Rynek eventowy 2016 – prognozy ekspertów i praktyków
Paulina Pięta
20 lutego 2016, 08:40·12 minut czytania
Publikacja artykułu: 20 lutego 2016, 08:40Domykając już na dobre drzwi Starego Roku przedstawiam ostatnie podsumowanie rynku eventowego w 2015 roku. Pięciu ekspertów, którzy bacznie obserwują rynek, a nieraz dokładają swoje trzy grosze do branży, opowiedziało co ich zdaniem było wydarzeniem roku, sukcesem i porażką minionego roku. Kto według nich zasługuje na miano człowieka roku, jakie trendy niósł rok 2015. A na koniec krótka prognoza na trwający już rok 2016. Spora dawka ciekawostek i wartych uwagi spostrzeżeń.
ANNA MIOTK – dyrektor ds. komunikacji w firmie Polskie Badania Internetu. Jak sama o sobie pisze: “specjalizuję się w mierzeniu skuteczności działań komunikacji biznesowej (PR, marketing, social media)”, autorka bloga annamiotk.pl
Wydarzenie roku
Jak dla mnie wydarzeniem roku było tegoroczne Blog Forum Gdańsk, może dlatego, że byłam na tej konferencji po raz pierwszy. Dobrze zorganizowane, merytoryczne wydarzenie w niebanalnym miejscu, jakim jest Europejskie Centrum Solidarności. Zastanawialiśmy się z innymi uczestnikami, co w przyszłym roku muszą zrobić organizatorzy, aby przerosnąć samych siebie ;)
Sukces roku w branży
Według mnie sukcesem roku była konferencja Digital Marketing Revolution, która odbyła się w maju 2015 w Warszawie. To była zaledwie pierwsza edycja przedsięwzięcia, a zgromadziła tłumy i to dzięki intensywnej pracy niewielkiego zespołu.
Porażka roku w branży
Brak WiFi w salach konferencyjnych. Nie jest ono traktowane jako standard, organizator konferencji musi za nie dopłacać. Zazwyczaj nie chce. Tym samym często uniemożliwia uczestnikom dyskusję wokół wydarzenia w mediach społecznościowych. Pozbawia się w ten sposób ważnego kanału promocji – kto ma zachęcić do udziału w wydarzenia, jeśli nie zadowoleni uczestnicy?
Człowiek roku
Taką osobą jest Michał Szafrański. Nie jest on przedstawicielem branży eventowej, ale powoli zaczął wkraczać na jej teren, organizując wydarzenia dla swoich czytelników. Jak widać, z dużym sukcesem, bo bilety sprzedają się praktycznie na pniu.
Trend roku
Pojawia się coraz więcej wydarzeń, na których pokazywane są konkretne produkty. To dobry ruch. Przedstawiciele firm chcą opowiadać o produktach, publiczność jest ich ciekawa, chce aktualizować swoją wiedzę. Zmuszanie ludzi z firm, aby opowiadali o trendach, w wielu wypadkach było iluzją. Okazało się, że przeglądy produktów i usług (takie jak chociażby Marketing Day) naprawdę mają sens.
Prognoza na 2016 rok
Wzrost roli mediów społecznościowych jako narzędzia dyskusji publiczności konferencyjnych. W tej chwili największe konferencje branży internetowej mają też swój własny „backchannel” (poboczną dyskusję w mediach społecznościowych toczącą się w trakcie wydarzeń), z którego można się dowiedzieć wiele ciekawych rzeczy. Rola tej dyskusji będzie rosła w miarę odmładzania się grup uczestników konferencji i popularyzacji mobilnego internetu.
SYLWIA WOJTAS – Head of Communications w PROIDEI, firmie z dziesięcioletnim doświadczeniem w organizacji eventów dla branży startupowej, IT oraz tech. Odpowiada za komunikację takich eventów jak Bitspiration Festival, PLNOG, 4Developers, JDD, infraXstructure, Atmosphere Conference czy CONFidence Conference.
Ja ze swojego punktu widzenia będę ocenię branżę eventów podejmujących tematykę nowych technologii i startupów.
Jeśli chodzi o wydarzenie ważne dla tej branży to wskazałabym na otwarcie Google Campus w Warszawie – to dowód, że jeden z największych gigantów szuka u nas talentów i je wspiera, Polska staje się ważnym ośrodkiem startupowo-technologicznym w krajach Europy Środkowej i Wschodniej.
Przeniesienie Festiwalu Bitspiration, jednej z największych konferencji startupowych w Polsce, z Krakowa do Warszawy – fakt ten został zauważony m. in. przez Forbes i był jednym z elementów przyczyniających się do określenia Warszawy jako jednego z 10 najlepszych na świecie miast sprzyjających rozwojowi startupów.
Ciekawostka roku
Nasz rodzimy startup, Brand24, jest używany przez Biały Dom – a konkurencję mieli niemałą!
Sukces roku w branży
Warszawa w TOP10 miast sprzyjających rozwojowi startupów – według rankingu Forbes
Instytucje państwowe – PARP i NCBiR – uruchamiają/kontynuują kolejne programy finansowania startupów i zaczynają współpracować ze społecznością. Ma to bezpośrednie przełożenie na budowę społeczności oraz rozwój eventów startupowych, na których przedstawiciele tych organizacji bywają i chętnie je wspierają.
Kilka startupów otrzymało kolejne rundy finansowania i są znane na całym świecie: Brand24, Estimote, SalesManago, Brainly, Livechat, Wiedźmin odnosi sukces międzynarodowy, Filmaster został sprzedany, Showroom został w minionym roku przejęty przez Burdę, ExplainEverything rozwija się i dobrze rokuje. Ich sukcesy to sukces całej branży – na naszym rynku pojawiają się osoby doświadczone w prowadzeniu globalnego, innowacyjnego biznesu. Tacy doświadczeni CEO’s często zasilają grono prelegentów konferencji startupowych i przekazują swoją praktyczną wiedzę, dzielą się swoim najcenniejszym know-how. Polecam rzucić okiem choćby na wykład Eli Madej i Setha Bannona, którzy z rozbrajającą szczerością przez 40 minut opowiadali, ile kosztowało ich osiągnięcie globalnego sukcesu i jak wyglądała ich droga do sławy. Tacy prelegenci to prawdziwa skarbnica wiedzy dla początkujących startupowców.
Porażka roku w branży
Dużo naszych najlepszych specjalistów IT emigruje, zagraniczne koncerny przekupują ich większymi zarobkami i świetnym pakietem socjalnym. Mimo posiadania świetnych specjalistów i organizowania dla nich dużych eventów, nie potrafimy ich u siebie utrzymać. Na eventach tech obserwuje się mnóstwo firm poszukujących pracowników, na konferencyjnych korytarzach widać mocną tendencję rekrutacyjną.
W branży startupowej – brak zadowalającej współpracy dużego biznesu ze startupami – mimo ogromnej liczby eventów kierowanych do tych grup, na których mogą się poznać i przedstawić swoje możliwości, dialog nie jest jeszcze tak płynny i efektywny, jak być powinien.
Człowiek roku
Eliza Kruczkowska – prezes Startup Poland i aktywna działaczka na rzecz promocji Polski. Jest obecna jako przedstawicielka branży zarówno na polskich, jak i światowych eventach startupowych.
Jeśli chodzi o startupy na wyróżnienie zasługuje Wiceprezydent Warszawy – Michał Olszewski, który chętnie i aktywnie angażuje się w promocję młodych, innowacyjnych przedsiębiorstw i wspiera obecność eventów startupowych w stolicy naszego kraju.
Trend roku 2015
Wzrastające zatrudnienie w branży IT/tech, coraz większa liczba osób kształcących się w tym kierunku.
Branża cierpi na brak specjalistów od marketingu i promocji, wyspecjalizowanych zarówno w IT, jak i w umiejętnościach miękkich i humanistycznych. Jednocześnie nie spływają do nas talenty zagraniczne posiadające takie kompetencje. Dotyka to również firm organizujących eventy skierowane do tych branż.
Silne ruchy mające na celu aktywizację kobiet do rozpoczęcia kariery w IT. Mocny nacisk na Code of Conduct na wszelkich spotkaniach IT i poszanowanie kobiet w do tej pory mocno zmaskulinizowanej branży.
Bardzo dużo spotkań – konferencji, barcampów, meetupów – o tematyce technologicznej. Nie brakowało ani profesjonalnych, ani amatorskich spotkań.
Kwitnie mobile – firmy coraz więcej wydają na mobilne wersje swoich usług, standardem stają się aplikacje mobilne na eventach.
W branży startup-IT organizuje się bardzo dużo hackatonów, które służą głównie pozyskaniu pracowników.
Prognoza na 2016 rok
Rozdrobnienie branży IT/startupowej – część społeczności ma podobne cele i grupę docelową. Powstaje mnóstwo mniejszych eventów kierowanych do tych samych grup, zamiast kilka dużych, konkretnych. Organizatorzy eventów będą musieli albo się porozumieć i stworzyć większy, spójny event, albo będą konkurować między sobą o tych samych odbiorców.
W branży IT pojawi się więcej kobiet. Zaczną częściej i chętniej pojawiać się w roli prelegentek.
Aplikacje mobilne zaczną pomału całkowicie zastępować drukowane foldery informacyjne.
W branży startupowej pomału nadchodzi czas weryfikacji – 5-letnie programy wsparcia czy obiecane długofalowe inwestycje właśnie dobiegają końca i inwestorzy zapytają o zwrot z inwestycji. To będzie wielki sprawdzian dla naszych startupów – co za tym idzie, nastąpi oddzielenie firm z potencjałem od baniek internetowych. Branża startupowa wciąż czeka na pierwszy, większy exit :)
AGNIESZKA HUSZCZYŃSKA – związana z branżą eventową od 16 lat. Absolwentka Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie i IESE Business School of Navarra. Założycielka i współwłaścicielka agencji Evential. Pomysłodawczyni Forum Branży Eventowej. Jako dyrektor kontraktu Sodexo Prestige na Stadionie Narodowym współpracowała przy realizacji wydarzeń takich jak Otwarcie Mistrzostw Świata w Piłce Siatkowej; Speedway Grand Prix na Żużlu; Mecze Polskiej Reprezentacji Piłki Nożnej, Orange Warsaw Festival, koncert zespołu Metallica.
Wydarzenie roku
Puchar Polski, Legia Warszawa – Lech Poznań na Stadionie Narodowym, PZPN
Sukces roku w branży
Zimowy Narodowy, Testa Communications
Trend roku 2015
Nadal niezwykły rozwój imprez sportowych oraz wzrost zainteresowania wydarzeniami plenerowymi.
Prognoza na 2016 rok
W związku z coraz bardziej profesjonalnym, a co za tym idzie skutecznym wykorzystaniem eventów jako narzędzia zarówno HR-owego, jak i marketingowego oraz dobrą koniunkturą na rynku, powinien to być dobry rok dla branży, z większą liczbą dużych, wysokobudżetowych wydarzeń.
TADEUSZ MAŚLANKA – absolwent Międzynarodowych Stosunków Gospodarczych na WE w Sopocie. Szczególnie zainteresowany niestandardowymi kampaniami marketingowymi i rynkiem mobilnym. Przedstawiciel firmy Conventica. Jest to aplikacja eventowa ze wsparciem strony www oraz systemu online CMS. Aplikacji umożliwia gościom eventu dostęp do wszystkich potrzebnych informacji związanych z eventem, jak harmonogram, wystawcy, czy przydatne pliki.
Wydarzenie roku
Wolves Summit – Gdynia
Sukces roku w branży
Rozwój technik networkingowych – angażowanie specjalistów do ich prowadzenia, organizowanie specjalnych gier networkingowych, wsparcie tworzenia społeczności wokół eventu za pomocą odpowiednich funkcjonalności mobilnych,np. aplikacji eventowych. Wszystko to pozytywnie wpływa na podniesienie znaczenia jednego z głównych powodów, dla których ludzie w ogóle decydują się na uczestnictwo w wydarzeniu, by poznawać innych.
Porażka roku w branży
Słaba popularność elementów grywalizacyjnych i AR (Augmented Reality). Co prawda, na niektórych eventach można spotkać,np. okulary do rozszerzonej rzeczywistość, jednak to wciąż tylko smaczki. Podobnie wygląda sytuacja w przypadku ARS – Audience Response Systems. Moduły ankiet, głosowań czy pytań są obecne w większości aplikacji na rynku, jednak organizatorzy nie wykorzystują w pełni ich potencjału.
Trend roku 2015
Budowanie community (czyt. społeczności) wokół eventu Wydarzenie nie kończy się już po 1 lub 3 dniach. Jego goście integrują się ze sobą długo po jego zakończeniu. Nawiązując współpracę lub wymieniając się kontaktami budują wokół eventu społeczność.
Prognoza na 2016 rok
Rozwój narzędzi budujących poczucie zaangażowania uczestników w event. Interaktywność prelekcji mogą tworzyć ankiety lub pytania do prelegentów. Na samych eventach pojawi się prawdopodobnie więcej elementów grywalizacyjnych. To trend, który wciąż nie został w Polsce upowszechniony. W jego popularyzacji na pewno pomoże rozwój BLE i beaconów.
Na koniec kilka słów ode mnie, czyli Pauliny Pięty. Jeśli mnie nie znacie, to zapraszam do zakładki zapoznajmy się mojego bloga eventualnie.com
Wydarzenie roku
Było wiele dobrych, Sektor 3.0 który był perfekcyjny, ale jest tam sztab ludzi i bardzo duże środki na realizację. Dlatego na docenienie zasługuje Wolves Summit, gdyż zrobienie pierwszej edycji wydarzenia na taką skalę jest wybitnym osiągnięciem.
Ciekawostka roku
W tym roku zorganizowałyśmy w ramach bloga eventualnie.com pierwszy otwarty ranking eventów #NajwyższaEventualność2015. Jest to dość nowe podejście, gdyż poprzednie nieliczne rankingi odbywały się w zamkniętym gronie bądź z udziałem jury. Teraz głos decydujący został oddany uczestnikom. Mamy nadzieję, że to zmotywuje organizatorów do jeszcze lepszej organizacji. Więcej w linku.
Człowiek roku
Artur Kurasiński za ogół dokonań, znajomość branży eventowej oraz wpis dotyczący wycofania się z prelekcji bezpłatnych na płatnych wydarzeniach. Inni powinni brać z niego przykład.
Sukces roku w branży
Rewelacyjny rozwój zapewniło wprowadzenie aplikacji eventowych na rynek. To krok milowy w rozwoju eventów i nastawienie się w końcu na odbiorcę, czyli uczestnika.
Drugi ważny aspekt to pojawienie się agencji pośrednictwa między prelegentami a organizatorami eventów. Coś na wzór agencji aktorskich czy managerów muzycznych.
Porażka roku w branży
Nazywanie networkingiem przerw kawowych podczas eventów i brak Wi Fi. Powinni za to karać ;)
Druga ważna rzecz to nieuregulowania rynku eventowego, cały czas to jedna wielka niewiadoma, Temat o którym każdy boi się mówić: występowanie prelegentów za darmo na płatnych konferencjach. To jest porażka roku, bo często prelegenci sami się na to godzą, choć organizatorzy też nie są skorzy do płacenia. Myślę, że tu powinna być przeprowadzona rewolucja i wszyscy prelegenci powinno powiedzieć STOP i zaprotestować temu. Wiele z eventów po prostu by się nie odbyło, gdyż często na tej darmowej pracy są budowane.
Trend roku 2015
Budowanie społeczności skupionej wokół eventu i skupienie się na uczestnikach. Teraz event to nie tylko jednorazowe spotkanie. Dlatego tak ważny jest networking, który będzie według mnie trendem na najbliższe lata.
Po drugie systematyzacja rynku eventowego. To już się powoli dzieje. Prelegenci się profesjonalizują, podchodzą profesjonalnie do wystąpień, szkolą się z tego zakresu i zaczynają traktować to jako zawód.
Prognoza na 2016 rok
Z racji coraz większej konkurencji – powstaje bardzo dużo nowych konferencji – coraz bardziej będziemy dbać o uczestnika. Coraz ciężej wybić się ze zwykłym eventem, trzeba proponować coś ponad innych i wyróżnić się na rynku. Prostym ku temu sposobem jest networking właśnie.
Ponadto mam głęboką nadzieję, że rynek zacznie się systematyzować. O ile same techniczne sprawy są uregulowane, tak brak jeszcze konkretnych uregulowań dotyczących prelekcji, wystąpień i speakerów, ale to już się dzieje. Oby jak najszybciej!