
Urządzenia mobilne zastępują coraz częściej komputery osobiste, a ich rola w ostatnim czasie zyskała bardzo na znaczeniu. Użytkownicy wykorzystują urządzenia mobilne jako przenośne centra dowodzenia, zarówno w ich życiu prywatnym, jak i zawodowym. Smartfony i tablety są użytkowane w trybie ciągłego podłączenia do sieci, umożliwiając odbieranie i wysyłanie poczty elektronicznej, podejmowanie rozmów nie tylko w formie głosowej, ale także hangoutów tekstowych i wizualnych. Dokonywane są przez nie także operacje finansowe, wykorzystywane portale społecznościowe czy tworzone i edytowane dokumenty. Każdego dnia miliony ludzi na całym świecie używa urządzeń mobilnych. Relatywnie nie dawno, bo w 2014 roku liczba użytkowników urządzeń mobilnych przerosła liczbę tradycyjnych użytkowników laptopów, czy komputerów stacjonarnych. Taka zmiana sposobu wykorzystania urządzeń mobilnych generuje nowe zagrożenia w obszarze bezpieczeństwa danych i prywatności.
Większość aplikacji do obsługi poczty elektronicznej (np. Gmail) czy systemów społecznościowych (np. Facebook) daje natychmiastowy dostęp do konta użytkownika (bez konieczności dodatkowego uwierzytelniania), wystarczy jedynie uruchomić taką aplikację na urządzeniu mobilnym – koncepcja bezpieczeństwa opiera się jedynie o bezpieczeństwo dostępu do samego urządzenia mobilnego. Oczywiście takie rozwiązanie jest niezwykle wygodne dla użytkownika: będąc wciąż w stanie zalogowania do systemów otrzymuje się na bieżąco wszystkie notyfikacje i bez jakichkolwiek utrudnień wykonuje wszystkie czynności. Taki komfort trwa do momentu utraty kontroli nad urządzeniem mobilnym w wyniku jego kradzieży bądź po prostu zgubienia. Wtedy te same przywileje zyskuje znalazca urządzenia, jeśli tylko uda mu się je odblokować, co wcale nie jest trudne.
Naszym celem jest uczulenie użytkowników na kwestie bezpieczeństwa ich danych, tożsamości oraz prywatności, związanych z wykorzystywaniem urządzeń mobilnych na szeroką skalę. Pragniemy wskazać najczęstsze grzechy użytkowników, a także zaproponować alternatywne rozwiązania zapewniające pewien poziom bezpieczeństwa, który jednocześnie uwzględnia ergonomię rozwiązania. W naszej opinii systemy oparte o biometrię łączą te dwa aspekty, stąd chcemy poddać je badaniom w różnych konfiguracjach (tj. różne biometrie w zastosowaniach mieszanych) z uwzględnieniem opinii użytkowników.
z wykorzystaniem metodyki Design Thinking. Jest to metoda tworzenia innowacyjnych produktów i usług w oparciu o głębokie zrozumienie problemów i potrzeb użytkowników. Design Thinking to usystematyzowane podejście do procesu innowacji opracowanego na Uniwersytecie Stanforda w Kalifornii.
Edukacja użytkownika jest jednym z ważniejszych elementów wdrażania nowych produktów i usług na rynek. Niejednokrotnie wymaga ona olbrzymich nakładów zarówno finansowych jak
i organizacyjnych. Przeprowadzone badania wykazały jednoznacznie, że w obszarze technologii mobilnych, a w szczególności w aspekcie ich bezpieczeństwa istnieje olbrzymia luka świadomościowa użytkowników.
absolwent Programu Top 500 Innovators
