
Na początek musimy ustalić jedno – crowdfunding udziałowy nie jest tym samym co crowdfunding społecznościowy. W tym drugim przypadku rzeczywiście jest tak, że startup zobowiązuje się, w zamian za dofinansowanie, przekazać społeczności prototyp swojego produktu czy możliwość skorzystania z usługi. W crowdfundingu społecznościowym inwestor/fan nabywa konkretną rzecz, tak jak w przypadku np. prowadzonej na Kickstarterze (jedna z platform do przeprowadzenia kampanii społecznościowych - www.kickstarter.com) kampanii Swimmlo, w której w społeczność zrzucała się na produkt, w tym przypadku sprzętu do pływania. Crowdfunding udziałowy to coś zupełnie innego. Tutaj inwestor nabywa udziały w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością – spółka jest jego inwestycją. Inwestor staje się współudziałowcem startupu, dzięki czemu, w przyszłości może liczyć na zyski z tego tytułu. Społeczność nie inwestuje więc bezpośrednio w żaden produkt czy usługę, a w konkretną firmę. A to oznacza, że startup, w przeciwieństwie do crowdfundingu społecznościowego, nie musi zobowiązywać się do wysyłania prototypów produktów.
2. Nie chcę oddawać władzy w spółce osobom, których nie znam, nie chcę oddawać kontroli w spółce
Tutaj warto ustalić jedno – oczywiście, w przypadku crowdfundingu udziałowego inwestor nabywa udziały w spółce, ale żeby de facto mógł nią zarządzać, czy mieć decydujący wpływ na jej funkcjonowanie, musiałby nabyć większość udziałów. Tak się nie dzieje w naszym przypadku. Zazwyczaj podczas kampanii equity crowdfundingowych spółka oddaje 5% - 20% udziałów, które nabywają różni inwestorzy. Najczęściej jest to kilkanaście, lub nawet kilkadziesiąt osób. Nie ma więc mowy o tym, aby pojedynczy inwestor przejął całą firmę.
4. Mam za mały startup, chyba się nie nadaje
5. Zaraz wchodzę na NewConnect, jest już za późno
Crowdfunding udziałowy może być kolejnym krokiem w rozwoju Twojego startupu. Oczywiście, możesz mieć szereg wątpliwości związanych z przeprowadzeniem kampanii, dlatego na część z nich starałam się odpowiedzieć w tym wpisie. Wydaje Ci się, że equity crowdfunding może być dla Ciebie dobrą opcją, ale jeszcze nie masz 100% pewności? Kto pyta nie błądzi – zapraszamy do kontaktu!