Rekrutacja 3.0, a może… 4.0?
Sandra Kluza
17 lipca 2015, 13:33·3 minuty czytania
Publikacja artykułu: 17 lipca 2015, 13:33Odkąd zaczęto odchodzić od tradycyjnych rozmów kwalifikacyjnych, na rynku pojawiają się nowe pomysły na przeprowadzanie procesu rekrutacyjnego i wykorzystania narzędzi z nim związanych. Firmy podejmują działania, które mają zachęcić Kandydatów do aplikacji na konkretne stanowiska. Dlatego też wybiera się formy będące atrakcyjnymi i nowoczesnymi.
Być może jeszcze całkiem niedawno nikt nie pomyślałby, że tradycyjna rozmowa kwalifikacyjna może zostać zastąpiona i odejść do lamusa. Dzisiaj, w czasach, w których niewiele osób potrafi wyobrazić sobie życie bez Internetu, spotkania online są w zasięgu ręki. Bardzo chętnie sięgają po nie Rekruterzy, przyczyniając się tym samym do napędzania machiny zmian w branży HR. Warto zadać sobie pytanie, w której rekrutacji dzisiaj jesteśmy – 3.0 czy może już 4.0?
Rekrutacja 3.0 skupia się na automatyzacji procesów rekrutacyjnych. Stosowanie rekrutacji online staje się powszechnym zjawiskiem, a czerpanie z jej zalet daje firmie dużo korzyści. Internet może być dla HR-owców wartościową bazą Kandydatów oraz szansą na kreowanie swojego wizerunku, chociażby poprzez prowadzenie fanpage’a firmy. Chętnie sięga się również po wideorekrutację, która otwiera przed procesem rekrutacyjnym zupełnie nowe horyzonty. Stanowi bezpieczne i niezwykle skuteczne narzędzie w rękach HR-owca. Ważne jest to, że generalizuje koszty rekrutacji i pokonuje ograniczenia związane z terminem i miejscem przeprowadzenia rozmowy.
Wideorekrutacja wielokrotnie zostaje poprzedzona wystawieniem ogłoszenia o pracę w postaci grafiki. Informacja tego typu będzie postrzegana jako nowoczesna i przyjazna w odbiorze. Zainteresowani mogą wysyłać swoje aplikacje zgłoszeniowe poprzez odpowiednie strony internetowe – nie muszą już wychodzić z domu, by zanieść swoje CV do siedziby firmy. Dzisiaj każdy z nich stara się wyróżnić, a na to pozwala chociażby przesłanie graficznej formy CV. Jest ona znacznie atrakcyjniejsza od tradycyjnego dokumentu i z pewnością wyróżni każdą kandydaturę. Jeżeli Kandydat ma styczność z graficznym ogłoszeniem o pracę, tym bardziej powinien zdecydować się na kreatywne podejście do tworzenia swojego CV.
Mówiąc o rekrutacji 4.0 przychodzi na myśl wykorzystanie w procesie rekrutacyjnym mediów społecznościowych. Z innowacyjnymi pomysłami w branży HR wiąże się idea crowdsourcingu. Przejawia się ona w postaci wiadomości i pytań zamieszczanych na profilach społecznościowych. Celem takich publikacji jest zyskanie odpowiedzi na konkretne pytania związane np. z działaniem firmy lub możliwość zaproponowania przez fanów czy obserwatorów różnych pomysłów. Fanpage staje się źródłem potencjalnych pracowników, którzy śledząc profil firmy mają możliwość prezentowania swojej opinii czy poznania jej działań.
Co ciekawe, w celu znalezienia odpowiedniego pracownika można sięgnąć nawet do gier komputerowych. Zabieg ten nazywany jest grywalizacją lub gamifikacją. Firmy, które decydują się na tę formę rekrutacji, tworzą grę, dzięki której dowiadują się o poziomie wiedzy i umiejętności osoby, która została do niej zaproszona. Osoby te mogą ze sobą konkurować, a uzyskany wynik pozwoli wyłonić najlepszego. Forma rekrutacji poprzez zabawę i rozrywkę zwróci uwagę niejednego Kandydata.
Można zaobserwować, że Internet staje się efektywnym narzędziem wykorzystywanym w procesie rekrutacji. Zarówno rekrutacja 3.0, jak i 4.0 doskonale radzi sobie z zarządzaniem jego zasobami. Każde nowoczesne rozwiązanie, które pojawia się w branży jest szansą dla HR-owców na poprawienie jakości pracy oraz na zwiększenie zadowolenia Klientów.