Zaostrzona przez pandemię Covid-19 sytuacja na rynkach międzynarodowych, doprowadziła do tego, że kontenery pełne towarów opuszczają Chiny, a następnie nie wracają do Chin. Ostatnio (luty 2021) na każde trzy wyeksportowane z Chin kontenery tylko jeden wraca do Chin. Niedobór kontenerów wpływa na wzrost cen frachtu, ale prowadzi również do pogorszenia jakości użytkowanych kontenerów. Często wykorzystuje się kontenery, które w normalnych warunkach nie byłyby dopuszczone do użytkowania.
Jeśli prowadzisz interesy z krajami azjatyckimi, możesz zauważyć, że w Azji występuje ogromny niedobór kontenerów transportowych z powodu dużej nierównowagi w handlu światowym.
Zaostrzona przez pandemię Covid-19 sytuacja na rynkach międzynarodowych, doprowadziła do tego, że kontenery pełne towarów opuszczają Chiny, a następnie nie wracają do Chin. Ostatnio (luty 2021) na każde trzy wyeksportowane z Chin kontenery tylko jeden wraca do Chin.
Niedobór kontenerów wpływa na wzrost cen frachtu, ale prowadzi również do pogorszenia jakości użytkowanych kontenerów. Często wykorzystuje się kontenery, które w normalnych warunkach nie byłyby dopuszczone do użytkowania.
Jest bardzo prawdopodobne, że zapłacisz wysoką cenę za fracht i odczekasz kilka miesięcy na dostawę, a po odebraniu kontenera z towarem, stwierdzisz że towary są uszkodzone lub spleśniałe z powodu złego stanu kontenerów.
Zwykle spedytorzy lub fabryka po prostu sprawdzą kontenery po ich zwolnieniu lub odebraniu z portu. Jednak brak kontenerów zmusza ich do korzystania ze starych kontenerów, które w zwykłych okolicznościach miały zostać utylizowane.
Typowe problemy z jakością kontenerów są następujące
1. Dziury w kontenerze
Kontenery wykonane są ze stali. Zostają pomalowane farbą ochronną, aby zapobiec rdzewieniu podczas użytkowania. Stare kontenery mogą rdzewieć lub, co gorsza, mieć otwory w środku, jak pokazano na poniższych zdjęciach. Nie możesz na to pozwolić, bo towar po dostarczeniu może być zamoczony i zapleśniały.
2. Drzwi kontenera nie zamykają się prawidłowo
Powodem jest to, że jeśli załadujesz swój kontener, może to nieznacznie zmienić sposób, w jaki kontener stoi na ziemi. Jeśli nikt nie sprawdzi stanu drzwi kontenera, woda może przedostać się do kontenera i zmoczyć towar podczas transportu.
3. Podłogi kontenera są mokre
Podłoga Twojego kontenera wykonana jest ze sklejki. W trakcie transportu morskiego łatwo jest ją zamoczyć. Zwłaszcza zimą różnice temperatur mogą zwiększać wilgotność drewna. Jeśli nikt nie sprawdzi kontenera przed wysyłką, towary mogą spleśnieć podczas transportu morskiego.
Według CHINA CONTAINER INDUSTRY ASSOCIATION (CCIA), handel zagraniczny Chin od czerwca 2020 osiągał dodatni wzrost przez pięć kolejnych miesięcy. Zapasy pustych kontenerów w Chinach nadal spadały z 3,05 mln na koniec lutego 2020 r. do 1,85 mln TEU na koniec października 2020, co stanowi 26% spadek w porównaniu z tym samym okresem w ostatnich pięciu latach. Ponadto, wraz z artykułami bożonarodzeniowymi, do Europy i Stanów Zjednoczonych trzeba było przetransportować dużą liczbę artykułów i towarów wcześniej zakontraktowanych i z powodu pandemii wyprodukowanych z opóźnieniem. Rekompensacyjnie realizacji zamówień z pierwszych trzech miesięcy doprowadziło do wzrostu zamówień w handlu zagranicznym w listopadzie i doprowadziło do jeszcze większego wzrostu zapotrzebowania na kontenery.
V-trust jest świadkiem tego bezprecedensowego niedoboru kontenerów. Co ciekawe, przeglądając wyniki ostatniego zestawienia realizacji usług nadzoru załadunku kontenerów, odkrywamy, że zdawalność inspekcji nadzoru załadunku ma dodatnią korelację z niedoborem kontenerów - im większa ilość dostaw, tym mniej kontenerów faktycznie przechodzi kontrolę pozytywnie.
Według bazy danych V-Trust, od października do grudnia liczba niezaakceptowanych wysyłek na 100 inspekcji załadunku kontenerów stopniowo rośnie. Odsetek niepowodzeń wyniósł 15,24% w październiku, 17,89% w listopadzie i 18,35% w grudniu.