Reklama.
Poniżej 6 podstawowych pytań, na które powinieneś sobie szczerze odpowiedzieć zanim w ogóle zaczniesz rozważać crowdfunding jako formę pozyskania kapitału.

Co zamierzasz zaoferować inwestorowi w zamian za inwestycję?
1. wyjaśnij inwestorowi jaką szansę dostaje mogąc zainwestować w twój biznes, najlepiej przygotuj one-pager, który w skrócie przedstawia powody, dla których warto zostać wspólnikiem twojej spółki oraz właściwą prezentację inwestorską, która w wyczerpujący sposób wytłumaczy tajniki twojego produktu bądź usługi oraz samej spółki,
2. opisz swoje dotychczasowe osiągnięcia biznesowe w formie timeline’u,
3. opisz kolejne cele jakie chcesz osiągnąć w zamian za pozyskane od inwestorów środki,
4. przedstaw swój zespół, jako specjalistów w swojej branży.
Czy jesteś w stanie wyjaśnić na co przeznaczysz zebrane środki?
Napisz jak najwięcej o tym co zamierzasz zrobić z zebranymi za pośrednictwem crowdfundingu pieniędzmi. Dla każdego celu, jaki chcesz zrealizować, przedstaw konkretną kwotą, za którą dany cel planujesz wykonać. Nie zapomnij też o dodaniu do kwoty, jaką chcesz zebrać, kosztów platformy crowdfundingowej. Pamiętaj, że inwestorzy będą analizować twoje dane, więc nie opieraj się tylko na szacunkach, ale na konkretnych liczbach.
Czy masz swoją sieć kontaktów, tzw. 3F - family, friends & fools, którzy wesprą finansowo twoją kampanię?
Nie powinieneś wyłącznie polegać w tym względzie na platformie crowdfundingowej i jej bazie inwestorów, aby dotrzeć do docelowej liczby inwestorów. Lepiej zwalidować swoją ofertę inwestycyjną, którą chcesz zaoferować szerszemu gremium inwestorów, przyciągając najpierw kilka osób ze swojego kręgu, które zechcą zainwestować w twój biznes. Spróbuj dotrzeć do swoich obecnych lub poprzednich wspólników, znanych inwestorów o dużych portfelach, których możesz znać, swoich klientów i oczywiście rodziny i znajomych.
Czy jesteś przygotowany na kontakt z mediami?
Istnieje wiele artykułów o tym jak wykorzystać moc PR-u. Ale czy jesteś odpowiednio przygotowany pod kątem wiedzy o swoim produkcie, spółce, planach czy wydatkowaniu pozyskanych od inwestorów środków, a zarazem gotowy na stosowanie PR, jako części kampanii marketingowej, tak aby wspomóc zbiórkę kapitału na platformie?
Czy będziesz w stanie zapewnić w trakcie kampanii newsy dotyczące rozwoju swojego biznesu?
Przygotuj się na zapewnienie potencjalnym inwestorom stałego dopływu informacji o tym co robi spółka podczas zbiórki. Przed wystartowaniem z kampanią przemyśl jakie wydarzenia są planowane w spółce i w jaki sposób można je zaprezentować inwestorom. Informuj o wszystkim co się dzieje w spółce za pośrednictwem mediów społecznościowych, wysyłaj newslettery z informacjami o launch’ach nowych produktów bądź usług, o wzmiankach w prasie, otrzymanych nagrodach czy nowych członkach zespołu.
Czy wiesz, że zbiórka musi osiągnąć co najmniej cel minimalny, aby otrzymać środki od inwestorów?
Większość platform crowdfundingowych działa w ten sposób, że jeśli nie osiągniesz przynajmniej minimalnego celu finansowego, wówczas środki są zwracane inwestorom, a ty nie otrzymujesz nawet złotówki. Dlatego ważne by:
założyć realne cele biznesowe, które będziesz w stanie osiągnąć z środków zebranych od inwestorów,
wdrożyć skuteczny plan marketingowo – PR-owy, aby podkręcić kampanię,
mieć kilku inwestorów w zanadrzu, którzy zapewnią osiągnięcie celu minimalnego w przypadku zwolnienia kampanii.