Data Science w turystyce
Paweł Jarosz
26 sierpnia 2016, 12:26·2 minuty czytania
Publikacja artykułu: 26 sierpnia 2016, 12:26Jedną z branż, w której zastosowanie Data Science ma sens i może przynieść realne korzyście jest turystyka. W szczególności firmy organizujące wyjazdy turystyczne mogą korzystać z metod nauki o danych by zwiększać zyski i ograniczać koszty.
Analiza danych dla biznesu
Biura turystyczne zbierają ogrmone ilości informacji dotyczące sprzedaży (co, kto, gdzie, za ile), marketingu (grupy docelowe, medium), czy opinii o organizowanych wyjazdach. Analizując te dane można przeprowadzić analizy dotyczą popularności poszczególnych celów podróż, ustalać optymalną wysokość marży w zależności od produktu, pory roku, celu podróży; analizując akcje marketingowe można optymalizować budżet przeznaczony na te działania. Analiza danych pozwala również na automatyczne wykrywanie anamalii i nieprawidłowści w procesach biznesowych.
W numerach 14 i 15 Wiadomości Turystycznych (http://www.wiadomosciturystyczne.pl/) przedstawiono możliwości wykorzystania analizy danych w branży turystycznej. Ja zostałem zaproszony jako ekspert w tej dziedzinie i odpowiadałem na kilka pytań, z tym związanych. Poniżej, krótki wycinek moich wypowiedzi:
W jaki sposób biuro podróży może sprawdzić, czy zbierane przez nie dane są wartościowe?
Z dużą dozą prawdopodbieństwa można stwierdzić, że są wartościowe. Każde biuro podróży korzysta z systemów informatycznych, czy to wspierających sprzedaż, czy rezerwacje. Każdy system zawsze zapewnia zapis danych historycznych, które są znakomitym źródłem analiz. Warto natomiast zastanowić się w jakiej formie są te dane, czy są spójne i prawidłowe. Aby to zrobić sprawnie biuro podróży powinno rozważyć zlecenie takiej usługi doświadczonym w analizie danych osobom. Firma Dacision oferuje takie usługo w formie szkoleń oraz audytu danych.
Czy każdy podmiot może poddać zbierane przez siebie dane analizie?
Każdy podmiot, który zbiera dane może je analizować. W przypadku mniejszych firm analiza jest prostsza i nie wymaga zaawansowanych technik. W przypadku większych firm, analiza wymaga stosowania bardzie wyrafinowanych narzędzi. Dane przedstawiają w bardzo czytelny sposób pewien obraz środowiska w którym funkcjonuje firma. Podejmując decyzje w każdej firmie, warto przyjrzeć się temu obrazowi by mieć przekonanie co do ich słuszności.
Czy takie dane mogą być jedynym punktem odniesienia przy podejmowaniu strategicznych dla biura decyzji?
Oczywiście, że nie. Dane prezentują jedną stronę analizowanej firmy. Druga strona jest często trudna do uchwycenia w danych i zależy np. od sytuacji polityczno-gospodarczej. Dane pozwalają na skonstruowanie modeli, które pokażą trendy, ciekawe zjawiska czy objaśnią procesy w działalności firmy. Zawsze powinno się wziąć pod uwagę rezultaty takich analiz, mając na jednak względzie szerszy ich kontekst.
Wywiad przeprowadziła Pani Małgorzata Orlikowska z Wiadomości Turystycznych
Analiza danych w branży turystycznej to nowe szanse i możliwości. Warto spróbować z nich skorzystać.