O autorze
Konsultant PR i doradca ds. content marketingu.

Pomagam firmom i ludziom w opowiadaniu ich historii. Pracuję dla dużych firm i małych start-up’ów, realizując kampanie PR oraz content marketingowe w Smyrska PR. Wspieram Professional Women’s Network Warsaw - stowarzyszenie, działające na rzecz rozwoju zawodowego kobiet. Jestem mamą, propagatorką polskiej sztuki dla dzieci oraz współautorką serii informatorów dla rodziców, wydawanych przez Miasto St. Warszawa. Piszę bloga o komunikacji biznesowej.

Płeć ekspertki

#jawmediach, 28 kwietnia 2016, konferencja PWN Warsaw, w ramach projektu Accelerate!
#jawmediach, 28 kwietnia 2016, konferencja PWN Warsaw, w ramach projektu Accelerate! PWN Warsaw
Kompetencje nie mają płci? Oczywiście, że mają i to jest właśnie problem!


Ostatnio udzieliłam komentarza do artykułu Grzegorza Miecznikowskiego, opublikowanego na łamach „Sukcesu pisanego szminką”. Czytając komentarze innych osób zatrzymałam się przy stwierdzeniu: „Kompetencje nie mają płci”! Czy rzeczywiście? Problem z kompetencjami polega na tym, że nikt ich nigdy nie widział. Spotkałaś/eś kiedyś kompetencje na ulicy, w biurze, czy w sali konferencyjnej? No właśnie. Zawsze to była konkretna osoba, ze swoją wiedzą, postawą umiejętnościami oraz, oczywiście, płcią.

Syndrom programistki


Ostatnio uczeni z California Polytechnic State University oraz North Carolina State University wzięli pod lupę oprogramowanie GitHub używane przez 12 milionów użytkowników. Rozwijanie oprogramowania open source polega na tym, że każdy może przygotować i zgłosić swoje poprawki, a społeczność ocenia, czy warto je wdrożyć. Badanie pokazało, że poprawki pochodzące od kobiet są chętniej akceptowane (78,6%) niż te, proponowane przez mężczyzn (74,6%), ale (uwaga!) nie wtedy, gdy autorki zidentyfikują się jako kobiety. Wtedy są częściej odrzucane. Aby móc rozwijać oprogramowanie, utalentowana koderka nie powinna ujawniać płci!

W XXI wieku kobiety są licznie reprezentowane w różnych dziedzinach, które, jak IT, tradycyjnie uważa się za męskie. Wciąż jednak nie ma wystarczającej liczby kobiet uczestniczących w debatach i konferencjach lub występujących jako ekspertki w mediach. Z przeprowadzanych na skalę globalną badań wynika, że na całym świecie mężczyźni są nadreprezentowani jako eksperci cytowani w prasie oraz prelegenci na konferencjach branżowych. W tych rolach występuje 80% mężczyzn i tylko 20% kobiet.


Marketing jest mężczyzną

Przewijam Facebooka, żeby zobaczyć jak to wygląda w mojej branży. Pierwszy przykład z brzegu. Kongres Online Marketing Polska. Organizatorkami są kobiety. Jednak wśród prelegentów na 31 osób tylko dwie ekspertki (10%). Jedna z nich to reprezentantka VML, agencji, która (nomen omen) opublikowała niedawno prezentację: Rok 2015 był kobietą. Inne agencje już tak nie uważają.

Ekspertki na konferencjach i kobiety w zarządach to dwie strony tego samego medalu.

Znajdź nas na Znajdź nas na instagramie

Oceń ten artykuł:

Trwa ładowanie komentarzy...
0 0Zrobił aplikację, bo chciał pomóc mamie. Okazała się takim hitem, że rzucił pracę i założył firmę
0 0Para Polaków zrobiła biznes... na psich głowach. Sprzedają swoje rzeźby na całym świecie
0 0E-sport w Polsce potrzebuje pracowników. Ale uczelnie nie potrafią ich kształcić
0 0Pływa w syrenim ogonie i uczy tego innych. "Dla syren nie ma górnej granicy wiekowej"