Polskie startupy na tle Europy
Startup Poland
26 sierpnia 2015, 12:51·3 minuty czytania
Publikacja artykułu: 26 sierpnia 2015, 12:51Niemiecki odpowiednik Startup Poland rozpoczął badanie dotyczące europejskiego środowiska startupowego – European Startup Monitor. Ankieta jest przeznaczona dla założycieli i pracowników wyższego szczebla wszystkich startupów w Europie. Wyniki badania zostaną opublikowane w 2016 roku – będzie to obiektywny, kompleksowy raport na temat europejskich ekosystemów startupowych. Startup Poland jest partnerem tego projektu.
Projekt jest jedną z największych inicjatyw
German Startup Association. Niemiecka organizacja zajmuje się również promowaniem przedsiębiorczości i znoszeniem barier przy zakładaniu własnego biznesu, między innymi poprzez prowadzenie dialogu z politykami. Zależy im również na zacieśnianiu relacji między startupami, a całym startupowym ekosystemem.
Ankieta jest już dostępna w pięciu wersjach językowych: w języku angielskim, niemieckim, hiszpańskim, włoskim oraz francuskim. Pomysłodawcy badania chcą zrozumieć startupowców z całej Europy – poznać ich cele oraz trudności, z którymi się mierzą. Będzie to również szansa na porównanie lokalnych ekosystemów startupowych, znalezienie różnic pomiędzy nimi i wspólnych wyzwań, przed którymi stoją.
W założeniach badania wszystkie kraje, które biorą w nim udział w badaniu, powinny współpracować przy tworzeniu jak najlepszego raportu. W każdym państwie jeden z uniwersytetów zostaje partnerem projektu i zobowiązał się do przeanalizowania danych i opracowania analizy rodzimego ekosystemu startupowego. W wielu krajach (m.in. w Polsce, Niemczech i Wielkiej Brytanii) zgłosili się już partnerzy ze środowiska akademickiego.
Niezwykle ważna jest silna reprezentacja startupów
W oparciu o liczne dane można dokonać dokładnej i obiektywnej analizy – wyniki projektu przysłużą się całemu europejskiemu środowisku startupowemu. Dzięki raportowi zwiększy się jego przejrzystość.
Będzie to zbiór cennych informacji dla inwestorów, rządów krajów, które będą mogły przyjrzeć się jak ich państwo wypada na arenie europejskiej, ale przede wszystkim dla samych startupowców. Będą mogli zdobyć cenną wiedzę na temat błędów, sukcesów i rozwiązań stosowanych przez innych przedsiębiorców.
To wartościowe informacje zwłaszcza w tak dynamicznym i względnie nowym środowisku, gdzie trudno o jednolite rozwiązania czy rady pasujące do wszystkich przedsiębiorstw. Być może będzie to krok naprzód do lepszego zrozumienia trudności w tworzeniu i prowadzeniu startupu oraz wyzwań, przed którymi stoją ich założyciele. Wszystko to przyczyni się do poprawienia warunków panujących w ekosystemach startupowych i ułatwienia drogi do osiągnięcia sukcesu.
Organizatorzy zachęcają do udziału w ankiecie oferując cenne nagrody. Spośród osób, które wypełnią formularz zostaną rozlosowane 3 miejsca podczas największych targów teleinformatycznych na świecie w Hanowerze – CeBIT. Wydarzenie odbędzie się w marcu 2016 roku i jest doskonałą okazją, by zaprezentować swój startup przed szeroką publicznością. Nagroda upoważnia do postawienia standu i prezentowania swojej działalności przez cały tydzień. Kolejnych 5 szczęśliwców otrzyma bilet na Startup Camp Berlin – największe wydarzenie dla startupów we wczesnej fazie rozwoju w Berlinie. Organizatorzy pokryją również koszty transportu i zakwaterowania.
Przy zaangażowaniu startupów i uczelni z krajów europejskiej, raport ma szanse stać się najbardziej kompleksowym tego typu badaniem. Im większa nastąpi mobilizacja wśród europejskich przedsiębiorców, tym bardziej wiarygodne i cenniejsze wnioski będzie można wyciągnąć z projektu.