Dotychczas handlowcy tej firmy kontaktowali się z klientami i zawierali kontrakty, a Dział Przygotowania Umów szykował formalne umowy i wysyłał je do klientów. Wiele umów było wysyłanych z opóźnieniem a pracownicy tego działu często pracowali w nadgodzinach.
Po dość szybkiej analizie okazało się, że pracownicy tego działu szereg danych przenosili ręcznie z maili do wzorcowych umów w przygotowanych MS Word, a następnie do plików arkuszy Excel, aby tworzyć potrzebne raporty menedżerskie. Szybko została opracowana mapa obecnego przebiegu procesu (AS IS), a także określono krytyczne dla efektywności miejsca.
Rozwiązaniem tego problemu było zaplanowanie i przeprowadzenie kilku niewielkich projektów o charakterze informatycznym oraz zmiana zasad współpracy pomiędzy Działem Umów i Handlowym. Skuteczne wdrożenie tych projektów istotnie przyspieszyło proces przygotowywania umów, a także pozytywnie wpłynęło na motywację pracowników (w końcu wyrabiali się z pracą bez konieczności pracy po godzinach). Zyskała na tym też reputacja firmy i w efekcie poprawiła się rentowność ponieważ firma przestała płacić za nadgodziny.
------------------
Zorganizowanie i zaplanowanie projektu optymalizacji
Nie tak dawno zadzwoniła do mnie Dyrektor HR dużej polskiej firmy i powiedziała, że Zarząd chce
przeprowadzić w firmie projekt transformacji procesów. Poszukiwała wsparcia kogoś z dużym praktycznym doświadczeniem w realizacji tego typu projektów, bo jak powiedziała „tym razem to się musi udać”. Firma ta już dwa razy podejmowała próbę zrealizowania projektu optymalizacji procesów i za każdym razem była to próba nieudana.
Z mojego doświadczenia wynika, że takie nieudane próby optymalizacji procesów najczęściej wynikają ze słabego podejścia do
zaplanowania projektu optymalizacji i braku dyscypliny w monitorowaniu skutecznej jego realizacji. W drugiej kolejności czynnikiem niepowodzenia jest brak wiedzy i doświadczenia zespołu projektowego w realizacji tego typu projektów. Kolejne czynniki to:
• brak czytelnego przypisania odpowiedzialności w projekcie,
• zaangażowanie nieadekwatnych zasobów,
• brak „szczerego” zaangażowania Sponsora w projekt.
Jak widać, większość z powyższych to zagadnienia najczęściej o charakterze kulturowym.
Klucz do optymalizacji procesów – odpowiednie narzędzia
Jeśli ktoś chce poważnie myśleć o stałym doskonaleniu organizacji i poprawie jej procesów biznesowych, to powinien w ustrukturyzowany i mądry sposób podejść do zorganizowania takiego projektu. Taki
projekt musi mieć dobry plan i należy dołożyć maksimum starań, aby ten plan zrealizować. Taki plan można stworzyć w Excelu albo też w dedykowanym systemie stworzonym na potrzeby zarządzania projektami.