Reklama.
Na początku października przedstawiono projektu ustawy o wspieraniu produkcji kulturowych gier wideo. Ustawa ta ma zapewniać mechanizmy umożliwiające wsparcie finansowe dla branży. Sektor gier wideo został rozpoznany bowiem jako jeden z perspektywicznych dla wzmocnienia pozycji gospodarczej państwa. W uzasadnieniu do projektu tego aktu prawnego wskazano, że potrzeba opracowania mechanizmów wsparcia finansowego dla tej branży została zdiagnozowana w cyklicznych badaniach Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego a rekomendacje, co do takich prac zawarto w raporcie Kondycja Polskiej Branży Gier wideo.
Kto może skorzystać?
Ze wsparcia zaproponowanego w ramach omawianego projektu ustawy mogą skorzystać producenci kulturowych gier wideo. Za producenta uznawany będzie podmiot, który ponosi w ramach produkcji danej gry koszty (kwalifikowane, wskazane w katalogu takich kosztów przewidzianym np. w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych lub ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych). W uzasadnieniu do projektu ustawy doprecyzowano, że „producent powinien być odpowiedzialny za projektowanie, właściwą produkcję i testowanie gry wideo, jednocześnie będąc zaangażowanym w każdy z tych etapów”. Chodzi zatem jedynie o podmioty, które zajmują się całym cyklem produkcyjnym gry. W dalszej części uzasadnienia podkreślono, że zasadą projektowanej ulgi jest to, że może ją uzyskać wyłącznie jeden producent. Wyłącza to możliwość ubiegania się o daną ulgę np. przez podwykonawców.
Kto może skorzystać?
Ze wsparcia zaproponowanego w ramach omawianego projektu ustawy mogą skorzystać producenci kulturowych gier wideo. Za producenta uznawany będzie podmiot, który ponosi w ramach produkcji danej gry koszty (kwalifikowane, wskazane w katalogu takich kosztów przewidzianym np. w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych lub ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych). W uzasadnieniu do projektu ustawy doprecyzowano, że „producent powinien być odpowiedzialny za projektowanie, właściwą produkcję i testowanie gry wideo, jednocześnie będąc zaangażowanym w każdy z tych etapów”. Chodzi zatem jedynie o podmioty, które zajmują się całym cyklem produkcyjnym gry. W dalszej części uzasadnienia podkreślono, że zasadą projektowanej ulgi jest to, że może ją uzyskać wyłącznie jeden producent. Wyłącza to możliwość ubiegania się o daną ulgę np. przez podwykonawców.
Niezwykle ważnym elementem jest również to, że nie każdy producent gier wideo może się starać o uzyskanie wsparcia. Ustawa dedykowana jest bowiem wsparciu produkcji kulturowych gier wideo, które zdefiniowano jako gra wideo, która tworzy kulturę lub odwołuje się do dziedzictwa kulturowego Europy i jest dopuszczona do sprzedaży publicznej. Aby ustalić czy dana gra mieści się w tej kategorii przewidziano kulturowy test kwalifikacyjny, w wyniku którego minister właściwy ds. kultury i ochrony dziedzictwa narodowego wydaje odpowiedni certyfikat.
W ramach testu kwalifikacyjnego pod uwagę brane będzie szereg czynników. W szczególności oceniane będzie przedstawienie dziedzictwa kulturowego, historycznego, artystycznego lub naukowego z kraju Europejskiego Obszaru Gospodarczego, jak również osadzenie miejsca akcji w jednym z takich państw. Dodatkowymi elementami, które również będą miały wpływ na ocenę jest np. tożsamość i pochodzenie postaci i ich więź z kulturą krajów EOG, jak również elementy „pozaartystyczne” jak np. polska wersja napisów lub dialogów. Dokładna forma testu zostanie wskazana w rozporządzeniu wykonawczym do tej ustawy.
Jaka forma wsparcia?
Projektowany akt prawny wskazuje zasady wsparcia finansowego dla producentów gier wideo w Polsce w postaci ulgi podatkowej w podatku dochodowym od osób prawnych. Wybrano właśnie tę formę wsparcia ponieważ to właśnie ona została wymieniona przez przedsiębiorców ze wskazanej branży jako najbardziej pożądana. W raporcie Kondycja Polskiej Branży Gier wideo wskazano, że prawie 64% respondentów – przedsiębiorców z tej branży najbardziej liczyłoby na wsparcie w takiej właśnie postaci. Proponowana ulga ma umożliwić przedsiębiorcom produkującym kulturowe gry wideo odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów kwalifikowanych.
Jaka forma wsparcia?
Projektowany akt prawny wskazuje zasady wsparcia finansowego dla producentów gier wideo w Polsce w postaci ulgi podatkowej w podatku dochodowym od osób prawnych. Wybrano właśnie tę formę wsparcia ponieważ to właśnie ona została wymieniona przez przedsiębiorców ze wskazanej branży jako najbardziej pożądana. W raporcie Kondycja Polskiej Branży Gier wideo wskazano, że prawie 64% respondentów – przedsiębiorców z tej branży najbardziej liczyłoby na wsparcie w takiej właśnie postaci. Proponowana ulga ma umożliwić przedsiębiorcom produkującym kulturowe gry wideo odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów kwalifikowanych.
W chwili obecnej znajdujemy się po pierwszych konsultacjach publicznych, które trwały do 29 października 2018 r. i oczekujemy na ich wynik. Wskazany akt prawny wydaje się być rozwiązaniem ciekawym, jednakże rzeczywista możliwość wykorzystania projektowanych mechanizmów musi zostać oceniona w praktyce. Warto w tym kontekście wskazać, że nie jest autorski pomysł Ministerstwa Kultury albowiem bardzo podobny akt prawny funkcjonuje we Francji od 2007 r. Co więcej, wydaje się, że projektowany akt prawny jest w pewnej części oparty na rozwiązaniach francuskich jak np. test kulturowy czy dwa rodzaje certyfikatów, co z pewnością przyczyni się do uniknięcia wielu możliwych błędów przydarzających się przy wprowadzaniu innowacyjnych rozwiązań.