My – czyli kobiety, które spełniają się zawodowo. Mają swoje ambicje, plany i… własne firmy. To właśnie o nas (i dla nas!) było badanie, którego przeprowadzenie zleciłyśmy jako Fundacja Przedsiębiorczości Kobiet ośrodkowi badawczemu DELab UW. Przygotował on diagnozę przedsiębiorczości kobiet w Polsce pt. „Zawód: Prezeska”. Cieszy nas bardzo, że okazało się, iż Polki chętnie podejmują wyzwania zawodowe. Co więcej, motywują do tego samego swoich partnerów! Jesteście ciekawi, czego jeszcze dowiedziałyśmy się o sobie? Zapraszamy do lektury!
Z diagnozy, która została przygotowana przez DELab UW na zlecenie Fundacji Przedsiębiorczości Kobiet wynika, że Polki zakładają swoje firmy przede wszystkim dlatego, że chcą przejść „na swoje”. Mogą liczyć na wsparcie swoich rodzin, jednak, gdy już osiągną sukces, nierzadko muszą zmierzyć się z zazdrością najbliższych.
Inspirujące
Niejeden mężczyzna przyznał już, że jego największe osiągnięcia nigdy by się nie zdarzyły, gdyby nie kobieta. Właśnie dlatego, że to ona była jego muzą. Zainspirowała go, a potem dopingowała… Mamy na to potwierdzenie w badaniach! Z diagnozy, która została przeprowadzona na zlecenie Fundacji Przedsiębiorczości Kobiet wynika, że przedsiębiorczynie są dla swoich partnerów bardzo inspirującymi i motywującymi partnerkami. Aż czterech na dziesięciu mężczyzn zmobilizowało się do dalszego rozwoju zawodowego w momencie założenia firmy przez ich żonę/partnerkę. Co więcej, aż 18 proc. respondentek deklaruje, iż to, że „przeszły na swoje” zachęciło do tego samego ich partnera.
Bardzo ważne jest to, że przedsiębiorcze kobiety mogą liczyć na wsparcie najbliższych. Aż 80 proc. badanych przyznało, że w momencie zakładania firmy najważniejsze było dla nich wsparcie rodziny (60 proc. stwierdziło, że to mąż/partner był największym wsparciem). 16 proc. zadeklarowało, że oparciem był/jest dla nich wspólnik lub wspólniczka.
Jak to w życiu bywa zdarza się, że odniesienie sukcesu wywołuje zazdrość w najbliższym otoczeniu. Aż 38% badanych kobiet przyznaje, że partner/mąż często jest zazdrosny o ich sukcesy. Panowie, co prawda, rzadko się do tego przyznają, jednak często nie potrafią pogodzić się z tym, że ich żona zarabia więcej lub osiągnęła większy zawodowych sukces niż oni.
Doświadczone
Jak się okazuje, kobiety zakładają własne firmy, gdy mają już zawodowe doświadczenie. 67 proc. Polek, które wzięły udział w badaniu, deklaruje, że bezpośrednio przed tą decyzją było zatrudnionych w innej firmie lub instytucji. Tylko co ósma korzystała z urlopu macierzyńskiego. Jedynie 6 proc. badanych nie podejmowało żadnej innej pracy lub pracowało dorywczo.
Okazuje się też, że kobiety nie lubią spoczywać na laurach. 42 proc. badanych przyznało, że po zdobyciu niezbędnego doświadczenia chciało zacząć „coś swojego”, zaś 37 proc. respondentek ujawniło, że w dotychczasowym miejscu pracy osiągnęło już wszystko co mogło i chciało.
Zorganizowane
Jednym z powodów, który motywuje nas do założenia własnej firmy jest elastyczny czas pracy. Trzeba jednak przyznać, że wymaga to świetnego zarządzania własnym dniem. Na szczęście, kobiety przedsiębiorcze, nie tylko rewelacyjnie radzą sobie z planowaniem swoich obowiązków – mogą też liczyć na pomoc.
Paniom, które prowadzą własne firmy, często pomagają np. inni domownicy. 43 proc. badanych przedsiębiorczyń przyznało, że dzieli się obowiązkami domowymi po równo ze swoją drugą połową, 28 proc. deklaruje, że zatrudnia pomoc domową lub nianię, która codziennie lub kilka razy w tygodniu wyręcza je w obowiązkach w domu i przy dzieciach. Co czwarta ankietowana utrzymuje, że sama wykonuje większość prac. Tylko 8 proc. twierdzi, że ze wszystkim radzi sobie sama. Co dziesiątej przedsiębiorczyni pomaga mama lub teściowa. Są też takie domy, w których to mężczyzna przejął wszystkie obowiązki związane z domem i dziećmi – taki stan rzeczy deklaruje 3 proc. badanych.
„Zawód: prezeska - diagnoza przedsiębiorczości kobiet” przeprowadzona na zlecenie Fundacji Przedsiębiorczości Kobiet zrealizowana została w lutym i marcu 2017 roku na próbie 875 respondentek zrzeszonych w ramach Sieci Przedsiębiorczych Kobiet. Badanie sfinansowane zostało z grantu United Way Worldwide dzięki funduszom przekazanym przez Citi Foundation.