Gigantyczna kara dla polskiego miliardera i jego banku. Poszło o czcionkę o rozmiarze 5 i nieuczciwe triki

Getin Noble Bank kontrolowany przez Leszka Czarneckiego dostał potężną karę za stosowanie nieuczciwych trików sprzedażowych
Getin Noble Bank kontrolowany przez Leszka Czarneckiego dostał potężną karę za stosowanie nieuczciwych trików sprzedażowych Foto: Mieczysław Michalak / Agencja Gazeta
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zdecydował się ukarać jeden z największych polskich banków za stosowanie za małej czcionki oraz inne triki wprowadzające w błąd klientów. Bankowcy muszą zapłacić 1,7 mln złotych kary i dać klientom takie warunki, jakie prezentowali w reklamach.

UOKiK dostrzegł w końcu problem "drobnego druczku" nie tylko w umowach przygotowanych przez banki, ale i w reklamach. Getin Noble Bank, kontrolowany przez Leszka Czarneckiego powinien zapłacić 1,7 mln zł kary a na dodatek udzielić kredytów na zasadach, które były przedstawione w zakwestionowanych reklamach.

Urząd uznał, że stosowanie w reklamach czcionki o rozmiarze 9 to gruba przesada i nawet osoby o sokolim wzroku nie mają szans na wczytanie się w szczegółowe warunki udzielania kredytu. Na dodatek Getin przesadził również w przypadku reklam telewizyjnych – prezentował dane zbyt krótko.

Na dodatek warunki kredytu prezentowane w reklamie muszą być reprezentatywne. Co to oznacza? Muszą przedstawiać ofertę, z jakiej (weług prognoz banku) skorzysta 2/3 klientów. Nie wolno więc pisać, że oprocentowanie będzie wynosiło np. 5 proc. w skali roku, jeśli takie warunki może otrzymać jedynie niewielka, wybrana grupa klientów. Getin nie dotrzymał tego zobowiązania i UOKiK zobowiązał bank do udzielania kredytów wszystkim klientom na takich warunkach, jakie były prezentowane w reklamie.


Wyrok UOKiK-u nie jest jeszcze prawomocny, Getin zapowiada odwołanie. Bank zaniechał już jednak stosowania trików, które zakwestionował Urząd.

źródło: UOKiK.gov.pl
Trwa ładowanie komentarzy...

BLOGI

NAJNOWSZE WPISY

Piotr BuckiPiotr Bucki

Podczas ostatniej konferencji Kurs na HR w Gdańsku, Marcin Grzegory z Invest in Pomerania, zadał widowni pytanie, „Kto z Państwa wie coś na temat projektu Invest in Pomerania”. Potem dodał, „Pytam, bo wiem, że nie ma nic gorszego niż opowiadania o rzeczach, które ludzie znają i kojarzą”. Miał rację.

Łukasz DudkoŁukasz Dudko

Odpowiedzi na to pytanie jest tyle, że wystarczyłoby pewnie na grubą książkę, ale skupmy się na dwóch kluczowych błędach: słabej analizie konkurencji oraz nieprzygotowaniu produktu i zespołu. Bez tego ekspansja na rynki zagraniczne nie ma szans.

Bartłomiej DąbkowskiBartłomiej Dąbkowski

Walter Isaacson, w podsumowaniu biografii Leonardo da Vinci, podsuwa nam sporą listę wniosków wynikających z działalności artysty, które można wykorzystać do rozwijania swojej kreatywności.