Kolejne zmiany dla sklepów internetowych
Marek Porzeżyński
28 stycznia 2016, 12:47·3 minuty czytania
Publikacja artykułu: 28 stycznia 2016, 12:47Rok 2016 może okazać się przełomowy dla branży e-commerce. Począwszy od projektu ustawy mającej wprowadzić podatek od e-sklepów, który może znacząco wpłynąć na rentowność tego przedsięwzięcia aż po rozwiązywanie sporów z konsumentami za pomocą specjalnej platformy internetowej.
Na 15 lutego 2016 r. zaplanowano uruchomienie platformy internetowej Online Dispute Resolution – ODR. Ma ona za zadanie umożliwić na proste i zdecydowanie mniej uciążliwe rozwiązywanie sporów wynikłych z handlu internetowego (transgranicznego). Dokładniej rzecz ujmując, będzie można rozwiązywać spory o zobowiązania wynikające z internetowych umów sprzedaży lub umów o świadczenie usług zawieranych między konsumentami mieszkającymi w UE a przedsiębiorcami mającymi siedzibę w UE.
W związku z powyższym pojawiło się szereg zmian w ustawodawstwie dotyczącym sektora e-commerce. Po pierwsze, na początku 2016 r. w życie weszło Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE w sprawie internetowego systemu rozpatrywania sporów konsumenckich w całej UE. Zgodnie ze wskazanym aktem prawnym przewiduje się wprowadzenie e-mediacji dla rozpatrywania sporów z konsumentami. W tym celu wprowadzono pewne zmiany do Kodeksu Postępowania Cywilnego w części dotyczącej alternatywnych metod rozwiązywania sporów.
Nowe obowiązki dla e-sklepów?
W internecie natknąć się można na groźnie brzmiące ostrzeżenia dotyczącego nowych obowiązków informacyjnych nałożonych na sklepy internetowe. Tymczasem do obecnie istniejącego obowiązku informacyjnego (na podstawie ustawy o prawach konsumentów) dodano jedynie zamieszczenie linku do platformy rozwiązywania sporów w internecie. Tak więc jedynym nowym obowiązkiem nałożonym na właścicieli sklepów internetowych jest wprowadzenie odnośnika do opisywanej platformy
ec.europa.eu/consumers, jak również wprowadzenie informacji o niej do regulaminu sklepu internetowego w sekcji dotyczącej innych alternatywnych metod rozwiązywania sporów.
Brak wprowadzenia wskazanej powyżej informacji może jednak okazać się kosztownym zaniechaniem. W przypadku niedopełnienia tego obowiązku istnieje możliwość nałożenia kary finansowej nawet do 5000 zł na właściciela sklepu internetowego. Jeszcze wyższe kary mogą zostać nałożone przez UOKIK w przypadku jego interwencji.
Co nowe prawo może oznaczać dla konsumentów?
Przede wszystkim będzie ono stanowiło realne zabezpieczenie praw konsumentów w przypadku zakupów dokonanych w sklepach internetowych zlokalizowanych poza granicami RP. Obecnie jedyną możliwością było skorzystanie z reklamacji, której niepowodzenie pozostawiało jedynie dochodzenie swoich interesów na drodze sądowej. W większości przypadków jest to jednak zbyt kosztowne i zbyt trudne aby konsumenci decydowali się na podjęcie takiego kroku. W chwili obecnej możliwe będzie w szczególności wniesienie skargi za pośrednictwem platformy ODR, która powstanie 15 lutego.
W chwili obecnej różne raporty wskazują, że handel transgraniczny w internecie stanowi jednie ok 15% tego rynku. Jest to spowodowane wieloma elementami. W szczególności należy wskazać na obawy przed konfliktem z zagranicznym przedsiębiorcą w przypadku problemu z zakupami, obawy przed problemy z postępowaniem reklamacyjnym, czy większe koszty transportu. Wprowadzone rozporządzenie i związane z nim zmiany w ustawodawstwie dotyczącym sektora e-commerce mają za zadanie uproszczenie postępowania w przypadku sporu, przyspieszenie rozwiązywania konfliktów pomiędzy konsumentami a sprzedawcami i zmniejszenie jego kosztów. W efekcie ma to doprowadzić do większej ochrony konsumentów w przypadku zakupów w internecie i wzrost ich zaufania do zakupów również w zagranicznych e-sklepach.