Niemiecki naukowiec Uwe Bunz z Uniwerystetu w Heidelbergu stworzył „sztuczny język”, który jest w stanie sprawdzić czy droga whisky, którą zamierzamy kupić, na pewno jest autentyczna.
Drogie alkohole to problematyczna sprawa. Sprzedawcom zdarza się wykorzystywać niewiedzę klientów i sprzedawać im trunki niewarte swojej ceny. Zaradzić temu postanowił niemiecki naukowiec, którego wynalazek potrafi odróżnić od siebie butelki whisky bazując na marce, wieku, mieszance i kraju pochodzenia.
„Sztuczny język” jest w rzeczywistości fluorescencyjnym roztworem, który wykorzystuje kombinację 22 rożnych barwników. Po przelaniu próbki whisky do probówki, wchodzi z nią w reakcję, dzięki której możemy określić specyficzny profil smakowy testowanego alkoholu.
Bunz zastrzega jednak, że jego wynalazek nie jest w stanie zidentyfikować nieznanej mieszanki od podstaw. – Po zakupie skrzynki drogich butelek whisky możesz sprawdzić, czy dostałeś to za co zapłaciłeś – opowiada.
Badacz twierdzi, że w trakcie testów jego wynalazkowi udało się rozróżnić 33 rodzaje whisky. Niemiecki naukowiec zamierza w przyszłości stworzyć inne wersje „sztucznego języka”, które mogłyby rozpoznawać czerwone wino, ale także wykrywać podróbki perfum czy sztuczne leki.