Komisja Europejska zaakceptowała największy polski program operacyjny Infrastruktura i Środowisko. na lata 2014 - 2020. Dostaniemy na niego z funduszy europejskich 27,4 mld euro, czyli ok. 115 mld zł.
- Podobnie jak w jego poprzednik w mijającej perspektywie, Program Infrastruktura i Środowisko będzie największym źródłem funduszy na infrastrukturę transportową, ochronę środowiska, energetykę i gospodarkę niskoemisyjną. Przeznaczymy je także na ochronę zdrowia i kulturę – wylicza Maria Wasiak, minister infrastruktury i rozwoju.
Najwięcej środków zasili przedsięwzięcia transportowe, a więc drogi, koleje, transport miejski, lotniczy i morski. Następny w kolejności będzie sektor ochrony środowiska. Na znaczeniu, w porównaniu do lat 2007-2013, zyskają także energetyka i służba zdrowia, szczególnie systemy ratownictwa medycznego – poinformowała minister.
Głównymi odbiorcami wsparcia będą podmioty publiczne, w tym jednostki samorządu terytorialnego oraz przedsiębiorcy, w szczególności duże firmy.
– W PO IiŚ 2014-2020 większy niż obecnie nacisk położymy na redukcję emisji oraz wsparcie gospodarki efektywnie korzystającej z dostępnych zasobów, przez co sprzyjającej środowisku i jednocześnie bardziej konkurencyjnej – zaznacza Maria Wasiak.
Tak zostanie podzielone 27,4 mld euro z PO IiŚ w latach 2014-2020:
1. Zmniejszenie emisyjności gospodarki – budżet 1 828,4 mln euro przeznaczony zostanie na:
• wytwarzanie energii z odnawialnych źródeł energii (OZE),
• poprawę efektywności energetycznej i wykorzystanie OZE w przedsiębiorstwach, sektorze publicznym i mieszkaniowym,
• promowanie strategii niskoemisyjnych,
• rozwój i wdrażanie inteligentnych systemów dystrybucji, rozwój wysokosprawnej kogeneracji (wytwarzania ciepła i energii w sposób najbardziej efektywny).
2. Ochrona środowiska, w tym adaptacja do zmian klimatu – budżet FE 3 508,2 mln euro przeznaczony zostanie na:
• rozwój infrastruktury środowiskowej,
• dostosowanie do zmian klimatu,
• ochronę i zahamowanie spadku różnorodności biologicznej,
• poprawę jakości środowiska miejskiego.
3. Rozwój sieci drogowej TEN-T i transportu multimodalnego – budżet 9 532,4 mln euro przeznaczony zostanie na:
• rozwój drogowej infrastruktury w sieci TEN-T (Trans-European Transport Networks – program unijny dotyczący wszystkich sieci komunikacyjnych),
• poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego,
• poprawę bezpieczeństwa w ruchu lotniczym,
• transport intermodalny, morski i śródlądowy.
4. Infrastruktura drogowa dla miast – budżet 2 970,3 mln euro przeznaczony zostanie na:
• poprawę dostępności miast i przepustowości infrastruktury drogowej (rozwój infrastruktury drogowej w miastach i tras wylotowych z ośrodków miejskich, budowa obwodnic).
5. Rozwój transportu kolejowego w Polsce – budżet 5 009,7 mln euro przeznaczony zostanie na:
• rozwój kolei w TEN-T, poza tą siecią i kolei miejskich.
6. Rozwój niskoemisyjnego transportu zbiorowego w miastach – budżet 2 349,2 mln euro przeznaczony zostanie na:
• infrastrukturę i tabor dla publicznego transportu zbiorowego w miastach i na ich obszarach funkcjonalnych.
7. Poprawa bezpieczeństwa energetycznego – budżet 1 mld euro przeznaczony zostanie na:
• rozwój inteligentnych systemów dystrybucji, magazynowania i przesyłu gazu ziemnego i energii elektrycznej,
• budowę i przebudowę magazynów gazu ziemnego,
• przebudowa terminala LNG.
8. Ochrona i rozwój dziedzictwa kulturowego – budżet 467,3 mln euro przeznaczony zostanie na:
• inwestycje w ochronę i rozwój dziedzictwa kulturowego oraz zasobów kultury, np. instytucji kultury, szkół artystycznych.
9. Wzmocnienie strategicznej infrastruktury ochrony zdrowia – budżet 468,3 mln euro przeznzaczony zostanie na:
• wsparcie infrastruktury szpitali ponadregionalnych i współpracujących z nimi jednostek diagnostycznych w zakresie chorób „aktywności zawodowej” i opieki nad matką i dzieckiem,
• wsparcie infrastruktury systemu państwowego ratownictwa medycznego.