Temat crowdfundingu udziałowego jest na polskim rynku stosunkowo młody i dlatego warto wiedzieć, o czym nie można zapomnieć startując z kampanią crowdfundingową. Istnieje kilka istotnych elementów związanych z crowdfundingiem udziałowym, o których żaden startup liczący na pozyskanie inwestorów nie powinien zapominać.
Po pierwsze każdy, kto chce pozyskać inwestorów poprzez kampanię crowdfundingową powinien dobrze zastanowić się nad tym, jaką platformę oferującą crowdfunding udziałowy wybrać. Po drugie trzeba zdawać sobie sprawę z tego jak ważne w kampanii crowdfundingowej są działania marketingowe (zarówno te tradycyjne jak i te nowoczesne).
Historia
Dobry pomysł na kampanię informującą o projekcie jest absolutnie kluczowy. Ważne jest, by mieć koncepcję na to, w jaki sposób poinformować o swoim projekcie? Bez solidnej historii, która przybliży zainteresowanym założenia projektu, kampania ma nikłe szanse powodzenia. Konieczne jest wnikliwe przemyślenie, do kogo chce się mówić, a potem dopasowanie sposobu przekazu do konkretnej grupy docelowej. Prezentacje w Power Poincie czy arkusze w Excelu to relikty czasów, które już nie wrócą. Trzeba mówić o samej idei i o tym, jaka za nią stoi historia. Taka opowieść musi być jak piękny, porywający obraz odzwierciedlający marzenia swoich twórców. Chodzi przecież o to, by inwestor uwierzył w pomysł i przekonał się do niego. Najważniejsze jest to, by ci, którzy planują inwestycje byli przekonani o tym, że warto zaufać właśnie temu zespołowi. Trzeba sprawić, by inwestor chciał zostać członkiem właśnie tej drużyny.
Networking
Kolejny krok, to sprawdzenie własnej sieci kontaktów i dążenie do jej poszerzenia. Dla startupów poszukujących inwestorów taka sieć kontaktów naprawdę wiele znaczy i może przynieść wymierne korzyści w przyszłości, dlatego też trzeba zacząć ją budować i rozwijać na długo przed tym nim zaplanuje się datę startu kampanii.
Komunikacja
Bardzo wiele zależy od tego, jak prowadzone są działania komunikacyjne. Kluczowa jest wiarygodność. Informując o kampanii trzeba dbać o to by być wiarygodnym w oczach potencjalnych inwestorów. Podstawą jest używanie prostego języka i udostępnianie jak największej ilości danych na temat przedsięwzięcia. Do komunikacji trzeba wykorzystywać wszelkie możliwe środki przekazu. Zaplanowanie i przeprowadzenie komunikacji PR-owej i marketingowej wykorzystującej social media będzie wymagało dużych nakładów zarówno czasu jak i wysiłku, ale efekt końcowy (sukces kampanii) będzie tego wart.
Momentum i zaangażowanie
Najważniejsze jednak jest, to by na etapie zarówno planowania jak i realizacji kampanii, nie zapominać o konieczności nieustającego podsycania zainteresowania wśród potencjalnych inwestorów. Trzeba zawsze pamiętać, o tym by nie popełnić grzechu zaniechania i nie zaprzestać działań zaledwie po kilku dniach trwania kampanii (nawet, jeśli wszystko wskazuje na to, że sukces znajduje się w zasięgu ręki). Prowadząc kampanię crowdfundingową nie można spocząć na laurach i należy być aktywnym aż do chwili jej zakończenia. Znaczącą rolę ma to, w jaki sposób i z jakim zaangażowaniem komunikowany jest status kampanii. Bardzo istotnym elementem jest to, w jaki sposób potencjalni klienci są obsługiwani, dlatego trzeba zawsze pamiętać o tym by fundraiser był dostępny dla tych, którzy mogą chcieć zainwestować.
W trakcie trwania kampanii informacje o jej przebiegu i statusie powinny być łatwo dostępne. Potencjalni i niezdecydowani inwestorzy muszą dowiedzieć się, kto już uwierzył w ten projekt i zaangażował w niego swój kapitał. Za tymi osobami przyjdą następne. Jeśli natomiast wyżej opisane działania nie zostaną podjęte zainteresowanie kampanią i projektem szybko ostygnie, a inwestorzy zaczną się rozglądać za inną możliwością ulokowania kapitału.
Warto zaznaczyć, że crowdfunding udziałowy może otworzyć wielu polskim startupom drogę do inwestorów i umożliwić szybki rozwój firmy. Możliwość korzystania z platform crowdfundingowych jest bardzo kuszącym rozwiązaniem. Teoretycznie jest to łatwy sposób na pozyskanie niezbędnego kapitału. Planując i prowadząc kampanię nie można jednak zapomnieć, że bez odpowiedniego przygotowania i opracowania planu działań nawet najciekawszy projekt może się nie powieść.