Coraz więcej firm pośredniczących w obrocie nieruchomościami rezygnuje z ogłaszania się w serwisie Otodom.pl. Portal należący do Grupy OLX kilkukrotnie podniósł ceny ogłoszeń. Ze współpracy wycofują się zarówno ogólnopolscy, jak i lokalni agenci.
Z powodu podwyżek swoich ogłoszeń w serwisie nie będą już publikowały takie biura, jak Freedom Nieruchomości, Home Broker czy Północ Nieruchomości. To duże, ogólnopolskie agencje.
Ich przedstawiciele twierdzą, że głównym powodem rezygnacji są pieniądze, jakich żąda Otodom. Do tej pory opublikowanie od 251 do 500 ogłoszeń kosztowało 299 zł netto. Od lutego ta stawka rośnie do 1149 zł netto za 250 ogłoszeń plus 3 złote za każde kolejne.
Pośrednicy w handlu nieruchomościami czują się głęboko zawiedzeni. Podkreślają, że Otodom faktycznie jest największym w Polsce serwisem w tej branży, ale obecne ceny są wzięte z kosmosu.
– Tak drastyczne podwyżki sprawiają, że dalsze inwestowanie w promocję na tym serwisie przestaje być opłacalne i racjonalne. Taki ruch również mocno nadszarpnął dotychczasowe zaufanie do portalu jako uczciwego partnera biznesowego – mówi „Rzeczpospolitej” Agnieszka Grotkowska, dyrektor zarządzająca Freedom Nieruchomości.
– W naszym mniemaniu podwyżki są bezpodstawne, na rynku nie stało się nic takiego, co mogłoby uzasadniać ich skalę, sama oferta portalu też jakoś znacząco się nie zmieniła – podkreśla Olga Cieślakowska, menedżer ds. rozwoju sieci i marketingu Północ Nieruchomości.
Z kolei Aleksandra Kubicka, rzecznik prasowy Grupy OLX, mówi, że Otodom inwestuje w rozwój i reklamę, więc podwyżka nie jest niczym kontrowersyjnym. Fatycznie – Otodom rozpoczął niedawno telewizyjną kampanię reklamową. Kubicka twierdzi także, że serwis jest najpopularniejszym portalem w swojej branży. Odwiedza go miesięcznie 3 mln użytkowników. Rzecznik dodaje, że Otodom jest bardzo skuteczny, bo według badań jest oceniany jako serwis przynoszący najwięcej kontaktów kończących się zawarciem umowy sprzedaży lub najmu.