Technologie w HR - jakie trendy?
Sandra Kluza
12 sierpnia 2015, 09:51·3 minuty czytania
Publikacja artykułu: 12 sierpnia 2015, 09:51Wymienić można szereg czynności podejmowanych na co dzień w dziale HR. Od procesu rekrutacji do momentu zatrudnienia trzeba niekiedy przebyć długą i skomplikowaną drogę, a mają nam w tym pomóc technologie i nowoczesne narzędzia HR, które podlegają nieustannym modyfikacjom. Cel jest jeden: należy możliwie najbardziej usprawnić i uskutecznić proces rekrutacji, odpowiadając tym samym wymogom dzisiejszych czasów.
Jakie panują obecnie trendy w technologiach HR?
Od dłuższego już czasu rosnącą popularnością cieszy się wideorekrutacja. Rozmowy kwalifikacyjne online to innowacyjne narzędzie, dzięki któremu możliwe jest przeprowadzenie pierwszych etapów rekrutacji przez Internet. Wielu rekruterów uważa jednak, że nie jest ono w stanie całkowicie zastąpić rozmów z kandydatami “na żywo”. Mimo to, trzeba wskazać na szereg korzyści, jakie dają nam wirtualne rozmowy, przynajmniej na tym początkowym etapie. Wspomnijmy chociażby o możliwości prowadzenia rozmów z dowolnego miejsca na świecie i rekrutowania o wybranych, dogodnych dla nas porach. Jest to z całą pewnością wygodne narzędzie, znacznie szybsze i jak najbardziej skuteczne. Daje też więcej możliwości aplikującym kandydatom, którzy już w początkowym okresie rekrutacji mogą się wykazać i zaprezentować od jak najlepszej strony na nagraniu wideo.
Przyszłość procesów rekrutacyjnych to media. Serwisy społecznościowe stanowią obecnie doskonałą przestrzeń do prowadzenia rekrutacji, wpływając dodatkowo na PR oraz employer branding firmy. Dzięki social mediom możliwe jest budowanie pozytywnego wizerunku pracodawcy oraz dotarcie do najważniejszej z punktu widzenia rekrutacji grupy osób. Serwisy społecznościowe ceni się przede wszystkim z uwagi na możliwość pozyskiwania wysoko wykwalifikowanych specjalistów oraz pasywnych kandydatów, a więc takich, którzy mają już zatrudnienie i nie poszukują pracy. Media społecznościowe to doskonałe platformy służące do weryfikacji kompetencji i doświadczenia kandydatów, a także do publikowania ogłoszeń. Rekruterzy zwiększają zasięg swoich ofert, które trafiają do najlepszych kandydatów, dzięki czemu mają pełniejszą wiedzę na ich temat, a ponadto budują markę, zarówno swoją, jak i pracodawców.
Podążamy w kierunku “mobile”. Odpowiadając na potrzeby kandydatów, którzy na szeroką skalę korzystają dziś z urządzeń mobilnych, zaistniała konieczność dostosowania ogłoszeń rekrutacyjnych do takich właśnie urządzeń. Wiele mówi się dziś o potrzebie stworzenia wersji mobilnej zakładki “Kariera”. Warto powołać się w tym momencie na dane statystyczne. Jak wynika z raportu Deloitte*, do roku 2025 pokolenie “Y” będzie stanowić blisko ¾ wszystkich pracowników na świecie. Dostosowanie zakładki “Kariera” do urządzeń mobilnych jest skutecznym sposobem na budowanie wizerunku nowoczesnego oraz przyjaznego pracodawcy. To także znaczne usprawnienie procedur rekrutacyjnych.
Zastosowanie profesjonalnych kampanii AdWords to kolejny etap cyfryzacji procedur rekrutacyjnych. Jak pokazują dane statystyczne, słowo “praca” wpisywane jest w wyszukiwarkę Google aż 165 tysięcy razy w ciągu miesiąca. Wyświetlanie reklam dostosowanych do zapytań użytkowników to doskonały sposób na przeprowadzenie rekrutacji skierowanej wyłącznie do kandydatów zainteresowanych konkretną ofertą pracy. Dzięki kampanii AdWords zmniejsza się liczba tak zwanych przypadkowych aplikacji, a więc zgłoszeń osób nie posiadających wymaganych kwalifikacji. Dodatkowym atutem zastosowania tego rodzaju narzędzia w rekrutacji jest mierzalność wyników. Można zatem sprawdzić, co skłania kandydatów bardziej do kliknięcia w reklamę i aplikowania na daną ofertę pracy. W konsekwencji możliwe jest dostosowanie treści tej reklamy do oczekiwań kandydatów.
Coraz większe znaczenie w działach HR ma stosowanie zaawansowanych technologii i nowoczesnych narzędzi. Co nowego jeszcze nas czeka? Jak zmieni się obraz rekrutacji za kilka lat? Na te pytania nie znamy jeszcze oczywistych odpowiedzi. Jedno jest pewne: technologia zawsze będzie wspierać procesy rekrutacyjne.
*Raport: “Trendy HR 2014. Jak przyciągnąć i utrzymać pracowników w XXI wieku”.