Z analizy KPMG wynika, że do 2017 r. znacznie zmniejszy się dominacja rozwiązań mobilnych i chmur obliczeniowych w nowych technologiach. Natomiast wzrośnie rola dotąd mniej popularnych rozwiązań – druku 3d, inżynierii biomedycznej, internetu przedmiotów, analizy „wielkich” danych czy sztucznej inteligencji.
KPMG w ubiegłym roku przeprowadziło badania na próbie ponad 800 liderów technologii i biznesu z 14 państw. Wynika z nich, że wciąż najważniejsze trendy to rozwiązania mobilne oraz chmury obliczeniowe, ale ich dominacja ulega znacznemu osłabieniu. Np. na platformy i aplikacje mobilne, jako najistotniejsze dla branży, w poprzedniej edycji badania wskazało 32 proc. respondentów. Za to w najnowszej już tylko 9 proc. Spadek "znaczenia" o 15 punktów procentowych zaliczyły również chmury obliczeniowe.
Za dwoma czołowymi lokatami w rankingu uplasowały się następujące technologie: druk 3D (8 proc.), inżynieria biomedyczna (7 proc.), internet rzeczy (7 proc.), analizy danych (6 proc.) oraz sztuczna inteligencja (6 proc.).
Podobne wyniki możemy znaleźć w raporcie firmy Deloitte prezentujących 13 trendów przyszłości. Wynika z niego, że ten rok może być przełomowy dla np. płatności mobilnych czy druku 3d. Wartość zakupów dokonywanych za pośrednictwem smartfona ma wzrosnąć globalnie o 1000 proc. w porównaniu do 2014 r. Z kolei w Polsce urządzeń mobilnych najczęściej używają konsumenci do odbierania maili lub przechowywania zdjęć – wskazuje KPMG. Z kolei z raportu Deloitte wynika, że druk 3d będzie cieszył się największą popularnością w firmach i fabrykach – zdominują one rynek w około 80 proc.
Raport KPMG pokazuje też, że dużym zainteresowaniem firm cieszą się również rozwiązania oparte na przedmiotach codziennego użytku. Tak działają np. „inteligentne zakupy”. W tym mechanizmie dom jest połączony z autem. I gdy np. przejeżdżamy obok ulubionego sklepu, system sygnalizuje nam brak ulubionej potrawy w lodówce. W tego typu technologiach duży potencjał dostrzega 20 proc. badanych.
Kolejnym popularnym trendem jest automatyzacja mieszkań i domów za pośrednictwem internetu. W Stanach Zjednoczonych 22 proc. respondentów widzi w tej technologii największe szanse na zysk.
Natomiast dla niemal co czwartego badanego największym zagrożeniem w zarabianiu na innowacyjnych technologiach są problemy z bezpieczeństwem. Zdaniem 22 proc. respondentów kłopoty może sprawić także połączenie współdziałania ze sobą nowoczesnych i przestarzałych technologii. Z kolei 21 proc. ankietowanych dostrzega problem w... przesycie konsumentów nowinkami.