Tworzenie biznesplanu, monitorowanie płynności finansowej, optymalizacja kosztów, integracja działalności z bankami – tak wygląda platforma Momentum, dzieło polskiego start-upu Atsora. Firma jest jednym z siedmiu europejskich projektów, które dostały się do międzynarodowego programu mentorskiego FinTech Innovation Lab London. Pokonali kilkaset innych przedsiębiorstw.
Atsora może mówić o podwójnym uznaniu. Ich platforma zakłada ścisłą współpracę małych i średnich przedsiębiorstw z bankami. – Momentum rozwijamy obecnie w dwóch kierunkach: prowadzimy otwartą betę dla wszystkich zainteresowanych firm, ale także zamknięte projekty testowe z bankami. Niewykluczone, że banki włączą nasze narzędzie do swojego ekosystemu – mówi Krzysztof Pulkiewicz, dyrektor ds. technologicznych i jeden z założycieli firmy. Start-upy do programu wybierały właśnie największe światowe banki.
Od konsultanta do prezesa
Założycielami firmy są byli konsultanci i menadżerowie z branży finansów. Zestaw narzędzi Momentum pomaga małym i średnim przedsiębiorstwom, które nie mają np. dyrektora finansowego i borykają się z utrzymaniem płynności finansowej lub planowaniem sprzedaży. – Ktoś, kto pracował kilka lat w korporacji, a następnie postanawia założyć własną firmę, często nie wie, na co się porywa. Wielu rzeczy trzeba się nauczyć, często w bolesny sposób. Tworząc platformę budowaliśmy po części produkt dla siebie – stwierdza Pulkiewicz.
W drugim wariancie Momentum skierowane jest dla dopiero powstających firm. Mogą one wprowadzić źródła przychodów, rozłożyć koszty i zaplanować działanie na najbliższe lata. System na bieżąco aktualizuje status przedsiębiorstwa. – Większość biznesplanów bardzo szybko się dezaktualizuje. Z naszym narzędziem klienci mogą stale kontrolować swoje finanse i monitorować jak “business execution” ma się do tego, co zaplanowane – mówi Pulkiewicz.
Integracja z bankami jest dla założycieli Atsory kluczowym elementem systemu. – Bank staje się aktywną stroną w działalności przedsiębiorstwa. Przedsiębiorca ma możliwość podjęcia decyzji, aby udostępniając więcej informacji o swoim biznesie bankowi, otrzymać potencjalnie lepsze warunki kredytowania – stwierdza Pulkiewicz po czym dodaje, że platforma stale się rozwija i oferować będzie poboczne funkcjonalności, jak chociażby windykację.
Przewijanie do przodu
– Bardzo trudno jest umówić się na odpowiednie spotkanie z ludźmi z dużych banków – mówi Pulkiewicz zaznaczając, że to właśnie kontakty są dla Atsory najważniejszym elementem programu FinTech. – Odbywamy tu trzy, cztery spotkania tygodniowo z bardzo konkretnymi ludźmi z dużych banków. W ciągu trwania programu osiągniemy to, co inaczej zajęłoby nam dobrych kilka lat.
Podczas 12 tygodni trwania programu firma weźmie udział w szkoleniach, warsztatach, panelach dyskusyjnych czy sesjach networkingowych. FinTech zakłada korzyści zarówno dla start-upów jak i wspomnianych banków. Młode przedsiębiorstwa mogą pozyskać nowych klientów i inwestorów, a banki poznać nowinki technologiczne i rozwinąć swoją ofertę. Uczestnicy poprzednich edycji programu uzyskali łącznie 25 milionów dolarów inwestycji i podpisali 50 kontraktów na współpracę z bankami.
Firma jeszcze w tym roku planuje ekspansję na rynek brytyjski. Pomocny może okazać się szczególnie ostatni dzień programu FinTech Innovation Lab London (26 marca), podczas którego wszyscy finaliści będę prezentować swoje produkty przed dużymi inwestorami.