O autorze
Konsultant PR i doradca ds. content marketingu.

Pomagam firmom i ludziom w opowiadaniu ich historii. Pracuję dla dużych firm i małych start-up’ów, realizując kampanie PR oraz content marketingowe w Smyrska PR. Wspieram Professional Women’s Network Warsaw - stowarzyszenie, działające na rzecz rozwoju zawodowego kobiet. Jestem mamą, propagatorką polskiej sztuki dla dzieci oraz współautorką serii informatorów dla rodziców, wydawanych przez Miasto St. Warszawa. Piszę bloga o komunikacji biznesowej.

Piąty element - znajdź wszystkie składniki dobrej historii

Małgorzata Rutkiewicz
Jesteśmy urodzonymi słuchaczami i opowiadaczami historii. To technika stara jak świat i dostępna dla każdego. Poznaj pięć elementów, które sprawią, że będziesz lepiej opowiadać.


Zainteresowałam się storytellingiem dzięki fundacji ABCXXX. Jej kampania społeczna "Cała Polska czyta dzieciom" bardzo do mnie przemówiła. Czytałam swoim sumiennie, co najmniej dwadzieścia minut dziennie! Kiedy dzieci podrosły zaczęłam z nimi oglądać filmy Pixara. Niektóre po kilkanaście razy! Dzięki tym lekturom i seansom zorientowałam się, że każda historia funkcjonuje według podobnego schematu.


Oto bohater, powodowany jakimś pragnieniem lub marzeniem, chce czegoś, ale napotyka na przeszkodę. Walczy z nią, próbuje, zmaga się, doznaje niepowodzenia, znowu próbuje, aż w końcu w przebłysku świadomości, zaczyna rozumieć, co ma zrobić, dostaje to, czego chce i ulega przemianie.

Richard Maxwell i Robert Dickman w książce „The Elements of Persuation” zdefiniowali pięć elementów każdej dobrej historii, które można znaleźć w książkach, filmach Pixara i w biznesie.

Pasja

Historia to fakty owinięte w emocje. Bez pasji historia będzie sucha i szybko zniknie wśród podobnych, zalegających w pamięci informacji. Emocje są jak utrwalacz, powodują, że z natłoku informacji i obrazów zapamiętamy te, z którymi się utożsamiamy.

Każda przekonywująca narracja zawiera w sobie energię. Zadaj sobie pytanie: dlaczego opowiadam tę historię? Co mną powoduje? Czy poruszę swoich słuchaczy?

Rekrutacja do sieci hoteli Ritz jest nastawiona na wyławianie osób z prawdziwą pasją do pomagania innym. Jak to sprawdzić? Szefowa HR zadaje kandydatom pytanie: Czy mógłbyś opowiedzieć mi, jak pomagasz innym? Historia jest dowodem na prawdziwe zaangażowanie!


Bohater

Każda historia potrzebuje bohatera. Doskonale wiedzą o tym dziennikarze, szukający desperacko osoby, z którą może utożsamić się czytelnik. Bohater zagnieżdża historię w rzeczywistości, sprawia że słuchacze mogą zobaczyć sytuację jego oczami.

W korporacyjnym storytellingu często w tej roli obsadzamy właściciela czy ambasadora marki. Znalezienie właściwego bohatera to jedno z najpoważniejszych zadań stojących przed korporacyjnym opowiadaczem historii.

Każdy bohater kontroluje jakieś terytorium. Fizyczne, emocjonalne, intelektualne lub duchowe. Kiedyś odpowiednikiem czyjejś potęgi była posiadana ziemia. A dzisiaj? Ostatnio usłyszałam historię, jak kancelarie prawne, najemcy biura Rondo1 w Warszawie, rywalizowały ze sobą o to, kto zajmie najwyższe piętro w budynku.
Trwa ładowanie komentarzy...
0 0Zrobił aplikację, bo chciał pomóc mamie. Okazała się takim hitem, że rzucił pracę i założył firmę
DZIEJE SIĘ 0 0Jak ministerstwo mogło płacić za usługi trolli? Detektyw ujawnia możliwe scenariusze
DZIEJE SIĘ 0 0Przepis PiS-u na bezkarność. Człowiek partii na czele najważniejszego organu kontroli w państwie
BIZNES 0 0Para Polaków zrobiła biznes... na psich głowach. Sprzedają swoje rzeźby na całym świecie
0 0Stoją w kolejkach, kupują buty i sprzedają je drożej. Na parze zarabiają nawet 5 tys. zł