Są na drugim roku studiów i właśnie pokonali 971 innych zespołów w międzynarodowym konkursie. Drużyna ONIONgas z Akademii Górniczo-Hutniczej to zarazem najmłodsza drużyna, która wzięła udział w nowym konkursie MOL Group, firmy działającej w przemyśle naftowo-gazowniczym.
Tomasz Małachowski, Jakub Pitera i Dawid Bydłosz nie znali się jeszcze, gdy rok temu podejmowali decyzję o wspólnym wystartowaniu w konkursie Freshhh firmy MOL Group. Mimo że współpracowali przez internet, udało im się zająć 90. miejsce w rankingu. Jak na 887 startujących wtedy drużyn to bardzo dobry wynik. Tegoroczny sukces studenci AGH odnieśli już jako współlokatorzy.
Gry naftowe
W pierwszym, internetowym etapie konkursu UPPP musieli przejść 20 rund. Decyzję w sprawie każdej tury musieli podjąć w ciągu 24 godzin. W trakcie pierwszych siedmiu dni przede wszystkim analizowali otrzymane dane. Następnie musieli ustawić odpowiednio sprzęt i rozwinąć wydobycie ropy w Pakistanie. Wszystko oczywiście w wersji cyfrowej. Konkurowali z zespołami z 27 europejskich uniwersytetów.
Zdarzały się chwile niepewności. – W pewnym momencie przestraszyły nas problemy natury technicznej. Podczas jednej z rund przestała działać jedna z kluczowych opcji. Było to chyba testowanie otworu rozpoznawczego. Firma rozwiązała jednak problem w ciągu godziny i mogliśmy spokojnie pracować dalej – opowiada Małachowski.
– Po pierwszych kilku rundach pojawiło się zwątpienie. Myśleliśmy, że nie idzie nam najlepiej i jeśli znajdziemy się w pierwszej setce, to będzie to dla nas sukces – dodaje nasz rozmówca. Gdy w połowie internetowego etapu konkursu pojawił się pierwszy ranking zespołów, okazało się że ONIONgas są na miejscu... ósmym! – Spięliśmy się i zajęliśmy miejsce w pierwszej piątce. Chyba nauczyliśmy się, żeby nie poddawać się za szybko – wspomina Małachowski.
Pół godziny na scenie
Do Budapesztu, gdzie swoją centralę ma firma MOL Group, pojechało dziesięć najlepszych zespołów. Do drugiego etapu trafiała tylko pierwsza piątka. Każda z drużyn musiała zaprezentować na scenie swoją wizję rozwoju strategicznego firmy wydobywczej na terenie Pakistanu. Z uwzględnieniem sytuacji gospodarczej, położenia geograficznego, konfliktów zbrojnych i wielu innych czynników, które trzeba brać pod uwagę, dowodząc tak dużą spółką.
Na przygotowanie się do drugiego etapu ONIONgas miał zaledwie tydzień. Mimo to, Polacy wypadli najlepiej podczas dwudziestominutowej prezentacji i dziesięciominutowej sesji pytań. Za wygranie pierwszej edycji międzynarodowego konkursu UPPP polski zespół otrzymał 9 tysięcy euro, a także możliwość wzięcia udziału w osiemnastomiesięcznym programie firmowym, który zazwyczaj kończy się zatrudnieniem w spółce. – Musimy jednak poczekać, ponieważ program skierowany jest do studentów ostatniego roku. Ale wiemy już, że czeka na nas dobry staż – mówi Małachowski.
MOL Group to, obok PKN Orlen, drugie największe przedsiębiorstwo naftowo-gazownicze w Europie Środkowej. Działa w 40 krajach i zatrudnia prawie 30 tysięcy pracowników. Konkursy, które organizuje co roku, to dobry sposób na rozpoczęcie międzynarodowej kariery.
Studenci nie zamierzają przeznaczać całej nagrody na rozwinięcie biznesu lub prace badawcze. – Na pewno zrobię sobie jakiś prezent za ciężką pracę – zaznacza Małachowski. Po chwili dodaje jednak, że wraz z kolegami stworzyli na tyle zgrany zespół, że na pewno szukać będą nowych konkursów, programów badawczych i projektów, w których mogliby razem wziąć udział. – Stworzyliśmy chyba tak zwany „dream team” – mówi Małachowski.