Nie od dziś wiadomo, że wykorzystanie w promocji marketingowej znanej twarzy jest dla każdej marki jak katapulta, która wystrzela ją w kosmos popularności i zainteresowania. Pejoratywne „sprzedał się” przeszło już do lamusa, a współpraca firmy z celebrytą to chleb powszedni, który codziennie obserwujemy w naszych smartphonach, przeglądając Facebook’a, Instargram’a, Twitter’a czy Snap’a.
Praktyk sprzedaży B2B, pasjonat digital marketingu, autor ponad 100 publikacji branżowych
Czy każdy może wejść w komitywę z gwiazdą? Jakie są bariery? Co zrobić, aby nie spalić na samym początku kontaktu? Przejście do świata celebrytów może być naprawdę trudne i nie oszukujmy się - bez odpowiednich kontaktów i wystarczającego budżetu prawie niemożliwe. Postaram się jednak udowodnić, że dla chcącego nic trudnego, a próbowanie jest zawsze lepsze niż załamanie rąk.
Oto kilka sposobów, które mogą przybliżyć Twoją firmę do współpracy z ludźmi z pierwszych stron gazet:
1. Jednym z najważniejszych założeń, o którym często zapominamy już w samych przedbiegach jest spójność i naturalność połączenia marki z potencjalnym ambasadorem. Oczywiście zdarzały się przypadki, których połączenie było tak skrajnie nielogiczne dla klientów marki, że powodowało tylko i wyłącznie poczucie zażenowania lub, w najlepszym przypadku, uśmiech. Chciałbyś być twarzą leku na hemoroidy? Podjąłbyś współpracę, która zaszkodziłaby Twojej karierze? Pewnie nie. Pamiętaj o tym podczas typowania twarzy dla Twojej marki.
2. Jeśli na Twoim biurku nie leży cztero- lub pięciocyfrowa kwota na wynajęcie wizerunku gwiazdy, zastanów się nad zaproponowaniem procentu udziałów w Twojej spółce. Gwiazdy także myślą o inwestowaniu, a tym łatwiej jest im zaangażować się we współpracę, im większy wpływ będą miały na jej rezultat.
3. Prezenty. Wszyscy lubimy je otrzymywać. Jeżeli jednak chcesz, aby ktokolwiek się nimi pochwalił, powinieneś zadbać o kilka istotnych szczegółów. Przede wszystkim upewnij się, że paczka jest starannie zapakowana i wygląda jak 10 milionów dolarów. Zwiększysz tym samym szansę na przekazanie jej managerowi gwiazdy. Przesyłka powinna być spersonalizowana, najlepiej jak nawiązuje do upodobań odbiorcy (kolor, motyw, ozdobniki). Jeżeli jesteś firmą kosmetyczną zadbaj o to, aby paczka trafiła do stylisty lub makijażysty gwiazdy. Nie zapomnij o dołączeniu, krótkiej własnoręcznej notki oraz 2-3 wizytówek, które umożliwią kontakt z Tobą (zdziwiłbyś się, jak często się to zdarza).
Produkty, które mają największą szansę na „przebicie się” to: kosmetyki, odzież, obuwie, jedzenie, wycieczki oraz wszystko, co można uznać jako nienachalne i spójne z wizerunkiem gwiazdy.
4. Spotkania to kolejny sposób na promocję. Śledź uważnie kalendarz gwiazdy i połącz jej pobyt w Twoim mieście z zaproszeniem do Twojego sklepu lub butiku. Zorganizuj zamknięcie sklepu na czas jej wizyty, poproś o wspólne zdjęcie na Instagram’a lub o krótki wpis na Facebook’u. Zastanów się w jaki inny, niekonwencjonalny sposób możesz doprowadzić do spotkania?
5. Skontaktuj się z managerem celebryty. Jeżeli nawet w danym momencie nie znajdziecie pola do współpracy, to zaproponuj jej gotowość w przyszłości. Zadbaj o kontakt z managerem czy asystentką i troszcz się o etykietę wzajemnego kontaktu. O ile jest to stosowne, skontaktuj się dopiero po tygodniu od ostatniego kontaktu. Jeżeli chcesz mieć pewność wyrzucenia Twojej wizytówki do śmieci, bombarduj telefonami i wysyłaj maile codziennie.
Mimo, że podane sposoby nie dają gwarancji sukcesu warto podjąć ryzyko i próbować. Jeden tweet, wpis na Facebook’u czy zdjęcie na Instagram’ie mogą zwiększyć świadomość Twojej marki, jej wiarygodność i ostatecznie sprzedaż.