Ministerstwo Gospodarki przygotowało nowy program promocji polskiego eksportu. Tym razem resort chce, żeby polscy producenci żywności oraz wysokorozwiniętych technologii podbili Środkowo-Południową Azję oraz Bałkany. Przeznacza na to 50 mln zł.
- Wybraliśmy 11 nowych rynków Azji i Bałkanów. Na każdym z nich będzie promowana polska żywność. Jednak poza nią zamierzamy wspierać tylko innowacyjne, wysoko rozwinięte gałęzie przemysłu, które z powodu sytuacji na Wschodzie ucierpiały najbardziej - podkreśla Ilona Antoniszyn-Klik, wiceminister gospodarki.
– Nowe działania zaplanowaliśmy na najbliższe 6 miesięcy. W przeciwieństwie do wcześniejszych programów zmienią się kierunki i zasady zagranicznej promocji polskich produktów – dodaje Ilona Antoniszyn-Klik, wiceminister.
Kraje warte uwagi
Ministerstwo będzie się starało zainteresować przedsiębiorców krajami azjatyckimi: Azerbejdżanem, Indiami, Indonezją, Mongolią, Wietnamem, Malezją i Turkmenistanem oraz krajami bałtyckimi – Chorwacją, Serbią, Bośnią i Hercegowiną oraz Macedonią. Jak tłumaczy resort, wybrano te kraje, w których dla polskiej żywności oraz innych produktów albo w ogóle nie istnieją bariery, albo są bardzo niewielkie.
- Na każdym z tych rynków będzie promowana polska żywność. Jednak poza nią stawiamy na innowacyjne, wysokorozwinięte gałęzie przemysłu. Na pewno nie będziemy promowali eksportu surowców, czy nieprzetworzonych technologii - podkreśla wiceminister gospodarki.
Oto branże, które postanowiło wesprzeć tym razem Ministerstwo Gospodarki:
Indie – usługi IT/ICT , produkcja sprzętu medycznego i aparatury pomiarowej;
Indonezja – maszyny i urządzenia górnicze oraz produkcja sprzętu medycznego i aparatury pomiarowej;
Azerbejdżan – budownictwo;
Mongolia – maszyny i urządzenia w tym górnicze;
Turkmenistan – branża meblarska;
Wietnam – maszyny i urządzenia, w tym górnicze;
Malezja – kosmetyki;
Chorwacja – branża meblarska;
Serbia – producenci środków transportu;
Macedonia – maszyny i urządzenia w tym górnicze;
Bośnia i Hercegowina – maszyny i urządzenia w tym górnicze.
Będzie bez wycieczek
W nowym programie eksporterzy nie będą musieli sami uczestniczyć w tragach i konferencjach branżowych na wybranych rynkach. To, według resortu, ma ograniczyć ich koszty. Tym razem potencjalni kontrahenci przyjadą do nich. Agencja M Promotion, która będzie realizowała projekt, w ciągu najbliższego półrocza zaprosi do Polski 20 misji gospodarczych składających się z potencjalnych klientów oraz dziennikarzy z poszczególnych krajów. Spotkania będą organizowane w całym kraju.
Misje organizowane w ramach programu Aktywizacja eksportu wg województw:
W ramach misji przyjazdowych odbędą się konferencje, spotkania B2B z polskimi przedsiębiorcami, wizyty w wybranych polskich firmach. Przedsiębiorcy zainteresowani udziałem w takich spotkaniach oraz przyjęciem u siebie przedstawicieli misji powinni kontaktować się z M Promotion. Informacje o terminach i miejscach misji na stronach resortu gospodarki oraz agencji.
Agencja zajmie się również promocją polskich eksporterów na wybranych rynkach, gdzie ma organizować konferencję z udziałem potencjalnych importerów. Będą ją wspierali przedstawiciele Wydziałów Promocji Handlu i Inwestycji przy ambasadach polskich. Polscy eksporterzy, którzy chcą zaistnieć na takich imprezach muszą przygotować materiały reklamujące swoje wyroby i usługi oraz możliwości produkcyjne i wysłać je do M Promotion. To na jej stronach oraz na stronach resortu gospodarki, dostępne będą informacje o planowanych wydarzeniach, branżach które obejmują i warunkach uczestnictwa.
Planowane działania promocyjne
Działania promujące polskich eksporterów jakie w ciągu najbliższych 6 miesięcy zorganizuje na zlecenie resortu gospodarki agencja M Promotion:
- po 3 misje przedsiębiorców i dziennikarzy z Indii i Indonezji do Polski;
- po dwie misje przedsiębiorców i dziennikarzy z Azerbejdżanu,
Mongolii, Turkmenistanu, Wietnamu i Malezji do Polski;- po jednej misji przedsiębiorców i dziennikarzy z krajów bałkańskich
– Chorwacji, Serbii, Bośni i Hercegowiny, Macedonii do Polski;
- Indie – organizacja konferencji w New Delhi lub Gandhinagarze z udziałem minimum 100 przedsiębiorców, przedstawicieli organizacji branżowych;
- Indonezja – organizacja konferencji w Dżakarcie z udziałem minimum 80 przedsiębiorców, przedstawicieli organizacji branżowych;
- Malezja – organizacja konferencji w Kuala Lumpur z udziałem minimum 40 przedsiębiorców, przedstawicieli organizacji branżowych;
- Mongolia – organizacja konferencji w Ułan Bator z udziałem minimum 50 przedsiębiorców, przedstawicieli organizacji branżowych;
- Wietnam - organizacja konferencji w Hanoi z udziałem minimum 80 przedsiębiorców, przedstawicieli organizacji branżowych;
- Azerbejdżan - organizacja konferencji w Baku z udziałem minimum 60 przedsiębiorców, przedstawicieli organizacji branżowych;
- Turkmenistan - organizacja konferencji w Aszchabad z udziałem minimum 50 przedsiębiorców, przedstawicieli organizacji branżowych;
- Kraje bałtyckie - organizacja konferencji w Zagrzebiu z udziałem minimum 100 przedsiębiorców, przedstawicieli organizacji branżowych.