Stay interview, czyli porozmawiaj z pracownikiem
Sandra Kluza
24 czerwca 2016, 08:18·3 minuty czytania
Publikacja artykułu: 24 czerwca 2016, 08:18Dobra komunikacja i zaufanie w firmie to podstawa. Dla pracodawcy najważniejsze jest to, aby jego pracownicy byli zadowoleni z pracy i chcieli w niej pozostać jak najdłużej. Dlatego oprócz prowadzenia szkoleń, które usprawnią funkcjonowanie organizacji, dobre jest przeprowadzanie stay interview.
Stay interview jest niczym innym, jak rozmową z pracownikiem. Wspólnie z przełożonym omawiają to, co lubi a czego nie na swoim stanowisku. Tym samym badany jest poziom satysfakcji pracowników, ich zaangażowanie, potrzeby i relacje. Z otrzymanych informacji w wywiadzie można wyciągnąć plusy organizacji, określić obszary wymagające poprawy. Po takiej rozmowie pracodawcy łatwiej jest dopasować system motywowania czy podział obowiązków. Rozmawiając z pracownikami przełożony nic nie ryzykuje. Przeciwnie zyskuje on, ponieważ stay interview ułatwia zarządzanie w firmie. Wpływa na trafność decyzji związanych z rozwojem czy planowaniem zadań dla całego zespołu. Co ciekawe w Polsce zjawisko te jest znane dopiero od kilku lat.
Przed przeprowadzeniem takiej rozmowy trzeba odbyć trening, jak prawidłowo przeprowadzać rozmowy, jakie pytania zadawać, jak zbudować zaufanie i jak efektywnie słuchać. To pomoże skutecznie przeprowadzić stay interview i sprawi, że ten czas nie będzie zmarnowany. Pytania, które powinny się znaleźć w takim wywiadzie, zdaniem ekspertów to m.in.:
- Co w twojej pracy sprawia, że rano masz ochotę wstać z łóżka?
- Co w twojej pracy sprawia, że rano masz ochotę nacisnąć przycisk drzemki?
- O czym myślisz w drodze do pracy?
- Jak bardzo jesteś szczęśliwy pracując tu, w skali od 1-10?
- Co może sprawić, że będzie to 10?
- Gdybyś zmienił swoje stanowisko całkowicie, za czym byś najbardziej tęsknił?
- Co kochałeś w poprzedniej pracy, czego nie robisz tutaj?
- Czy kiedykolwiek myślałeś żeby zrezygnować z pracy? Jeśli tak co było powodem aby to zrobić? - Co spowodowało, że zostałeś?
- Czy praca tutaj dostarcza Ci możliwości na rozwój osobisty?
- Czy uważasz, że Twoja praca ma sens? W jaki sposób możemy współpracować, aby uczynić pracę bardziej sensowną?
Kiedy przeprowadzić stay interview?
Eksperci zalecają przeprowadzenie tych rozmów przynajmniej raz w roku, w okresie podsumowania wyników pracy i dwukrotnie, jeśli jest krytyczny moment w firmie. Stay interview powinno być prowadzone przez przełożonego danego pracownika. HR Manager może brać udział w rozmowach, ale lepiej jak odbywa się ona tylko miedzy pracownikiem i jego szefem. Bo to właśnie on jest osobą, która ma wpływ na organizację pracy w całej firmie, dba o motywację i poziom satysfakcji z wykonywanej pracy.
Dlaczego warto porozmawiać?
Powody odejścia pracowników z firmy mogą być niezwykle różnorodne. W Polsce najwięcej osób rezygnuje z powodu niskich zarobków (36%), złej atmosfery, mobbingu, braku szacunku (24%), nieodpowiedniego zarządzania firmą (22%). Natomiast z badań Center for Management & Organization Effectiveness, przeprowadzonych w 2014 roku, wynika że aż 43 proc. zagranicznych pracowników wskazało brak uznania na wykonaną pracę, jako najczęstszy powód odejścia.
Te wyniki pokazują, że warto jest prowadzić rozmowy z ludźmi, którzy pozostają w firmie. Umacnia się tym samym więź z pracownikami i można dowiedzieć się o czynnikach warunkujących chęć zostania w firmie na dłużej. Szczera rozmowa jest dużą szansą na poprawienie trudnej sytuacji i zrozumienie pobudek pracowników. Najczęściej bywa tak, że o problemach związanych z pracą pracownicy rozmawiają w swoim gronie. Aranżując rozmowy z każdym z osobna pracodawca może dowiedzieć się o złych nastrojach czy planowanych odejściach i podjąć właściwe działania, by temu zaradzić. Wówczas ma możliwość wspierania aspektów, które powodują, że dany pracownik chce zostać w firmie.
Bardziej znane niż stay interview jest exit interview - jednak w tym przypadku jest już za późno na zidentyfikowanie i rozwiązanie problemów, jakie pracownik posiadał podczas pracy. Jest to integralny element procesu zakończenia zatrudnienia, cenny informacyjnie, ponieważ zyskujemy opinie „z pierwszej ręki”. Do takiej rozmowy również warto się przygotować tworząc zestaw pytań. Różnica jest taka, że w exit interview pytamy o powody odejścia, natomiast w przypadku stay interview o motywy, dla których pracownik pozostaje w organizacji.
Najlepszą motywacją kontynuowania przeprowadzania stay interview jest to, że dzięki niej w firmie zachowa się swoich najlepszych pracowników. Nie jest to jednak złoty środek, który zatrzyma wszystkich tych, którzy kiedyś będą chcieli zmian - ale dzięki nim można otrzymać cenne rady, które mogą w przyszłości uchronić firmę przed utratą cennych pracowników.
Źródła:
http://humanresources.about.com
http://www.hreonline.com
http://finanse.wp.pl
http://hiring.monster.com