności eleganckiego i praktycznego wykorzystania już istniejących.
Pozdrowienia!
Krzysztof Herdzik
Corporate Differently Co-Founder
Wielki fan praktycznych rozwiązań zmieniających dzień, a nie całe życie.
Więcej szciegółow na temat kursu: www.dnamanagera.pl