Spektakularny sukces polskich firm — w ciągu 25 lat nasz eksport wzrósł o 2069 proc. „Made in Poland” już na 218 rynkach świata. A to nie koniec wzrostów.
Spektakularny sukces polskich firm — w ciągu 25 lat nasz eksport wzrósł o 2069 proc. „Made in Poland” już na 218 rynkach świata. A to nie koniec wzrostów. Fot. Radek Kołakowski/http://tnij.org/f7jx7yc/flickr.com CC-BY/http://tnij.org/jtvvboc

W trakcie ostatnich 25 lat polski eksport wzrósł o 2069 proc. (21-krotnie). W tym czasie znacząco zmieniła się również jego struktura – zamiast surowców, więcej sprzedajemy za granicą komponentów i dóbr finalnych. Co więcej, do 2020 r. eksport naszego kraju ma wzrosnąć o ponad 1/3. Produkty znad Wisły trafiają do 218 państw z całego świata - wynika z raportu „Zagraniczna ekspansja polskich firm. Dokonania, ambicje, perspektywy”, przygotowanego przez firmę doradczą Grant Thornton.

REKLAMA
Dalsze wzrosty o ponad 1/3
O 2069 proc. (21-krotnie) – o tyle realnie (po uwzględnieniu inflacji, licząc w dolarach), wzrosła przez 25 lat wartość polskiego eksportu. Gwałtownej zmianie uległa również jego struktura - udział surowców w zagranicznej sprzedaży skurczył się do 1/4 poziomu sprzed ćwierćwiecza. Oznacza to, że gospodarcza ekspansja zagraniczna to jedno z największych osiągnięć Polski od upadku komunizmu – stwierdzają w raporcie analitycy firmy audytorsko-doradczej Grant Thornton.
Polskie firmy z sukcesem wykorzystały okazję, którą dało im wprowadzenie wolnego rynku i otwarcie gospodarki na świat. Pomimo trudnej sytuacji, w jakiej 25 lat temu był przemysł i prywatna przedsiębiorczość w naszym kraju, w gospodarce udało się zbudować silny i konkurencyjny eksport. Co ważne, nadal ma on dobre perspektywy - Grant Thornton prognozuje do 2020 r. wzrost zagranicznej sprzedaży o 35,6 proc. Oznacza to średnią dynamikę roczną na poziomie 5,2 proc.
Polacy połknęli bakcyla przedsiębiorczości
Tomasz Wróblewski, Partner Zarządzający Grant Thornton

Do 1989 r. polskie państwo skutecznie temperowało zapędy każdego obywatela, który miał w sobie choć trochę zapału do przedsiębiorczości i zdobywania nowych rynków. Dopiero ustawa Wilczka, okrągły stół i plan Balcerowicza zdjęły ten kaganiec i sprawiły, że Polacy mogli zostać przedsiębiorcami, a w dodatku mogli wchodzić w szranki z zagraniczną konkurencją. Ostatnie 25 lat pokazuje, że zapał do tego rodzaju aktywności był w społeczeństwie ogromny.

W Polsce działa aktualnie 60 tys. przedsiębiorstw uzyskujących przychody z eksportu. Z kolei według statystyk GUS, towary znad Wisły były sprzedawane w 2014 r. w 218 państwach świata. W tym tak egzotycznych, jak Gwinea Równikowa, Wyspy Kokosowe czy Kiribati. Jednak problemem pozostaje niska innowacyjność polskich eksporterów, a także relatywnie małe inwestycje bezpośrednie za granicą firm z naszego kraju.

Napisz do autora: kamil.sztandera@innpoland.pl

Źródło: Grant Thornton