5 rekomendacji jak rozwijać i wspierać przedsiębiorczość
Przemysław Grzywa
07 czerwca 2015, 18:59·5 minut czytania
Publikacja artykułu: 07 czerwca 2015, 18:59Przedsiębiorczość to postawa oraz zbiór cech dzięki którym realizujemy założone cele, często związane z osiągnięciem materialnego zysku. Czy przedsiębiorczości można się nauczyć? Można, ale nie jest to łatwe i wymaga to konsekwencji, wyrzeczeń i systemowego wsparcia. Dlatego właśnie jednym z ważnych elementów Manifestu Młodych Przedsiębiorców był rozdział, w którym mówimy o systemowym wsparciu przedsiębiorczości. Jak to zrobić? Oto pięć rekomendacji.
Wiedza zdobyta w toku kształcenia na uczelniach wyższych nie koresponduje z umiejętnościami praktycznymi. Polskie uczelnie nastawione są na kształcenie pracowników, nie pracodawców. Brak wśród wykładowców praktyków mających doświadczenie w biznesie. Problem jednak jest dużo głębszy i zaczyna się dużo wcześniej - już na etapie szkolnictwa gimnazjalnego, gdzie przedsiębiorczości nie uczy się w ogóle lub uczą ją osoby przypadkowe. Jako twórcy Manifestu Młodych Przedsiębiorców zaproponowaliśmy, żeby już na etapie gimnazjum wprowadzić doradztwo zawodowe i praktyczne zajęcia z przedsiębiorcami.
Uczniowie szkół ponadgimnazjalnych powinni mieć zapewnione zajęcia z przedsiębiorczości przez wszystkie trzy lata nauki, podczas których mieliby również możliwość prowadzenia wirtualnej firmy, której sukces lub porażka determinowałaby ocenę końcową z przedmiotu. W ramach zajęć z przedsiębiorczości powinny odbywać się również spotkania z praktykami.
2. Promocja wizerunku przedsiębiorcy
Według badania GfK Polonia (2009) zaledwie niecała połowa Polaków lubi przedsiębiorców (48%), uważa ich za osoby uczciwe wobec państwa (46%), które troszczą się o swoich pracowników (43%). Poprawa wizerunku następuje powoli: zmiana negatywnych opinii nt. uczciwości, troski i generalnie „lubienia” przedsiębiorców wyniosła 11% w ciągu 3 lat (GfK Polonia).
Przedsiębiorca w Polsce, mimo ogromnego wkładu w rozwój gospodarki, ma ciągle mało pozytywny wizerunek. Zgodnie z badaniami, powyżej tyko połowa Polaków ufa przedsiębiorcom. Praca nad promocją wizerunku przedsiębiorcy powinna być ciągła i realizowana na różnych szczeblach administracji publicznej. Jest to szczególnie istotne w przypadku Młodych Przedsiębiorców, którzy poza codziennymi trudnościami związanymi z prowadzeniem biznesu zderzają się często z niechęcią społeczną i stygmatyzowaniem przedsiębiorców. Rząd ma tu swoją ważną rolę do odegrania. Młodzi Przedsiębiorcy – tak jak się to dzieje w niektórych wysoce rozwiniętych krajach – powinni być konsultantami Rządu odnośnie nowych technologii i rozwoju młodej przedsiębiorczości. Dobrym przykładem jest tutaj rząd holenderski, którego doradcą odnośnie nowych technologii jest 17-sto letni Młody Przedsiębiorca. Działania tego typu zmierzać będą do wzmocnienia w społeczeństwie pozytywnego obrazu przedsiębiorców i “odczarowania” negatywnego wizerunku przedsiębiorcy.
3. Budowa silnego samorządu gospodarczego - jako reprezentacji przedsiębiorców
Samorząd gospodarczy jest integralnym elementem państwa obywatelskiego. Szczególną rolę odgrywa w dobie spowolnienia gospodarczego, którego skutki odczuwają nie tylko przedsiębiorcy, ale całe społeczeństwo. Najważniejszymi założeniami silnego samorządu gospodarczego powinny być: zapewnienie pełnej, publicznej reprezentacji przedsiębiorcom, utworzenie organów samorządu jako instytucji publicznej realizującej, obok własnych, zadania publiczne zlecone i powierzone, stworzenie możliwości wyrażania wspólnych stanowisk w imieniu przedsiębiorców i ich organizacji w procesie legislacyjnym.
Silny samorząd gospodarczy umożliwiał będzie wsparcie działań Młodych Przedsiębiorców. Tworzenie przyjaznej atmosfery i platformy współpracy pomiędzy Młodymi Przedsiębiorcami i doświadczonymi wpływać będzie na rozwój obu stron. Przypomnę tylko, że Izby Gospodarcze funkcjonują obecnie w ramach ustawy z 1989r.
4. Zachęcanie studentów do zakładania firm na studiach
Skłonność do podejmowania ryzyka i ponoszenia porażek jest najwyższa wśród młodych ludzi i to wtedy powinien generować się największy odsetek zakładanych firm. Z badań prowadzonych wśród studentów pierwszego roku wynika, że większość z nich wyraża chęć założenia i prowadzenia własnej działalności w przyszłości. Liczba ta drastycznie maleje pod koniec studiów, kiedy to zdecydowana mniejszość studentów wyraża chęć i gotowość prowadzenia własnej firmy. Studia powinny kształcić pracowników na równi z pracodawcami (praktyczne podejście do nauki przedsiębiorczości) i w równym stopniu zachęcać do podejmowania działalności gospodarczej, jak do rozwijania kompetencji do pracy w przyszłości w roli pracownika.
Proponujemy również zmianę organizacji praktyk studenckich i nauki przedsiębiorczości. Celem praktyk studenckich powinno być zdobycie praktycznych umiejętności – nie jak obecnie zbieranie materiałów do pracy dyplomowej. W ramach praktyki powinno być zaliczane prowadzenie własnej firmy, np. w inkubatorach przedsiębiorczości, czy też w ogóle prowadzenie własnej firmy. Potrzebna jest również reorganizacja zakresu działania uczelnianych biur karier, które mogłyby np. prowadzić konkursy dla studentów z najlepszymi biznesplanami na własny biznes.
Zmiana mentalności jest chyba najtrudniejszym z wyzwań, ale nie jest niemożliwa. Jesteśmy przekonani, iż sukces gospodarczy naszego kraju zależy w dużej mierze od tego, jakie będzie nastawienie społeczeństwa do przedsiębiorców. To ma swój praktyczny wymiar chociażby w relacjach pomiędzy urzędnikami i przedsiębiorcami, gdzie bardzo ważną kwestią jest zmiana nastawienia urzędów na pomoc dla rozwoju przedsiębiorstw. Ważne w tym wszystkim jest to by przedsiębiorcy nie bali się urzędników, a ci byli nastawieni na pomaganie im. Mamy takie przykłady w innych krajach, więc czerpmy z tego. Jest to z całą pewnością związane z tym, iż powinny zostać nałożone na urzędników ramy odpowiedzialności (jak to określają odpowiednie akty prawne w przypadku przedsiębiorców, pracodawców i pracowników, czy też kontrahentów). Decyzje powinny być podejmowane odpowiedzialnie.
Przedsiębiorcy, ze względu na swoją rolę społeczną, zasługują na szacunek, a nie na przypinanie wszystkim łatki „podejrzany o przestępstwo”. Oczywiście to nie oznacza nie zachowywania ostrożności, bo niestety nie wszyscy uczestnicy życia gospodarczego postępują fair.
Nie mniej jednak marzy się nam, by młodzi ludzie po szkołach średnich nie mówili więcej, że w sumie to oni o prowadzeniu firmy, to nic nie wiedzą i w związku z tym jawi im się to, jako coś niemożliwego do zrealizowania zwykłemu Polakowi.
Istnieją dwie podstawowe ścieżki rozwoju zawodowego dla młodych ludzi: praca na etacie i prowadzenie własnej firmy. Jeden i drugi wybór jest dobry, nie ma złej drogi - o ile decyzje podejmowane są świadomie. Jednocześnie potrzebujemy zdać sobie sprawę, że obydwie drogi wymagają odpowiedniego przygotowania i przemyślenia.
Manifest Młodych Przedsiębiorców
Podstawą każdej gospodarki są przedsiębiorcy. Dbanie o swobodę działalności gospodarczej zapewnia rozwój przedsiębiorczości, a dzięki temu wzrost gospodarczy.
W każdym kraju, nie tyko w Polsce, przyszłością gospodarczą są Młodzi Przedsiębiorcy, którzy za kilka lat będą liderami gospodarczymi. Ułatwienie działania tej grupie zapewnia stabilny i szybki rozwój kraju, zwiększenie konkurencyjności gospodarki i rozwój innowacyjności.
Czerpiąc jako Forum Młodych Przedsiębiorców doświadczenia z Programu „Młody Przedsiębiorca w nowoczesnym mieście”, który prowadzimy już od dwóch lat w Regionalnej Izbie Gospodarczej w Katowicach, czując odpowiedzialność za grupę Młodych Przedsiębiorców i dzięki wsparciu oraz zaangażowaniu Partnerów z całej Polski powstał Manifest Młodych Przedsiębiorców, który skupiając się na pięciu obszarach tematycznych wskazuje sposoby i narzędzia wsparcia oraz rozwoju obecnych i przyszłych Młodych Przedsiębiorców. Wierzymy również, że Manifest jest odpowiedzią na rosnące bezrobocie wśród młodych ludzi, wiążącą się z tym emigracją i jednym ze sposobów uniknięcia pułapki średniego dochodu.
Publikując Manifest, przedstawiając go w Sejmie oraz w Kancelarii Prezydenta RP chcieliśmy, żeby Polska stała się Europejską Stolicą Młodej Przedsiębiorczości. Temat ten jest niezwykle istotny szczególnie teraz w kontekście prac nad projektem ustawy Prawo Działalności Gospodarczej, której założenia przyjęła w maju Rada Ministrów. Złożyliśmy również swoje propozycje do tej ustawy, proponując m.in. wprowadzenie do ustawy terminu „Młody Przedsiębiorca” oraz „startup” – świadomie wprowadzając takie właśnie rozróżnienie.
Wiedząc jak ważny jest rozwój przedsiębiorczości dla każdego kraju, będę chciał przybliżyć w kolejnych materiałach perspektywę i wizję młodych ludzi zawartą w 25 rekomendacjach Manifestu. Całą treść dokumentu można poznać, poprzeć i pobrać ze strony
www.manifestmlodychprzedsiebiorcow.pl.
Europejski Forum Młodych Przedsiębiorców odbędzie się w dniach 12-14 października w Katowicach podczas Europejskiego Kongresu Małych i Średnich Przedsiębiorstw
ekmsp.eu.