Młodzi Przedsiębiorcy w strategiach miast
Przemysław Grzywa
29 czerwca 2015, 07:09·3 minuty czytania
Publikacja artykułu: 29 czerwca 2015, 07:09Lokalna administracja może mieć ogromny wpływ na funkcjonowanie przedsiębiorców w jej otoczeniu. Do lokalnej administracji zaliczamy instytucje administracji rządowej (np. urzędy skarbowe) i samorządowej (urzędy miast, powiatowe urzędy pracy, itd.), które odpowiadają za tworzenie klimatu dla rozwoju przedsiębiorczości. Dobry klimat oznacza, że obie strony podchodzą z zaufaniem i partnersko do współpracy, co będzie przekładać się na rozwój istniejących i powstawanie nowych przedsiębiorstw.
Pierwszą bardzo ważną kwestią, której często brakuje w lokalnych samorządach, jest brak strategii rozwoju przedsiębiorczości, a w szczególności Młodych Przedsiębiorców. Zauważyliśmy również, iż w wielu instytucjach przedsiębiorca nie jest traktowany jak klient, czy też partner, ale wciąż jako petent, co nie sprzyja dobrej współpracy pomiędzy stronami. Sytuacja taka skutkuje brakiem obustronnego zaufania i utrwalaniem się stereotypowych wizerunków typowego urzędnika i nieuczciwego przedsiębiorcy.
Outsourcing działań skierowanych do przedsiębiorców
Do rozwoju lokalnej przedsiębiorczości potrzebne jest wspieranie rozwoju istniejących i powstających firm. Zauważamy, ze bardzo często jednostki samorządu terytorialnego próbują przejmować funkcje jednostek otoczenia biznesu, jak np. instytucji samorządu gospodarczego, do których nie zostały powołane i w których nie mają kompetencji. Przez takie działania społeczności tracą wiele szans rozwojowych, a zasób wiedzy i doświadczenia nie jest wykorzystywany. Wszystkie te zasoby powinny być przekierowane do wspomagania rozwoju Młodych Przedsiębiorców, którym niestety często brakuje kompetencji do prowadzenia własnej firmy na adekwatnym poziomie do sytuacji rozwojowej, w której aktualnie ich firmy się znajdują. To są warunki potrzebne do stymulowania rozwoju Młodych Przedsiębiorców.
Marka miejsca, to marka produktu
Instytucje publiczne powinny ze wszystkich sił współpracować ze sobą dla tworzenia przyjaznego otoczenia dla wzrostu Młodych Przedsiębiorców i całego sektora MŚP. To jest w interesie lokalnych społeczności i całego naszego kraju. Małe i średnie przedsiębiorstwa są solą dla lokalnego rozwoju gospodarczego i społecznego, dlatego tak wielką rolę zwracamy na to co dzieje się na tym szczeblu. Marka produktu często związana jest z marką regionu pochodzenia i dlatego tak ważne jest współdziałanie na linii przedsiębiorca – samorząd i wspólne rozwijanie lokalnych strategii rozwojowych, które z jednej strony będą uwzględniać i wspierać lokalnych przedsiębiorców, a z drugiej promować i rozwijać dany region. Lokalne instytucje publiczne współpracujące z przedsiębiorcami powinny tworzyć „platformy na rzecz rozwoju przedsiębiorczości w danym mieście lub gminie” z zaangażowaniem samorządów gospodarczych i innych instytucji otoczenia biznesu. Wszystko po to, by działania poszczególnych instytucji były skorelowane ze sobą w kierunku „wspierania” przedsiębiorców, a w szczególności Młodych Przedsiębiorców. Wierzymy, że wspieranie Młodych Przedsiębiorców jest również rozwiązaniem problemu bezrobocia i odpływu ludzi młodych z miast w celu migracji zarobkowej w tym emigracji za granicę.
Manifest Młodych Przedsiębiorców
Podstawą każdej gospodarki są przedsiębiorcy. Dbanie o swobodę działalności gospodarczej zapewnia rozwój przedsiębiorczości, a dzięki temu wzrost gospodarczy.
W każdym kraju, nie tyko w Polsce, przyszłością gospodarczą są Młodzi Przedsiębiorcy, którzy za kilka lat będą liderami gospodarczymi. Ułatwienie działania tej grupie zapewnia stabilny i szybki rozwój kraju, zwiększenie konkurencyjności gospodarki i rozwój innowacyjności.
Czerpiąc jako Forum Młodych Przedsiębiorców doświadczenia z Programu „Młody Przedsiębiorca w nowoczesnym mieście”, który prowadzimy już od dwóch lat w Regionalnej Izbie Gospodarczej w Katowicach, czując odpowiedzialność za grupę Młodych Przedsiębiorców i dzięki wsparciu oraz zaangażowaniu Partnerów z całej Polski powstał Manifest Młodych Przedsiębiorców, który skupiając się na pięciu obszarach tematycznych wskazuje sposoby i narzędzia wsparcia oraz rozwoju obecnych i przyszłych Młodych Przedsiębiorców. Wierzymy również, że Manifest jest odpowiedzią na rosnące bezrobocie wśród młodych ludzi, wiążącą się z tym emigracją i jednym ze sposobów uniknięcia pułapki średniego dochodu.
Publikując Manifest, przedstawiając go w Sejmie oraz w Kancelarii Prezydenta RP chcieliśmy, żeby Polska stała się Europejską Stolicą Młodej Przedsiębiorczości. Temat ten jest niezwykle istotny szczególnie teraz w kontekście prac nad projektem ustawy Prawo Działalności Gospodarczej, której założenia przyjęła w maju Rada Ministrów. Złożyliśmy również swoje propozycje do tej ustawy, proponując m.in. wprowadzenie do ustawy terminu „Młody Przedsiębiorca” oraz „startup” – świadomie wprowadzając takie właśnie rozróżnienie.
Wiedząc jak ważny jest rozwój przedsiębiorczości dla każdego kraju, będę chciał przybliżyć w kolejnych materiałach perspektywę i wizję młodych ludzi zawartą w 25 rekomendacjach Manifestu. Całą treść dokumentu można poznać, poprzeć i pobrać ze strony
Manifestu.
Europejski Forum Młodych Przedsiębiorców odbędzie się w dniach 12-14 października w Katowicach podczas Europejskiego Kongresu Małych i Średnich Przedsiębiorstw. Informacje i rejestracja
tutaj.