Wszystko wskazuje na to, że polskie (białostockie!) lustra są dzisiaj najlepszym rozwiązaniem na światowym rynku. Prognozuje się, że do roku 2021 szacunkowa wartość globalnego rynku IIoT, czyli przemysłowego Internetu Rzeczy, sięgnie prawie 124 mld dolarów. Przed polską firmą ogromne wyzwanie, ale też wielka szansa na komercyjny sukces.
Lustro kompatybilne z Facebookiem, kalendarzem i masą aplikacji
Pozornie nie różni się od zwykłego lustra. Zobaczysz w nim swoje odbicie, ale jego dodatkowe funkcje mogą okazać się bardzo przydatne w codziennym "zabieganiu". To nie jest produkt wyłącznie dla młodych ludzi. Właściwie jego naczelna funkcja to informowanie i przypominanie. Z pamięcią największe problemy ma pokolenie seniorów, więc może docenić polską innowację nie mniej niż nastolatkowie. Inteligentne lustro wyświetla to, co sam zaprogramujesz. Korzysta z Twojego kalendarza w smartfonie, przypomina Ci zadania, które masz wykonać w ciągu dnia. Interaktywne lustro możesz zawiesić w przedpokoju czy łazience. Rozpozna twarz każdego domownika. Dla każdego z nas będzie osobistym asystentem. W deszczowy dzień podpowie właścicielowi: "weź parasol, dziś będzie padał deszcz", przypomni: "Odbierz dziś Karola z dworca PKP". Lustro można skonfigurować ze swoim Facebookiem i otrzymywać powiadomienia o statusie znajomych. To po prostu trzeba zobaczyć. Producent udostępnił nam filmową prezentację produktu:
Polskie inteligentne lustro kilkanaście razy tańsze
Bartosz w swój pierwszy biznes zaangażował się w wieku 16 lat. Wojciech ma już ponad 20-letnie doświadczenie w biznesie i technologii. Polski startup MirroCool, który stworzył własną wersję smart lustra to zespół pasjonatów nowych technologii - Bartek Chrzanowski i Wojtek Kaszycki. Zaczynali od sprzedawania zaawansowanych systemów zabezpieczeń i kontroli dostępu. Potem przyszedł czas na lustra z wbudowaną kamerą. Stworzone przez nich inteligentne lustro jest kompatybilne z systemem Android i IOS.
Konkurencyjne najtańsze produkty dostępne na rynku kosztują średnio 500-1000 dolarów, a droższe od 2000-3000 dolarów - opowiada dla przedsiebiorczepodlasie.pl Andrzej Sadowski, jeden z pomysłodawców. – Od samego początku naszą ideą było wprowadzenie na rynek produktu, który będzie przystępny cenowo i dostępny dla każdego. Nasze inteligentne lustro kosztować będzie kilkaset dolarów – dodaje.
MirroCool wspierają byli specjaliści Chanel i Zary
Choć nie ma jeszcze 30 lat, mówi się, że jego firma może wkrótce wejść na giełdę. Informacja o tym, że białostoczanin Bartek Chrzanowski - współwłaściciel firmy produkującej lustra Bartec - zaangażował się w tak ciekawy, potencjalnie globalny projekt, jest bez wątpienia bardzo krzepiąca dla wielu początkujących na wschodzie kraju firm. Odważne plany podbicia amerykańskiego rynku, mogą się pozornie wydawać nadto optymistyczne, ale gdy za projektem stoi kapitał i taki zespół jak ten MirroCool, szansę na sukces są realne. Dzisiaj producenta luster wspiera m.in. Ula Wiszowata - białostoczanka, były analityk finansowy Chanel oraz Tomasz Kania - były prezes ZARA Polska.
– Zebrał się tutaj niezły zespół. Moja rola to poukładanie tego. Są produkty, ludzie, wiedza i dobra energia. To daje nam duże szanse. Świat się zmienia i decydującą rolę dla projektów biznesowych ma nie potencjał ekonomiczny, a potencjał zaangażowanych ludzi. W swoich książkach lubię powtarzać: "Wszystko co jest wielkie, kiedyś było malutkie. A wcześniej w ogóle tego nie było." – mówi w rozmowie z przedsiebiorczepodlasie.innpoland.pl pierwszy prezes ZARA Polska, Tomasz Kania.
Kickstarter na start w USA Na początku czerwca MirroCool zaczyna zbieranie środków na platformie Kickstarter, by ruszyć z masową produkcją. Lada moment produkt może znaleźć się w budynkach użyteczności publicznej. Lustra na razie sprzedawane będą w Stanach Zjednoczonych.
– Większość z nas pochodzi z Podlasia i jesteśmy przywiązani do tego regionu - twierdzi odpowiedzialny za komunikację marketingową MirroCool Andrzej Sadowski – Pracujemy w Warszawie i w Białymstoku. Siedziba firmy znajduje się w Białymstoku, tam również znajduje się nasz zakład produkcyjny. Produkcję inteligentnych luster planujemy rozwijać na Podlasiu – opowiada.
Najprawdopodobniej jeszcze w tym roku na rynku pojawi się kolejny produkt firmy - lustro do przebieralni dedykowane sklepom odzieżowym. Więcej o projektach przeczytacie na stronie www.mirrocool.com