Prawie każdy menadżer i właściciel firmy boryka się ze złożonymi problemami w swojej pracy. Gdybyśmy mieli nieograniczone zasoby, czas, pieniądze to wszystko byłoby proste.
Najlepszym zobrazowaniem takich wyzwań jest scena z filmu Apollo 13 z Tomem Hanksem, w której obsługa naziemna próbuje zrobić filtr, żeby kosmonautom mogło wystarczyć tlenu, aby dolecieć na Ziemie. Do rozwiązania tego problemu może użyć tylko sprzętu, który znajduje się na promie: “we got to find a way to make this fit this into the hole for this using nothing but that...” (musimy znaleźć sposób, aby dopasować ten element do tego otworu, z pomocą tylko tych rzeczy).
Aby rozwiązywać tego typu problemy z dużą skutecznością potrzebujemy albo armie ekspertów z każdej dziedziny (a nawet to nie gwarantuje sukcesu), albo niezawodne metody i narzędzia, które można byłoby użyć niezależnie od branży i natury problemu. Firmy wspierają się prostymi sposobami jak burza mózgów, niestety w przypadku naprawdę złożonych wyzwań także nie są one skuteczne. Obarczone są także wadami metodologicznymi np. najgłośniejsza osoba w zespole potrafi zdominować spotkanie.
Istnieje jednak bardzo skuteczna metodologia oparta o Ogólna Teorię Innowacji (GTI). Analiza GTI opiera się na podejściu systemowym i skupia się na eksplorowaniu przestrzeni sytuacji problemowej (funkcje oraz właściwości poszczególnych elementów i relacje między nimi), dzięki czemu daje wyjątkowy wgląd. Pozwala rozwiązać nawet najtrudniejsze i pozornie nierozwiązywalne problemy.
Czasem się zdąża, że ludzie nie chcą uwierzyć, że jesteśmy w stanie rozwiązywać problemy w każdej branży. Dla nas jest to oczywiste, że takie umiejętność może nabyć każdy, wystarczy tylko nauczyć się Szablonów Problem-Rozwiązanie oraz pozostałych narzędzi z bogatego arsenału GTI. W końcu narzędzia te używały między innymi takie instytucje i firmy jak NASA, Northrop Grumman czy Tauron w Polsce.
Jak zawsze, osoby zainteresowane zapraszam do kontaktu lub na darmowe warsztaty, które czasem prowadzę.