Ta technologia musiała odczekać swoje, aby przyszedł na nią właściwy moment. A trochę to trwało, ponieważ wirtualna rzeczywistość istnieje od 20-30 lat. W sumie ten come back odbył się dosyć niespodziewanie. Zawdzięcza to Facebookowi, który w 2014 roku zakupił Oculus Rift za 2 mld dolarów. Rzeczywistość zmieniła się nie do poznania.
Trener w obszarze mediów społecznościowych, Ekspert w tematyce przemysłów kreatywnych
Kolejnym przełomem w historii tej technologii był początek 2015 roku. Podczas zeszłorocznej edycji prestiżowego Sundance Film Festival swoją premierę miało dzieło ,,Lost” osadzone w konwencji wirtualnej rzeczywistości. Hollywood oszalał na punkcie tej technologii. W ślad za tym poszły firmy (m.in. Samsung, Google), któe zaczęły oferować rozwiązania dla konsumentów. Ta śnieżna kula wirtualnej rzeczywistości stale powiększała się i nabierała tempa.
Ona dalej toczy się.
Wirtualna rzeczywistość stale poszerza swój obszar oddziaływania. Bez wątpienia najbardziej charakterystycznymi, jak do tej pory, branżami, które korzystają z jej dobrodziejstw, jest biznes: filmowy, elektronicznej rozrywki (gier komputerowych) oraz marketingu. Z kolei dzięki wprowadzeniu przez YouTube’a (a następnie przez Facebooka) możliwości obejrzenia materiału wideo w 360 stopniach, przeciętny Kowalski mógł poczuć namiastkę potencjału tej technologii.
Ale na tym ta historia się nie kończy.
Ona dopiero się rozkręca, bo wirtualna rzeczywistość wchodzi niepozornie do kolejnych sfer. Tym samym udowadnia, że nie jest modą, sezonowym hitem, tylko przełomowym rozwiązaniem, które (nie boję się użyć tego słowa) zrewolucjonizuje obecną rzeczywistość na najbliższe parę lat. I to już zaczyna się dziać. Może nie jest to jeszcze odczuwalne nad Odrą i Wisłą, ale widać wyraźne otwarcie się kolejnych branż na tę technologię.
Developerka
Za kilka lat zostanie odnowiona Elektrownia Battersea. Ta największa w Europie budowla z cegły oraz symbol przemysłu energetycznego Wielkiej Brytanii jest właśnie w trakcie transformacji. Wkrótce będzie pełniła nowe funkcje: mieszkalne, biurowe i usługowe.
Zanim jednak do tego dojdzie, przyszli mieszkańcy i najemcy będą mogli poczuć klimat tego miejsca. A to dzięki zastosowaniu wirtualnej rzeczywistości. Będzie można zobaczyć w 360 stopniach, jak ten wielofunkcyjny teren będzie wyglądać przed faktycznym oddaniem go do użytku. Będzie można przejść się po chodnikach, które dopiero powstaną (sic!).
Edukacja
W połowie ubiegłego roku w londyńskim Muzeum Historii Naturalnej miało miejsce niezwykłe wydarzenie. Odbyła się tam premiera filmu ,,First Life’’ Davida Attenborougha. Co było w nim niezwykłego? Nie tylko tematyka, która została podjęta (podróż 500 mln lat do tyłu, do początków świata), ale także sposób jej prezentacji. 15-minutowy dokument ,,First Life” powstał przy wykorzystaniu wirtualnej rzeczywistości. Dzięki temu antropologia, nauki o Ziemi nabierają nowego wymiaru.
Hotelarstwo
Sieć hoteli Marriott była jedną z pierwszych marek, które zaczęły eksperymentować z wirtualną rzeczywistością. W 2014 roku uruchomiła ona program ,,Teleporter”, którego celem było przybliżenie tej technologii odbiorcom z ośmiu amerykańskich miast. Zaczęło się od rozwiązań z wykorzystaniem Oculus Rifta, dzięki czemu goście hotelowi mogli poczuć namiastkę m.in. Hawajów nie ruszając się z miejsca.
Przedłużeniem ,,Teleporta” był, zorganizowany jesienią, dwutygodniowy pilotażowy projekt ,,VRoom Service’’. Objął on dwa hotele Marriotta: w Londynie oraz Nowym Jorku. W ramach tej inicjatywy klienci tej marki mogli przetestować następne rozwiązanie umożliwiające im wirtualną podróż w świat lata. Projekt powstał przy współpracy z firmą Samsung.
Reklama
Wirtualna rzeczywistość odświeży (z pewnością na jakiś czas) również branżę reklamową. Wkrótce nie będziemy musieli pasywnie oglądać nową reklamę. Będziemy mogli w niej uczestniczyć, a nawet współtworzyć, stając się jej pełnoprawnym aktorem, bohaterem.
O tym, że jest coś na rzeczy, świadczy nie tylko coraz więcej reklam tworzonych w formacie 360 stopni. W sieci można natknąć się na pierwsze przykłady sieci reklamowych dedykowanych wirtualnej rzeczywistości (FocalHub).
Służba Zdrowia/ Medycyna
Ta technologia jest także nadzieją dla osób z fobiami. Może stanowić przełom w programach adaptujących do społeczeństwa ludzi do przejściach, z którymi człowiek nie potrafi sobie sam poradzić. Na Uniwersytecie Południowej Kalifornii psycholog Skip Rizzo wykorzystuje wirtualną rzeczywistość do prowadzenia eksperymentalnej terapii związanej z zespołem stresu pourazowego (na który w przeważającej części cierpią żołnierze powracający z zagranicznych misji).
Czy wirtualna rzeczywistość pozwoli ludzkości zwalczyć seksizm i nietolerancję o podłożu seksualnym? Na tę chwilę trudno jednoznacznie odpowiedzieć. Nadzieją w tym zakresie jest projekt Gender Swap. Powstały przy współpracy interdyscyplinarnego kolektywu artystycznego BeAnotherLab oraz MIT pozwala, za pomocą Oculusa Rifta, poczuć namiastkę bycia płcią przeciwną.
Kontynuacją projektu ,,Gender Swap’’ będą prace badawcze nad kwestiami rehabilitacji i postrzeganiem ciała - oczywiście przy wykorzystaniu wirtualnej rzeczywistości.
Sprzedaż
Wirtualna rzeczywistość zmienia także podejście w zakresie handlu. Jeszcze do niedawna sceny, w których ktoś w projektuje produkt ,,w chmurze’’, można było spotkać albo w książkach, albo w filmach sci-fi. Stworzyć coś, co idealnie pasuje do naszych preferencji, aby to następnie kupić.
Obecnie to, co jeszcze do niedawna było czymś abstrakcyjnym, obecnie staje się rzeczywistością. Warszawska firma Tylko stworzyła aplikację mobilną, która umożliwia stworzenie mebla w pełni dopasowanego do charakterystyki mieszkania lub domu. Całość rozwiązania opiera się na wykorzystaniu rozszerzonej rzeczywistości (augmented reality).
Turystyka
Powoli ta technologia wkrada się również do turystyki. Świetnym tego przykładem była promocja Planicy za pomocą Oculusa.
Czy to jednak wystarczy, aby mówić o czymś przełomowym?
Myślę, że tak. Za wiele pojawia się sygnałów świadczących o tym, iż teraz czas na wirtualną rzeczywistość. Ten rynek będzie głównie napędzany przez rozwiązania mobilne, Przewiduje się, iż do końca 2016 roku ludzkość będzie korzystać z 8 mld smartfonów lub tabletów. Według The Economist, wartość rynku wirtualnej rzeczywistości w tym roku wyniesie 3,8 mld dolarów.
Ponadto wskazuje się na najbliższe 12 miesięcy jako najbardziej kluczowe dla tego segmentu. Według prognoz firmy badawczej TrendForce w tym roku na całym świecie zostanie sprzedanych 14 mln tego typu urządzeń. W 2017 roku dwa lata globalna sprzedaż sprzętu, obsługującego wirtualną rzeczywistość, ma wynieść 18 mln sztuk. Natomiast w 2020 roku te liczby mają podwoić się osiągając wartość 38 mln egzemplarzy.
Wirtualna rzeczywistość nie ma zamiaru się zestarzeć
Już teraz można natknąć się na rozwiązania, które wiele mówią, co będzie następnym etapem w rozwoju tej technologii. Po generowaniu świata w 360 stopniach przyjdzie pora na to, iż uczestnicy będą odczuwali go na własnej skórze.
Ten tekst jest rozszerzeniem mojego opracowania na temat wirtualnej rzeczywistości, który znajdziecie w trendbooku Trendy możliwe do wykorzystania w marketingu autorstwa firmy szkoleniowo-doradczej Socjomania. Jeżeli jesteście ciekawi innych trendów (growth hacking, crowdfunding, short video content, employee advocacy), to gorąco zapraszam do zapoznania się z tą publikacją.