Exit interview, czyli rozmowa na wyjście
Sandra Kluza
08 stycznia 2016, 09:20·2 minuty czytania
Publikacja artykułu: 08 stycznia 2016, 09:20Rozmowa kwalifikacyjna to standard na całym świecie i ma miejsce przed przyjęciem nowego pracownika. Obecnie coraz popularniejsza staje się także rozmowa odbywająca się przy... jego odejściu. Ma ona na celu sprawienie, aby pracownik i pracodawca mogli wymienić swoje doświadczenia i uwagi dotyczące wzajemnej współpracy. Jest to tzw. exit interview.
Odejście pracownika to trudny moment zarówno dla niego samego, jak i dla firmy. Często rezygnacja z pracy jest spowodowana czynnikami osobistymi takimi, jak przeprowadzka, narodziny dziecka czy choroba. Bywa jednak też tak, że pracownik podejmuje tę niełatwą decyzję, ponieważ nie satysfakcjonuje go już praca w dotychczasowej firmie. Niewystarczające zarobki, brak wyzwań, trudna współpraca z przełożonym - to wszystko może wpływać na chęć odejścia z pracy. Oczywiście pracownik nie ma obowiązku podawania prawdziwego swojego odejścia. Z punktu widzenia pracodawcy warto jednak go poznać. Dzięki temu będzie mógł w przyszłości naprawić błędy i uniknąć odejścia kolejnego wartościowego pracownika. Może w tym pomóc exit interview, czyli rozmowa na zakończenie współpracy.
Najważniejszym jej celem jest poznanie przyczyn decyzji o opuszczeniu szeregów przedsiębiorstwa. Odpowiedź na to pytanie pozwala zrozumieć powody rezygnacji, a w rezultacie poprawić to, co źle funkcjonuje i uniknąć dalszej rotacji pracowników. Jest to też dobry moment na to, by wyjaśnić sobie wszelkie nieporozumienia tak, by nie nie rozstawać się w złości. W biznesie palenie za sobą mostów jest niewskazane. Nigdy nie wiadomo, kiedy i w jakich okolicznościach nastąpi ponowne spotkanie.
HRowcy podkreślają, że dobrze, gdy rozmowa ma miejsce miedzy pracownikiem a osobą niezwiązaną z nim bezpośrednio w relacjach firmowych. Rozmowa z obcą osobą może pomóc w uzyskaniu szczerych i prawdziwych odpowiedzi. Niektórzy twierdzą, że rozmowa taka powinna odbyć się ostatniego dnia w pracy, inni, że powinno się dać pracownikowi kilka dni na ochłonięcie, dzięki czemu jego odpowiedzi będą bardziej stonowane i mniej nacechowane emocjonalnie.
W ostatnim czasie firmy chętnie zatrudniają zewnętrzne firmy oferujące usługi outplacementu. Dzięki nim pracownicy odchodzący z firmy otrzymają profesjonalną pomoc i wsparcie w zakresie szukania nowej pracy czy zmiany ścieżki kariery zawodowej. Jeżeli decyzja o odejściu pracownika leży po stronie pracodawcy, tym bardziej dobrze jest pomyśleć o takiej możliwości. Dbając o swój employer branding, pracodawcy chcą rozstać się ze swoimi pracownikami w dobrej atmosferze. Firmy zajmujące się outplacementem pomagają osobom objętym redukcją zatrudnienia poprzez propozycję konsultacji z doradcami zawodowymi, tworzenie dokumentów aplikacyjnych czy wskazanie odpowiednich dróg dotarcia do nowych pracodawców.
Exit interview staje się coraz bardziej popularny, także w Polsce. To dobry znak zarówno dla firm, jak i poszczególnych pracowników. Dzięki takim rozmowom, obie strony mają szansę na zakończenie współpracy w dobrej atmosferze, a także wystrzeganie się już raz popełnionych błędów, uczenie się na nich i ciągłe doskonalenie warunków pracy w danym przedsiębiorstwie.