Czy ostatnio w twoich myślach coraz częściej pojawia się temat ‚szukam inwestora’? Rozwijasz start up, twoja spółka rośnie, wiesz, że jesteś na dobrej drodze i wiesz, że mógłbyś szybciej. Zdajesz sobie również sprawę z faktu, że poszukiwanie inwestora nie jest łatwym procesem, który dodatkowo może zająć wiele czasu a wyników tych poszukiwań nie możesz być do końca pewien?
Poniżej, na podstawie prezentacji serwisu crowdangels.pl, który dedykowany jest właśnie tej formie poszukiwania inwestorów, dowiesz się jak to działa, jak wygląda proces i jak możesz ułatwić sobie poszukiwania inwestorów do twojego projektu. Następnym razem, zanim wpiszesz do Google ‚szukam inwestora’ zastanów się, czy nie lepiej i prościej jest skupić się na poszukiwaniach wielu inwestorów za pomocą platformy crowdfundingowej a tym samym, za jednym razem zrobić sobie kampanię PR oraz zyskać rzeszę ambasadorów i promotorów twojej marki.
Szukam inwestora – poznaj crowdfunding udziałowy na przykładzie crowdangels.pl
Zapraszamy do zapoznania się z prezentacją platformy crowdangels.pl, zachęcającą i zapraszającą do skorzystania z jej usług oraz do wykorzystania oraz poznania crowdfundingu udziałowego, nowoczesnej metody służącej pozyskiwaniu inwestorów do spółek i projektów biznesowych.
Każdy, kto choć raz wpisał w wyszukiwarkę frazę szukam inwestora z pewnością wie, ile jest ofert od osób poszukujących. Wspaniałych pomysłów i idei jest wiele, jest ich tak dużo, że z pewnością nie starczyło by całego dostępnego kapitału aby wszystkie te pomysły opublikowane pod hasłem szukam inwestora zechcieć sfinansować. Dlatego też narodził się crowdfunding udziałowy, który mimo barier i niewiedzy zaczyna rozwijać się w Polsce coraz szybciej. Narodził się po to, aby dać możliwość inwestycji tym, którzy posiadają nieznaczne nadwyżki kapitału oraz pomóc tym, którzy mają pomysły i ciekawe biznesy i z uporem maniaka googlują: szukam inwestora.
Szukaj inwestorów przez crowdfunding udziałowy
Ok, do rzeczy więc. Proces poszukiwania oraz pozyskiwania inwestora do projektu to żmudny i czasochłonny proces. Crowdfunding udziałowy może go znacznie przyspieszyć i uprościć. Wielką zaletą jest fakt, że publikacja projektu oraz oferty inwestycyjnej na wybranej platformie equity crowdfunding jest kierowana i dostępna dla wielu inwestorów i każdy z nich ma możliwość analizy biznesu na podstawie załączonych dokumentów. Tworzysz jeden projekt, który trafia do setek potencjalnych inwestorów i funduszy VC. Każdy inwestor ma również możliwość inwestycji w czasie rzeczywistym. Co istotne i co właśnie wyróżnia crowdfunding udziałowy to fakt, że w projekt poszukujący kapitału może zainwestować wielu inwestorów jednocześnie. Należy również mocno docenić fakt, że każdy pozyskany inwestor, bez różnicy czy duży czy mały, stanie się ambasadorem i promotorem twojej marki.
Publikacja oferty inwestycyjnej w projekt biznesowy to również świetna okazja do wypromowania biznesu wśród nowej grupy docelowej. Platformy crowdfundingowe dokładają wszelkich starań, aby twoja oferta dotarła do jak największej grupy odbiorców.
Reasumując, przez crowdfunding udziałowy możesz pozyskać wielu inwestorów do twojego projektu i każdy z nich może być ambasadorem i promotorem twojej marki. Ponadto pozyskujesz kapitał szybciej niż tradycyjna drogą – już nawet w 60 dni możesz zdobyć finansowanie na dalszy rozwój, co jest wspaniałym wynikiem w porównaniu do długości okresu decyzyjnego wybranych przez ciebie funduszy venture capital czy aniołów biznesu. Nawet, jeżeli twój projekt się nie powiedzie to zyskujesz darmową promocję. Standardem jest, że platformy crowdfundingu udziałowego nie pobierają opłat za publikację twojej oferty.
Przez crowdfunding udziałowy, w zamian za kapitał oferujesz udziały w twoim projekcie
Crowdfunding udziałowy od jego klasycznej formy wyróżnia to, że osoby które wspierają twój projekt finansowo, wraz z nagrodami i bonusami otrzymują udziały w twoim biznesie (w spółce). Jak już zostało wspominane w powyższym akapicie, oferta kierowana jest do zarejestrowanej bazy inwestorów serwisu equity crowdfundingowego oraz przez wiele innych kanałów, do rzeszy innych osób potencjalnie zainteresowanych. Co jest znamienne, każda pełnoletnia osoba posiadająca zdolność do czynności prawnych ma możliwość dokapitalizowania twojego biznesu, nawet najniższą kwotą jaką jest wartość jednego udziału lub pakietu udziałów, które są ustalane przez ciebie. To ty decydujesz jaki procent twojej spółki (lub planowanej spółki) oddasz inwestorom w zamian za określony przez ciebie cel inwestycyjny.
Szukam inwestora. Czy to właściwy moment na crowdfunding udziałowy?
Najdogodniejszą chwilą na rozpoczęcie kampanii crowdfundingowej na wybranej platformie jest moment, kiedy twój projekt zaczyna przynosić dochody, ma tak zwaną trakcję. Czemu? Dla inwestorów jest to znak, że istnieje rynek na to co robisz oraz, że ty i twój zespół jesteście odpowiednio zaangażowani aby osiągnąć sukces. Oczywiście, żadna platforma nie zrobi problemu, jeżeli zdecydujesz się na crowdfunding udziałowy dla twojej istniejącej już spółki, która jest rentowna, ma dochody i przynosi zyski. Wręcz przeciwnie – takie spółki są jak najbardziej pożądane, zarówno przez serwisy jak i przez inwestorów. Jeżeli widzisz, że twój projekt się rozwija i zdajesz sobie sprawę, że mógłby znacznie szybciej przy odpowiednim zastrzyku finansowym to nie ma wątpliwości, że crowdfunding udziałowy jest właśnie dla ciebie.
Platformy zajmujące się crowdfundingiem udziałowym nie mają wymagań co do branży lub innowacyjności. Każdy projekt, każda spółka może korzystać z dobrodziejstw jakie daje udziałowe finansowanie społecznościowe, pod warunkiem, że drzemie w niej potencjał na szybki wzrost przy finansowym zaangażowaniu inwestorów.
Crowdfunding udziałowy to nie jest prosta sprawa
Wbrew pozorom, proces przygotowywania się do crowdfundingu udziałowego to nie jest prosta sprawa. Z pewnością łatwiej mają projektodawcy, których biznes już działa. Przed osobami, które mają dopiero koncept, zarys przyszłej spółki, czeka o wiele więcej pracy. Czemu? Z prostej przyczyny – żadna platforma nie zaakceptuje projektu, który jest dopiero w fazie pomysłu. Więc takie osoby czeka najpierw sporo pracy nad wprowadzeniem go w życie lub przygotowaniem przynajmniej prototypu.
Ok, skupmy się na biznesach, które działają, mają trakcję, płacących klientów i jasno określoną wizję jak mogą swój biznes zmonetyzować.
Po pierwsze promocja. Mimo, że każdy zaakceptowany przez platformę crowdfundingową biznes może liczyć na jej wsparcie z dotarciem do inwestorów, min. przez mailing do bazy inwestorów platformy oraz wykorzystania jej kanałów to każdy projektodawca powinien mieć przygotowany plan promocji kampanii. Mało tego, taka promocja powinna wystartować przed upublicznieniem kampanii crowdfundingowej. Jak to można zrobić? Dowiesz się za chwilę.
Po drugie historia. Dobrze przygotowana kampania to piękna opowieść, twoja i twojego zespołu historia o tym jak to się stało, że jesteś tu gdzie jesteś. Dobre historie, dobrze napisane czyta się z przyjemnością i tym możesz inwestora kupić a na pewno zebrać punkty.
Po trzecie dokumentacja. Ciężko pozyskać inwestora nie mając biznes planu i jasno sprecyzowanego konceptu jak spożytkować jego kapitał. Zarówno poszukując inwestora metodą klasyczną, czy przez crowdfunding udziałowy, bez odpowiednich dokumentów się nie obejdzie.
Po czwarte wideo promocyjne. Nie jest sekretem, że obecnie, kiedy jesteśmy przytłoczeni wręcz informacjami, łatwiej przekazać to o co nam chodzi w krótkim wideo niż zmuszając potencjalnego inwestora do czytania twojej historii i dokumentacji biznesowej. To następuje później. Inwestor jak ma poczytać to z pewnością wybierze dobrą książkę, ale na początku zawsze jest wideo. To jest twoja szansa na zainteresowanie i przyciągnięcie uwagi. Dlatego wideo twojej kampanii crowdfundingowej powinno być wysokich lotów i skłonić inwestora do dalszej interakcji.
Po piąte zaangażowanie. Nie ma co się oszukiwać. Jeżeli tobie nie będzie zależało na odniesieniu sukcesu to nikomu nie będzie. Jak pokażesz się jako osoba, która działa i się angażuje w swoją kampanię, oraz chętnie, szybko i szczegółowo odpowiada na pytania, to z pewnością zdobędziesz sympatię i plus dodatni od inwestora.
Promocja kampanii crowdfundingowej
Promocja, tak jak w każdej innej dziedzinie to niezwykle istotny jak nie najważniejszy składnik kampanii crowdfundingowej. W zależności od twojego biznesu i branży w której działasz, promować się możesz na wiele różnych sposobów. Najczęściej zalecanymi są te metody i te sposoby, które możesz zrealizować bazując na zasobach własnych.
Mailing – internet to skarbnica wiedzy i kontaktów – wystarczy odrobina zapału i chęci aby zbudować bazę mailingową osób oraz instytucji, które znamy i wiemy, że potencjalnie mogą być zainteresowane inwestycją w nasz biznes. Zbuduj taką bazę, roześlij informacje i zainteresuj potencjalnych inwestorów twoją ofertą.
Notki prasowe – internet to również nieskończona ilość portali informacyjnych specjalizujących się w jakichś dziedzinach. W twojej branży z pewnością też takie są. Częstą bolączką takich portali jest brak materiałów do publikacji lub wysokiej jakości artykułów. I tu powinieneś upatrywać swojej szansy – w reklamie natywnej. Stwórz dobre artykuły prasowe, przynajmniej kilka, i ‚przemyć’ w nich pożądane przez ciebie treści i linki a następnie rozsyłaj je sukcesywnie do uprzednio przygotowanej bazy adresów redakcyjnych. Zapewniamy cię, że z pewnością część z nich będzie zainteresowana publikacją i umieszczeniem twoich treści w swoich serwisach. Za darmo!
Blogerzy – ludzie w internecie piszą o wszystkim i z pewnością w twojej dziedzinie znajdziesz kilku lub nawet kilkunastu blogerów. Zainteresuj ich, poznaj i poproś o publikację twoich materiałów. Zaproponuj coś w zamian (wymiana linków, artykuł na twoim blogu) a z pewnością spotka cię miła niespodzianka w postaci kilku pozytywnych odpowiedzi.
Fora – to trochę delikatna sprawa. Nie chcesz, aby wzięto cie za spamera. Aktywuj się, napisz kilka mądrych postów i przemyć informacje o twojej kampanii.
Social media – wykorzystaj je i poproś twoich znajomych o podzielenie się się twoimi postami. Stwórz unikalny kontent, najlepiej taki, który ma szansę stać się viralem. Dlatego też, dobrze mieć wysokiej kasy wideo promocyjne.
Historia projektu w kampanii crowdfundingowej
Dobre historie przyjemnie się czyta a każda kampania udziałowego crowdfundingu to również części opisowe na karcie twojego projektu. Przygotuj dobry elevators pith, dołóż starań przy szczegółowym opisie projektu i rynku na którym chcesz działać. Przedstaw siebie i zespół a wszystko przygotuj tak, aby każdy kto zajrzy na stronę twojego projektu czytał to z przyjemnością. Dobre opisy to również okazja dla ciebie abyś dał się poznać jako ekspert w danej dziedzinie, jako osoba, która rzetelnie się przygotowała do kampanii i poznała wszystkie za i przeciw. Dodatkowo, tworząc kartę projektu w serwisie crowdfundingowym zostaniesz poproszony o przedstawienie planu na co zastaną przeznaczone środki pozyskane od inwestorów i co istotne, będziesz musiał przedstawić strategię wyjścia z inwestycji – czyli kiedy i jak inwestorzy będą mogli spieniężyć swoje udziały.
Szukam inwestora. Jakie dokumenty przygotować?
Przygotowując swoją kampanię i chcąc wykorzystać crowdfunding udziałowy w poszukiwaniu inwestorów oraz kapitału do projektu biznesowego, każdy projektodawca musi się liczyć z obowiązkiem przygotowania dokumentacji projektowej. Tutaj powinniśmy wyjść z założenia, że im więcej tym lepiej. Nieodzownymi dokumentami są biznes plan oraz prognozy finansowe. Wiele serwisów oferuje edytowalne wzory dokumentów, w tym samo wyliczające się arkusze kalkulacyjne do prognoz finansowych, w których wystarczy wprowadzić prognozy kosztów oraz przychodów.
Biznes plan – na podstawie tego dokumentu inwestorzy mogą ocenić w jaką stronę twój biznes zmierza i czego mogą oczekiwać po tobie i po zespole. Ten dokument jest obowiązkowy i bez niego twój projekt z pewnością nie zostanie opublikowany. Jeżeli jesteś nastawiony na poszukiwanie inwestora to z pewnością taki dokument znajduje się w twoich zasobach.
Prognozy finansowe – ten dokument pozwoli inwestorom ocenić, jaka może być spodziewana stopa zwrotu z inwestycji oraz dowiedzieć się, jak spółka może wyglądać w kolejnych latach. Przygotowując ten dokument bądź racjonalny, zakładaj raczej wersję pesymistyczną aniżeli optymistyczną. Dobrą praktyką jest przygotowanie prognoz finansowych w obu wersjach.
Teaser inwestycyjny – inwestorzy bardzo lubią tą formę. Teaser to dokument, który w skróconej wersji przedstawia spółkę i jej plany. Wielu inwestorów nie ma czasu na zgłębianie biznes planu oraz prognoz finansowych, natomiast teaser to dokument, który zawiera najistotniejsze informacje z obu dokumentów. Warto go mieć.
Patenty – jeżeli twój projekt opiera się na opatentowanych rozwiązaniach to powinieneś również załączyć skany patentów.
Inne – każdy dokument, który może mieć wpływ na podjęcie decyzji przez inwestora powinien być załączony do dokumentacji projektowej. Nawet twoje CV.
Wideo promocyjne. Po co mi to jak ja tylko szukam inwestora?
Wbrew pozorom to najważniejszy element twojej kampanii crowdfundingowej. Jak już zostało wspomniane wcześniej, jakoś inwestora trzeba zachęcić aby przynajmniej zechciał zerknąć na nasz projekt. Inwestorzy z reguły nie mają czasu aby studiować wszystkie napływające na ich skrzynki pocztowe biznes plany a tym bardziej nie mają zamiaru wyszukiwać ich w internecie. Tak samo z regularnymi użytkownikami platform crowdfundingowych. Nikt się nie pochyli nad twoim projektem jak do tego nie zostanie zachęcony. I temu właśnie służy wideo promocyjne w kampanii crowdfundingowej.
Ok, skoro mamy to już jasne, to takie to wideo powinno być? Przede wszystkim zachęcające. Na nic zdadzą się nudne wypociny i czytanie z kartki. Na oglądanie takich ‚tworów’ inwestor również nie ma czasu. Twój film promocyjny powinien przykuć uwagę już od pierwszej sekundy i powinien być taki, aby zachęcić inwestora, twojego potencjalnego inwestora, aby przeczytał twoją historię i zajrzał do biznes planu. Jeżeli trudno ci ocenić, czy twoje wideo się nada, popytaj znajomych, czy na podstawie przygotowanej przez ciebie wideo prezentacji podjęliby jakąkolwiek decyzję. A jeżeli już, to jaką?
Bądź kreatywny, przemyśl tą kwestię zanim przystąpisz do realizacji i nie namawiamy tutaj do korzystania z usług drogich agencji kreatywnych – teraz każdy ma co najmniej kilka kamer w domu a jeżeli się postarasz to na twoim planie filmowym możesz ich mieć kilkanaście. Zrób to sam ale zrób z głową i pamiętaj – przykuj uwagę już od pierwszej sekundy. Aha, materiał wideo (może to być też animacja promocyjna, wyjaśniająca sposób działania) nie powinien być dłuższy niż 120 sekund. Szanuj czas innych. I jeszcze jedno – wideo, które zrobisz sam też świadczy o tobie (zespole) i o twojej (waszej) kreatywności – na podstawie tego materiału inwestor może również wyciągnąć odpowiednie wnioski.
Komunikacja w kampanii crowdfundingowej. Nie lekceważ wspierających
Platformy crowdfundingowe oferują projektodawcom narzędzia do komunikacji z potencjalnymi inwestorami i każdy, bez wyjątku, powinien z nich korzystać. Im więcej działań z twojej strony tym lepiej. Aktualizuj projekt tak często jak to tylko możliwe, dziękuj w aktualizacjach za każdą wpłatę na rzecz twojego projektu, choćby najmniejszą. Informuj o tym, co się z projektem w trakcie trwania kampanii dzieje. Inwestorzy również zadają pytania – nie pozwól aby pozostawały długo bez odpowiedzi. Im więcej ciebie tym lepiej. Nie lekceważ wspierających i nie odkładaj zadań na później. Pamiętaj, że ludzie inwestują w ciebie i twój projekt prawdziwe pieniądze na które musieli zapracować. Szanuj to.
Wszystkie powyższe uwagi i porady składają się na idealną kampanię crowdfundingową w której możesz pozyskać inwestorów do twojego projektu biznesowego. Jeżeli następnym razem wpiszesz w wyszukiwarkę szukam inwestora to pomyśl o mechanizmie jakim jest crowdfunding udziałowy. Mimo trudności oraz nakładów czasu i pracy jakie może przysporzyć przygotowywanie się do kampanii to efekty mogą przyjść o wiele prędzej niż poszukiwanie inwestorów tradycyjną metodą. Przygotuj się, nie przygotowuj kampanii ‚po łebkach’ a z pewnością efekty cię zaskoczą.
W Polsce mamy już wiele przykładów zrealizowanych kampanii wykorzystujących equity crowdfunding udziałowy, ale to już temat na inny artykuł. Pamiętaj, kiedy następnym razem pomyślisz ‚szukam inwestora’ – pomyśl o crowdfundingu u działowym.