Networking - co to takiego i dlaczego warto go stosować podczas szukania pracy?
Sandra Kluza
11 grudnia 2015, 09:47·3 minuty czytania
Publikacja artykułu: 11 grudnia 2015, 09:47Ten, kto ma za sobą proces poszukiwania pracy lub jest w jego trakcie, wie ile wysiłku może kosztować znalezienie wymarzonej posady. Dziesiątki wysłanych CV, czekanie na telefon, długie rozmowy kwalifikacyjne… Obecnie, w celach rekrutacji stosuje się rozwiązanie o nieco tajemniczej nazwie “networking”. Co to jest i dlaczego warto z niego korzystać podczas szukania pracy?
W dzisiejszych czasach bardzo wiele słów i nazw przejmowanych jest z języka angielskiego. Nie inaczej jest z nazwą “networking”, która brzmi obco i tajemniczo, tymczasem oznacza nic innego, jak utrzymywanie sieci zaufanych kontaktów. Inaczej mówiąc jest to nawiązywanie i pielęgnowanie wartościowych znajomości, które mogą zaprocentować w przyszłości. Dzięki poznawaniu coraz większej ilości osób umacniamy swoją pozycję, także na rynku pracy.
W networkingu nie chodzi o gromadzenie kolejnych znajomych, jak na popularnych portalach społecznościowym. W tym przypadku do grona przyjaciół zdarza się dodać osoby poznane na imprezie, z którymi najpewniej już nigdy się nie zobaczymy. W networkingu chodzi o nawiązywanie wartościowych relacji, czyli przede wszystkim poznawanie osób z naszej branży (jeśli jesteśmy przedsiębiorcami) lub branży, która nas interesuje (jeśli jesteśmy osobami poszukującymi pracy).
Ogólnym celem networkingu jest poruszanie się w kręgu zaufanych osób - chodzi tu oczywiście o relacje profesjonalne, zawodowe. Pracodawcy obecnie coraz częściej decydują się zatrudnić osobę za którą są gotów poręczyć i poświadczyć o umiejętnościach. Networking jest także skierowany do osób, które dopiero szukają pracy - oczywiście, warto wysyłać CV i chodzić na rozmowy kwalifikacyjne, ale rozmowa z osobą z branży twarzą w twarz podczas jakiejś konferencji czy spotkania sprawi, że wywrzemy dobre wrażenie i co najważniejsze, zostaniemy zapamiętani. Możliwe, że nasza otwartość na nowe relacje zaprocentuje później, podczas starania się o posadę w konkretnej firmie. Warto jednak pamiętać o tym , że networking to nie to samo co nagabywanie czy dręczenie kogoś o pomoc po zaledwie jednym spotkaniu. Jego cechą charakterystyczną jest długofalowość, systematyczność i dbałość o utrzymanie relacji.
Oczywiście, wartościowych biznesowych kontaktów nie nawiązuje się przypadkiem. Co zatem najlepiej zrobić, by poszerzyć swoje grono znajomych o osoby z pokrewnej branży? Po pierwsze, warto zacząć uczęszczać na najróżniejsze konferencje, seminaria i targi branżowe. Szansa na poznanie ciekawych osób jest w takim miejscu bardzo duża. Z pewnością warto też zapisać się do grup tematycznych w mediach społecznościowych. Wirtualne znajomości są również bardzo cenne.
Po drugie, warto odłożyć na bok nieśmiałość i samemu inicjować znajomość. Choć dla niektórych może być to trudne, warto się przełamać, podejść do interesującej nas osoby i rozpocząć rozmowę.
Po trzecie, trzeba pamiętać, aby pielęgnować nawiązane kontakty, a zatem regularnie widywać się z konkretnymi osobami na szkoleniach czy konferencjach lub także na spotkaniach twarzą w twarz. Warto także pamiętać o podtrzymywaniu kontaktu w przypadku różnego rodzaju uroczystości, tj. urodzin czy imienin. Są to miłe gesty, które mogą wywołać uśmiech i pozytywne emocje.
Networking, choć jego nazwa może wskazywać na skomplikowany mechanizm, w rzeczywistości polega na bardzo prostych działaniach - nawiązywaniu interesujących kontaktów i ich pielęgnowaniu. Warto zadbać o utrzymywanie relacji z ludźmi, którzy w przyszłości mogą nam pomóc w kwestiach biznesowych. Nie chodzi jednak wyłącznie o czerpanie korzyści - trzeba też dać coś od siebie, udzielać się, komentować i dzielić spostrzeżeniami!