Wypromował je Bob Dylan, a Tom Cruise nosił w “Top Gun”. Teraz zmieniają właściciela. Włoska firma Luxottica, mająca w swoim portfolio Ray-Ban, została wykupiona przez francuskiego producenta soczewek okularowych za niebagatelną kwotę 24 miliardów dolarów (prawie 100 miliardów złotych). To więcej, niż Mark Zuckerberg zapłacił za aplikację Whatsapp. Nawet kupno serwisu Twitter byłoby tańsze.
Jak donosi serwis Bloomberg, to największe przejęcie włoskiej spółki przez nabywcę z zagranicy. Transakcja obejmuje fuzję pomiędzy firmą z Francji i Półwyspu Apenińskiego. Połączone koncerny będą teraz nosić nazwę EssilorLuxottica. Leonardo Del Vecchio, który założył w 1961 roku Luxotticę, stanie na czele korporacji.
Rozmowy, dotyczące połączenia obu gigantów na rynku optycznym trwały od czterech lat. Obie firmy to liderzy w swojej branży. Luxottica, oprócz produkcji marki Ray-Ban, tworzy okulary na licencji takich firm jak Prada, Chanel czy Armani. Essilor zaś jest numerem jeden na świecie, jeśli chodzi o produkcję szkieł okularowych.
Informacje o połączeniu obu firm wywołały zadowolenie wśród inwestorów. Akcje Luxottici podrożały o 15 proc., Essilora zaś – o 19 proc. Analitycy obawiają się jednak, że nowa firma może mieć problem z barierami antymonopolowymi, głównie przez to, że kontrolują większość rynku, na którym działają. Po fuzji obie spółki mają być warte około 46 miliardów euro (prawie 200 miliardów złotych).
Jak widać, analogowy biznes bywa więcej wart od tego cyfrowego. W 2014 roku Facebook za aplikację WhatsApp zapłacił 19 miliardów dolarów (około 80 miliardów złotych). Natomiast we wrześniu zeszłego roku Forbes wycenił wartość serwisu Twitter na niecałe 16 miliardów dolarów (około 65 miliardów złotych).