Uber już dawno przestał być start-upem. Przy kapitalizacji około 150 mld PLN nie jest także internetowym Unicornem. Dla porównania jego wartość rynkowa wynosi tyle, ile 4 największych polskich firm razem wziętych (PKO BP, PZU, Pekao, PKN Orlen) Uber stał się już dawno wielką korporacją, która jednak stale potrafi rozwijać się w ekspresowym tempie i zaskakiwać nas innowacjami.
Firma powstała 6 lat temu i zdążyła w tym czasie rozwinąć biznes w 58 krajach. W Polsce została uruchomiona równo rok temu. Poza Warszawą, usługa jest aktywna w Krakowie oraz od kilku dni w Trójmieście. Na ten moment możemy korzystać z UberPOP oraz UberFAMILY. W kolejce do launchu czeka UberBLACK (limuzyna) oraz UberVAN (6 osób). Ja jednak chciałbym opisać usługę która może stać się rynkowym game-changerem: UberPOOL! Na ten moment dostępna jedynie w kilku aglomeracjach USA.
Do niedawna poruszanie się po mieście wiązało się z dylematem – podróżować po nim tanio czy wygodnie. Korzystanie z publicznych środków transportu, choć tanie, do komfortowych nie należy. Nie dość, że punktualność autobusów w wielu dużych miastach, pozostawia wiele do życzenia, to jeszcze trzeba liczyć się z koniecznością przesiadek i podróżowania w tłoku. Ci, którym zależy na czasie i wygodzie, mogą przemieszczać się taksówkami lub Uberem. Ale to wiąże się z koniecznością ponoszenia znacznie większych kosztów.
Uber postanowił zoptymalizować koszt przejazdu tworząc usługę UberPOOL. Jest to dodatkowo opcja w aplikacja mobilnej Uber, która umożliwia odnalezienie w pobliżu osoby, która udaje się w tym samym kierunku co my, i ma ochotę współdzielić z nami przejazd a tym samym jego koszt. Słowem jedziemy razem, płacimy po połowie. Od razu nasuwa się pytanie, czy to się sprawdza. Czy łatwo znaleźć kogoś, kto zmierza w tym samym kierunku o tej samej porze? Okazuje się, że tak! Ja korzystałem z UberPOOL w sumie 21 razy w trzech miastach: Nowym Jorku, San Francisco, Los Angeles.
Korzyści? Cóż… Za podróż z lotniska JFK do Midtown zamiast 36 USD zapłaciłem 18 USD, czyli dokładnie połowę. A w Los Angeles w ramach promocji fixed 5 USD przejechałem za tę kwotę pół miasta. W efekcie w trakcie całego tripu po USA zaoszczędziłem 189 USD. A to robi różnicę…
Możliwość zaoszczędzenia kilku dolarów to nie jedyna zaleta korzystania z UberPOOL. Do Ubera wsiada się z obcymi ludźmi. Ale, szczególnie jeśli trasa jest dłuższa, można z niej wysiąść już ze znajomymi. Nigdy nie wiesz, na kogo trafisz, ale czasem może spotkać cię miłe zaskoczenie. Ja, w trakcie tych dwudziestu paru kursów, kilkakrotnie wymieniłem się wizytówkami. Korzystają z tego osoby otwarte na świat i ludzi, próbujący testować nowe technologie i usługi.
- Usługa UberPOOL jest uruchamiana w największych miastach Ubera, gdyż wymaga bardzo dużej skali działalności - przede wszystkim dużej płynności popytu i podaży. Polska nie jest niestety jeszcze na poziomie, który umożliwił by start usługi. Na szczęście jesteśmy jednym z najdynamiczniej rozwijających się rynków, więc mam nadzieję, że nie będziemy długo czekać - mówi Kacper Winiarczyk, Operation Manager Uber Polska
Na koniec słowo o kampanii reklamowej UberPOOL. Aplikacje mobilne reklamuje się praktycznie jedynie online. Wiadomo wówczas, że trafiają wprost do zainteresowanych. W NYC Uber miał wykupioną potężną kampanie billboardową promującą opcje UberPOOL! Bo kto pierwszy wsiądzie do Ubera tańszego o połowę? Użytkownik publicznych środków transportu czy osoba siedzą w pracy przed komputerem lub smartphonem. Pewnie dlatego UberPOOL stał się konkurencją nie tylko dla taksówek, ale też całego transportu miejskiego.
Dokładnie tę misję postawił przed Uberem na początku jego działalności, charyzmatyczny twórca Travis Kalanick: - Uber is evolving the way the world moves. By seamlessly connecting riders to drivers through our apps, we make cities more accessible, opening up more possibilities for riders and more business for drivers (Uber zmienia sposób poruszania się na świecie. Poprzez aplikacje, która w prosty sposób komunikuje kierowców z użytkownikami. Dzięki temu miasta stają się bardziej przystępne, użytkownicy mają dostęp do dodatkowych środków komunikacji a kierowcy mają więcej kursów).