Lektura obowiązkowa, czyli Podręcznik Pracownika
Sandra Kluza
05 lutego 2016, 09:10·3 minuty czytania
Publikacja artykułu: 05 lutego 2016, 09:10Udało Ci się zrekrutować idealnego Pracownika? Zapewne dobrze wiesz, że to dopiero początek drogi. Teraz czas na wdrożenie go w strukturę firmy. Podręcznik pełni nieocenioną funkcję, dzieli się doświadczeniem i udziela koniecznego wsparcia w pierwszych dniach. Przyda się nie tylko nowym pracownikom, ale także osobom z dłuższym stażem w firmie. Dobrze przygotowany jest świetnym narzędziem Employer Brandingowym. Jak powinien wyglądać i co w nim umieścić?
Podręcznik Pracownika powinien przekazywać wszystkie najważniejsze informacje na temat polityki firmy, zasad i procedur obowiązujących wewnątrz, a także zawierać kontakt do osób, które mogą udzielić szczegółowych wiadomości na różne tematy związane z firmą. Ważne jest wtedy, by uaktualniać dane kontaktowe na bieżąco. Co więcej, podręcznik powinien zawierać też informację o oczekiwaniach względem Pracowników, kulturze organizacji czy metodach na integrację zespołu.
Nie ma jednego przepisu na idealny Podręcznik Pracownika, ponieważ każda firma jest inna. Można dostosować go dowolnie do potrzeb przedsiębiorstwa i zaprojektować. Poniżej przykład treści, jakie może zawierać. Jak to mówią: diabeł tkwi w szczegółach. Najważniejsze żeby był przejrzyście napisany i odzwierciedlał kulturę organizacji. Kluczem jest zasada wzajemności - ukazanie oczekiwań względem pracowników i pokazanie, co firma może im zaoferować..
Warto podzielić go na następujące części:
1. Część pierwsza - powitalna - warto zawrzeć tutaj historię firmy, jej misję oraz standardy. Można także dodać, jakie organizacja ma plany i cele na przyszłość.
2. Część druga - opis procedur - po przywitaniu warto poświęcić trochę miejsca oficjalnym procedurom. Opisać profile stanowisk czy drogę awansu. W kolejnych podrozdziałach można wspomnieć o benefitach, które oferuje firma, godzinach pracy i wyznaczeniu przerw, a także o sposobie ustalania terminu urlopu. Istotną informacją jest też sposób rozwiązywania umowy i zasady poufności. Jeśli w naszej firmie przeprowadzamy Exit Interview warto o tym wspomnieć.
3. Część trzecia - tutaj warto napisać o naszych oczekiwaniach względem Pracowników, takich jak dress code, jeśli obowiązuje. Mówienie o polityce dyscypliny wewnątrz firmy ma bardzo duże znaczenie, ponieważ Pracownik wie, co nie jest powszechnie uznawane. Lista tego co wypada, a czego nie jest sporym ułatwieniem i kierunkowskazem w wyborze stroju czy sposobie zachowania. Niepoinformowanie o podstawowych zasadach może skutkować wpadką nowego Pracownika i niepotrzebnym stresem.
4. Część czwarta - podstawowe zasady obowiązujące w organizacji dotyczące użytkowania e-mail, telefonu i innych urządzeń wewnątrz firmy. Jeśli mamy samochody firmowe, które udostępniamy pracownikom, warto o tym napisać.
5. Część piąta - w naszym podręczniku powinniśmy wpisać mniej oficjalne, ale niezwykle ważne informacje, jak na przykład: sposoby integracji, które praktykujemy w naszej firmie. Ciekawym pomysłem jest też dodanie wzmianki, kto zajmuje się organizacjami takich wyjść i zachęcenie do kontaktu, ponieważ nowy Pracownik będzie mógł wtedy przedstawić też swoją propozycję.
Do jego napisania warto zachęcić Pracowników z różnych działów o długim stażu, którzy najlepiej znają się na poszczególnych działaniach firmy, a później wspólnie opracować materiał. Polecamy zaangażować grafika, by urozmaicić podręcznik i sprawić, by jego forma była przystępniejsza oraz bardziej atrakcyjna wizualnie.
Warto też pamiętać, że nie musimy go pisać językiem oficjalnym. Jeśli stawiamy na młody, kreatywny zespół - pokażmy to już w Podręczniku Pracownika! Co ważne, należy uaktualnić podręcznik za każdym razem, gdy nasza firma przechodzi istotne zmiany.