Rola zarządu i kadry menedżerskiej w zarządzaniu projektami
Włodzimierz Makowski
02 marca 2020, 08:30·3 minuty czytania
Publikacja artykułu: 02 marca 2020, 08:30Do skutecznego zarządzania projektami niezbędne jest zaangażowanie się w ten proces najważniejszych osób w firmie. Bez wsparcia zarządu oraz kadry menedżerów trudno o zbudowanie odpowiedniej kultury organizacyjnej opartej na projektach.
Kierownictwo szybko rozwijających się przedsiębiorstw, ciągle usprawniających procesy i wprowadzających nowe produkty lub usługi, potrzebuje stałego dostępu do informacji o aktualnych i planowanych projektach w firmie. Dlatego zarządy i kadry menedżerskie wielu organizacji przykładają coraz większą wagę do kwestii związanych z zarządzaniem projektami.
To nie może dziwić, ponieważ skuteczne w firmie przynosi liczne korzyści. Do najważniejszych z nich możemy zaliczyć:
· realizowanie celów strategicznych firmy,
· poprawę wydajności w dostarczaniu klientom produktów lub usług,
· utrzymanie pełnej kontroli nad terminami i budżetem,
· polepszenie komunikacji i przepływu informacji w przedsiębiorstwie,
· rozwój umiejętności pracowników,
· możliwość sprawnego planowania przyszłych zadań.
Dostęp do aktualnych informacji i budowanie kultury organizacyjnej
Warto podkreślić, że sprawne zarządzanie projektami w firmie to nie tylko korzyści, ale wręcz niezbędny wymóg do skutecznej rywalizacji z konkurencją. Dlatego skuteczny project management wymaga zaangażowania zarówno menedżerów, jak i członków zarządu organizacji. Wymienimy tutaj dwa ważne argumenty wskazujące na wagę tego zaangażowania.
Pierwszym z nich jest fakt, że kierownictwo wyższego szczebla musi posiadać szczegółową wiedzę o firmie i mieć świadomość wszystkich mocnych i słabych stron organizacji, a także musi nadać przedsiębiorstwu kierunek rozwoju. Zasoby organizacyjne bywają najczęściej ograniczone, dlatego dobre wyniki realizowanego portfela zadań zależą od
starannie wybranych projektów. Co szczególnie istotne, muszą być one zgodne z przyjętą przez firmę strategią i jej celami. W tym obszarze najważniejsze zadania kierownictwa to przyjęcie celów strategicznych i wybór oprogramowania umożliwiającego nadzór nad ich realizacją poprzez projekty.
Kolejny powód przemawiający za silnym zaangażowaniem się
zarządu i kadry menedżerskiej w zarządzanie projektami to często konieczność zmiany kultury organizacyjnej. Zbudowanie kultury organizacyjnej opartej na projektach wymaga wprowadzenia wielu zmian w stylu zarządzania w przedsiębiorstwie. Ważna jest komunikacja i odpowiednio przeprowadzony proces zmian. Zarządzanie istotnymi dla organizacji projektami (zgodnymi ze strategią) będzie miało wpływ na proces selekcji projektów, przydzielanie zasobów, podejmowanie decyzji o ich kontynuacji oraz umożliwi transparentny wgląd w informacje projektowe. Nie wszystkim może się taka zmiana podobać, głównie ze względu na utratę dotychczasowych kompetencji na rzecz ustrukturyzowanego i przejrzystego systemu podejmowania decyzji. Dobre zakomunikowanie przez kierownictwo zmian w firmie to często
kluczowy element w sprawnym zarządzaniu projektami.