
Polskie startupy finansują się ze środków własnych, w ich działalności przeważa orientacja na B2B, a tylko co czwart współpracuje z sektorem nauki - to tylko niektóre wnioski z raportu “Polskie startupy. Raport 2015” zaprezentowanego dziś przez Fundację Startup Poland we współpracy z Politechniką Warszawską.
REKLAMA
Polskie startupy finansują się ze środków własnych, w ich działalności przeważa orientacja na B2B, a tylko co czwart współpracuje z sektorem nauki - to tylko niektóre wnioski z raportu “Polskie startupy. Raport 2015” opublikowanego przez Fundację Startup Poland we współpracy z Politechniką Warszawską.
Badanie miało na celu dostarczenie pierwszych informacji, które docelowo pozwolą określić znaczenie branży cyfrowej w gospodarce oraz kierunki i tempo jej rozwoju w Polsce. Dotychczas nie przeprowadzono tak pogłebionych badań, które pozwoliłyby scharakteryzować najważniejsze cechy tej branży i poprzeć je liczbami.
"Ten raport jest próbą zrozumienia branży i pokazania na zewnątrz struktury polskich startupów. Ich ambicji, planów rozwoju, źródła i tempa wzrostu, specjalizacji i poziomu innowacyjności" - skomentowała Eliza Kruczkowska prezes fundacji Startup Poland.
Na użytek badania stworzono bazę startupów, która zawiera 2 432 podmioty – liczba ta to pierwszy szacunek liczebności polskich startupów. Fundacja Startup Poland zaprosiła je wszystkie do badania, ankietę wypełniły 423 podmioty (17%) w okresie od 10 czerwca do 15 września 2015 r.
W Raporcie omówiono modele biznesowe realizowane przez startupy, wymieniono popularne źródła kapitału i innych zasobów w firmach, przedstawiono poziom zatrudnienia i zakres działalności eksportowej. Imponujące wyniki przyniosło pytanie o przewidywaną wartość firmy w perspektywie najbliższych dwóch lat, ponieważ aż połowa badanych oczekuje co najmniej pięciokrotngo wzrostu wyceny przedsięwzięcia!
GŁÓWNE WYNIKI BADANIA
1. Pierwszy szacunek liczebności polskich startupów wynosi 2,4 tys. podmiotów.
2. Ponad połowa respondentów ankiety to startupy działające w jednym z trzech miast: Warszawie, Krakowie lub Poznaniu. Popularne lokalizacje to także Wrocław i Trójmiasto, a w dalszej kolejności Łódź i Katowice.
3. Startupy najczęściej określają się jako producenci oprogramowania, którzy sprzedają w modelu SaaS i operują najchętniej w branżach: aplikacji mobilnych, handlu elektronicznego oraz usług internetowych.
4. Prawie dwukrotnie więcej startupów wskazuje jako dominującą sprzedaż firmom (B2B) niż osobom (B2C).
5. Niemal co trzeci badany startup osiąga roczny wzrost przychodów rzędu ponad 50%, a co piąty – ponad 100%.
6. Startupy, które deklarują roczny wzrost przychodów przekraczający 50%, są skoncentrowane na obsłudze firm średnich, dużych i korporacji. Dwukrotnie częściej niż pozostałe operują na rynku usług mobilnych i Big Data.
7. Połowa badanych oczekuje co najmniej pięciokrotnego wzrostu wyceny przedsięwzięcia w perspektywie najbliższych dwóch lat.
8. Ponad trzy czwarte startupów zamierza się rozwijać w oparciu o własne przychody ze sprzedaży. Ponad połowa liczy przy tym na wsparcie ze strony inwestora, co trzeci – strategicznego partnera biznesowego. Jedna czwarta firm rozważa finansowanie z UE (dotacje).
9. Niemal 60% polskich startupów finansuje się wyłącznie ze środków własnych.
10. W co trzecim startupie wspólnikiem jest kobieta.
11. Dokładnie co czwarty startup współpracuje z naukowcami.
Link do raportu: Startup Poland Raport 2015
Wersja w języku migowym opracowana przez polski startup MIGAM.ORG: Youtube
