Reklama.
Częścią obecnej strategii tworzenia narodowej marki Niemiec jest archiwizacja oraz wystawiennictwo. Przykład z historii to Deutsche Werkbund, czyli dwudziestowieczna, niemieckiej organizacja dbającej o jakość produktów 'Made in Germany'.
Rozwój rozpoznawalnej marki był istotną tendencją w projektowaniu XX-wieku. Niezmienna jakość oraz wiarygodność, jaka kryła się pod nazwą – marką miała oszczędzić klientowi zachodu z testowaniem każdego produktu osobiście.
W 1915 roku, Deutsche Werkbund wraz z Dürerbund opublikowały katalog 1600 niemieckich produktów codziennego użytku. Kryterium wyboru była ' Pierwszorzędna jakość materiału, formy i używalności.'. Publikacja pokazywała przybory kuchenne, przedmioty na stół, meble, lampy oraz sprzęt rtv i agd wyprodukowane zarówno masowo, jak i wykonane rzemieślniczo. Zbiór był anonimowy. Nie zawierał ani nazwisk projektantów, ani nazw producentów prezentowanych przedmiotów. Miał służyć, jako wzornik jakości dla projektantów i wytwórców. 'Warenbuch' był publikowany w niezmienionej formie, aż do 1927 roku. Przedmioty z katalogu można obejrzeć na wystawie w 'Museum der Dinge' w Berlinie.
Obecna pozycja Niemiec, jako lidera we wzornictwie przemysłowym objawia się między innymi poprzez organizację IF Design Award: międzynarodowego konkursu, którego laureaci mogą promować swój produkt jako „wyróżniającą jakość na rynku”. Konkurs powstał w 1953 roku i do dziś cieszy się ogromnym szacunkiem środowiska projektowego na całym świecie. Niedługo oficjalnie poznamy laureatów IF 2017. Z zeszłorocznymi polskimi laureatami nagrody można zapoznać się tu
Tekst: Alicja Wianecka "Wzorowe"
Fotografie: Jakub Stojałowski
Fotografie: Jakub Stojałowski