Zdigitalizuj swoją przestrzeń. Ten start-up będzie reprezentował Polskę w finale prestiżowego konkursu
Dawid Wojtowicz
22 maja 2018, 16:11·3 minuty czytania
Publikacja artykułu: 22 maja 2018, 16:11
Do rywalizacji między sobą stanęła dwunastka. Każdego oceniano po tym, co wie o prowadzeniu biznesu, jak zgrany zespół tworzy i na jakim etapie znajdują się prace nad oferowanym światu rozwiązaniem. Finał krajowy PowerUp!, prestiżowego konkursu dla start-upów, już za nami. Zwycięzcą tegorocznej polskiej edycji został Indoorway, twórca inteligentnego i precyzyjnego narzędzia do analizy ruchu wewnątrz budynków.
Reklama.
Technologiczna firma z Warszawy zaprezentowała rozwiązanie z zakresu smart building. Narzędzie, łączące w sobie wiele technik pomiaru (żyroskop, akcelerometr, magnetometr, beacony), zapewnia nie tylko dokładną nawigację po obiektach i mapowanie przestrzeni, ale również optymalizację linii produkcyjnych i planu magazynu, czy poprawę bezpieczeństwa pracowników. Ma służyć pomocą właścicielom i managerom sklepów, biur, lotnisk czy zakładów przemysłowych.
– Naszą ideą jest stworzenie najlepszego na świecie rozwiązania do optymalizacji przestrzeni użytkowej. Biorąc udział w konkursie PowerUp!, liczymy nie tylko na nowe inwestycje, ale również na kontakty mogące przyspieszyć rozwój produktu i pozyskanie nowych klientów – mówi Marek Przytuła, dyrektor ds. operacyjnych Indoorway, który reprezentował zwycięski start-up w finale krajowym PowerUp! by InnoEnergy 2018.
Na drugim miejscu uplasował się reprezentowany przez Susan Kim-Chomnicką start-up Handerek Technologies. Pomysł tej warszawskiej firmy to kwintesencja tego, czym jest czysta technologia (cleantech). HT opracował bowiem samowystarczalną energetycznie i opłacalną ekonomicznie metodę przetwarzania nienadających się do recyklingu odpadów plastikowych na paliwa silnikowe. Taki sposób otrzymywania źródeł energii ma wesprzeć ochronę środowiska i rozwój gospodarki o zamkniętym obiegu.
Trzecie miejsce zajął Plantalux, którego twarzą w ogólnopolskiej rywalizacji PowerUp! był prezes Jakub Lachowski. Lubelski start-up rozwija technologię wspomagania wzrostu roślin w uprawach szklarniowych. Ma ona postać inteligentnego systemu oświetlania wykorzystującego autorską lampę typu LED COB. Zgodnie z planami, tego rodzaju nowoczesne lampy mają rozpocząć doświetlanie upraw już jesienią 2019 roku.
– Przy wyborze zwycięzcy finału krajowego kierowaliśmy się możliwością globalnego zastosowania innowacji. Taką perspektywę widzimy w przypadku Indoorway. Firmę czeka udział w Wielkim Finale w Pradze. Start-up, który tam zwycięży, może liczyć na wiedzę, finansowanie i rozległą sieć kontaktów InnoEnergy. Działamy bowiem w 40 krajach, współpracując z ponad 300 partnerami: największymi koncernami przemysłowymi, wiodącymi ośrodkami badawczymi i akademickimi oraz innowacyjnymi przedsiębiorcami – mówi Maciej Majchrowicz, Business Development Manager w EIT InnoEnergy, który był przewodniczącym jury finału PowerUp! w Polsce.
– Bardzo nas cieszy fakt, iż w tym roku w konkursie biorą udział nie tylko firmy z branży energetycznej, ale także z obszaru elektromobilności czy też smart city. Konkurs rozwija się w takim samym kierunku jak RAFAKO, które poza energetyką, poszukuje możliwości dywersyfikacji przychodów w wymienionych wcześniej obszarach. Utwierdza to nas w przekonaniu, że RAFAKO, stając się z początkiem roku również udziałowcem InnoEnergy, obrało dobrą strategię i związało się kapitałowo z właściwym partnerem – stwierdza Michał Maćkowiak, Head of Innovation w RAFAKO, który był jednym z jurorów.
Jakie kolejne wyzwania czekają zwycięski start-up z Polski? 16-17 czerwca przystąpi do warsztatów z europejskimi mentorami biznesowymi w ramach Międzynarodowego Bootcampu. Natomiast 19 czerwca weźmie udział w Wielkim Finale konkursu w czeskiej Pradze, gdzie powalczy o 30 tys. euro i 150 tys. euro inwestycji w prestiżowym akceleratorze Highway.
PowerUp! by InnoEnergy to międzynarodowy konkurs przeznaczony dla start-upów z obszaru energii, smart cities, mobility i czystych technologii. Do tegorocznej, czwartej edycji konkursu przystąpiło 299 start-upów z 24 krajów Europy Środkowej i Wschodniej (aż 38 pochodziło z Polski). Podczas gali finałowej w Warszawie swoje rozwiązania przed jury oraz inwestorami i przedstawicielami mediów zaprezentowało 12 start-upów. Konkurs organizuje EIT InnoEnergy, największy europejski fundusz branży cleantech.
Artykuł powstał we współpracy z InnoEnergy Central Europe