Skuteczne pozyskanie klienta i podpisanie kontraktu to bardzo ważne kamienie milowe w rozwoju eksportu, warto jednak pamiętać, że jest to dopiero początek - oby długiej i korzystnej dla obu stron - relacji biznesowej. To, czy dla naszego klienta będziemy jednorazowym doświadczeniem, czy stałym partnerem i dostawcą zależy oczywiście od jakości naszego produktu, czy standardu usług, ale także od spełnienia sześciu warunków skutecznej obsługi eksportu.
1. Terminowość i dokładność dostaw. Bardzo ważne jest by bezpośrednio po otrzymaniu zamówienia potwierdzić termin dostawy. Jej terminowość to warunek wręcz fundamentalny - klient musi otrzymać dokładnie to, co zamówił i dokładnie w taki czasie, na który ma potwierdzoną dostawę. Pomyślmy, jak sami się denerwujemy, gdy np. sklep internetowy dostarczy nam nie ten produkt, który zamówiliśmy. W relacjach B2B do stresu i kłopotu z odsyłaniem zamówienia dochodzą jeszcze wymierne straty wynikające z opóźnień. Zwłaszcza, jeśli nasz produkt stanowi element w łańcuchu produkcyjnym klienta i przez złą dostawę, staje cała produkcja. Upewnijmy się, kiedy zamówienie ma być na miejscu i zróbmy wszystko, aby tak właśnie się stało. Dbanie o jakość dostaw rozpoczyna się już w fazie składania zamówienia przez klienta - należy uzgodnić z nim wszystkie istotne parametry produktu (mogą być to np. parametry techniczne, daty ważności, serie produkcyjne). Potem pozostaje już tylko skrupulatnie zapakować dokładnie to, co klient zamówił i dopilnować, aby firma spedycyjna na pewno przesyłkę wysłała.
2. Rejestracje, dopuszczenie produktu na rynek. Na wielu rynkach - i dotyczy to wielu różnych rodzajów produktów - obowiązują specjalne przepisy mówiące o koniecznych rejestracjach, uzyskaniu homologacji, czy wręcz określające wymagania wobec produktu warunkujące możliwość jego sprzedaży. Mogą być to także regulacje dotyczące sposobu i warunków transportu towaru (szczególnie w branży medycznej i spożywczej). W wielu branżach wraz z dostawą wymagany jest komplet dokumentów np. Free Sales Certificate, zaświadczenia o warunkach produkcji (np. GMP) lub też specjalne formularze wymagane tylko na danym rynku. Musimy mieć zatem specjalistę lub zespół, który będzie identyfikował tego typu wymagania i bardzo sprawnie przygotowywał odpowiednią dokumentację.
3. Szkolenia produktowe. Znowu, zastanówmy się, jak się czujemy, gdy odpakowujemy paczkę z zamówieniem i okazuje się, że nie potrafimy naszego zakupu obsłużyć, czy zmontować. Warto zadbać, aby klient nie miał podobnych problemów i zapewnić mu mechanizmy przeszkolenia z montażu, obsługi, czy utrzymania naszego produktu. Można się tu posłużyć różnymi instrumentami - wraz z zamówieniem dostarczyć klientowi tzw. launch binder, czyli segregator z wszystkimi materiałami technicznymi, marketingowymi oraz instrukcjami. Inny sposób to zapewnienie materiałów wideo dostępnych online, z których klient będzie mógł nauczyć się obsługi naszego produktu. Wreszcie, gdy ma to uzasadnienie biznesowe można wraz z towarem przysłać naszego product managera, albo inżyniera serwisowego, który zaznajomi klienta z produktem, pomoże mu przeprowadzić instalację, montaż, pokaże jak go obsługiwać i utrzymywać we właściwy sposób. Dla pracowników klienta albo naszego lokalnego dystrybutora - szkolenia nie tylko sprawiają, że pracownicy klienta lepiej znają się na naszych produktach, ale też pomagają budować więź, która jest ważna dla utrzymania długofalowych relacji. Szkolenia takie można też przeprowadzać w naszej siedzibie.
4. Wsparcie marketingowe. Jeśli nasz odbiorca będzie następnie dystrybuował nasz produkt lokalnie, warto zapewnić mu wsparcie marketingowe. Dostarczyć materiały, pomóc w produkcji materiałów w lokalnym języku a w niektórych przypadkach uruchomić kampanię reklamową produktu na danym rynku.
5. Wsparcie specjalistów. Klienci z rożnych krajów świata powinni mieć kontakt z osobami, udzielającymi informacji specjalistycznych i technicznych. Nawet, jeśli na początku wszystko działa, jak powinno, potem mogą pojawić się usterki, czy po prostu kłopoty w obsłudze. Należy więc zapewnić wsparcie, które pomoże klientowi poradzić sobie z bieżącymi problemami. Klientom należy wskazać osobę kontaktową, do której mogą zwrócić się zawsze (telefonicznie albo mailowo) aby zgłosić jej ewentualne problemy i uzyskać rozwiązanie. Nie muszę dodawać, że osoba ta musi być świetnym specjalistą w zakresie naszych produktów, posiadać doskonałe umiejętności komunikacyjne oraz odpowiadać klientom w bardzo krótkim czasie.
6. Bezpieczeństwo. Naczelną zasadą w obsłudze klienta jest dążenie do zapewnienia mu pełnego poczucia bezpieczeństwa, poczucia, że z nami nic mu nie grozi, że jeśli coś niespodziewanego się wydarzy, to nie zostanie sam z problemem. W różnych branżach i w związku z różnymi produktami to poczucie bezpieczeństwa może wynikać z różnych obszarów, warto więc zastanowić się, co sprawi, że nasz klient będzie czuł się z nami bezpiecznie?
Ważne jest, żeby zespoły odpowiedzialne za logistykę i realizację zamówień (order processing) był blisko zespołu eksportowego. Osoba odpowiedzialna za realizację zamówienia jest równie istotna, co sprzedający. Do tego, ważna jest także współpraca z działem technicznym, który dostarcza dokumentację, a także marketingiem, finansami, czy R&D. Wymagana jest ścisła i dobra współpraca różnych działów. Za sprawną współpracę musi być odpowiedzialna osoba na bardzo wysokim szczeblu w strukturze firmy - dyrektor operacyjny lub członek zarządu a w mniejszych firmach osobiście sam właściciel. Pamiętajmy, że klient zrażony złą obsługą odejdzie i zapewne nie wróci, a koszt utrzymania klienta jest zawsze kilkukrotnie niższy niż koszt pozyskania nowego.
Nasz klient na pewno nas nie opuści tak długo, jak będziemy spełniać sześć warunków skutecznej obsługi eksportu.