W ramach cyklicznego badania naukowego, studenci Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie wcielili się w rolę tajemniczych klientów. W ten sposób sprawdzili, jak urzędy gminne z całej polski radzą sobie w kontaktach z potencjalnymi inwestorami – także z zagranicy. Ostatecznie tytuł „Gmin na 5!” zdobyło 59 samorządów z 656 przebadanych.
Studenci z Koła Naukowego Przedsiębiorczości i Analiz Regionalnych przetestowali, czy strony internetowe urzędów gminnych posiadają wersję anglojęzyczną, jak długie jest oczekiwanie na odpowiedź wysłaną mailem oraz czy witryna jest kompletna pod względem publikowanych na niej informacji. Badacze zadawali również urzędnikom szczegółowe pytania i oceniali odpowiedzi, także udzielone w języku angielskim.
Studenci na adresy e-mail znajdujące się na oficjalnych stronach internetowych urzędów, wysłali zapytania, zarówno w języku polskim, jak i angielskim. Zastosowali metodę „tajemniczego klienta”. Tak, aby poszczególne samorządy nie wiedziały, że dana wiadomość została stworzona do celów badawczych.
— Naszą intencją jest przede wszystkim wskazanie dobrych praktyk w zakresie obsługi klienta, przedsiębiorcy przez gminy z wykorzystaniem elektronicznych narzędzi komunikacji — wyjaśnia dr Hanna Godlewska-Majkowska, wicedyrektor Instytutu Przedsiębiorstwa w Kolegium Nauk o Przedsiębiorstwie SGH, opiekun naukowy badania i Studenckiego Koła Naukowego Przedsiębiorczości i Analiz Regionalnych SGH.
Gminy nie odpowiadają na maile po angielsku…i polsku
Podstawowym problemem okazał się brak odpowiedzi ze strony wielu gmin. Odsetek samorządów, które nie odpisały, kształtował się na poziomie około 40 proc. w przypadku języka polskiego. Jednak to wiadomości w języku angielskim okazały się poważnym kłopotem – zareagowało na nie jedynie 10 proc. badanych urzędów.
Większość urzędów gminnych posiada bezpieczną dla użytkownika stronę internetową. Podobnie publikowanie podstawowych informacji o danym regionie nie stanowi większego problemu. Znaczna część witryn posiadała takie informacje, jak dane kontaktowe, godziny pracy czy strukturę organizacyjną.
Niby ok, ale...
Niestety, gorzej jest z prezentowaniem treści użytkownikowi. Często witryny mają niespójny lub nieintuicyjny układ, a potrzebne informacje nie są w przejrzysty sposób przekazywane odbiorcy. Problemem wydaje się też mała liczba stron internetowych z informacją w językach obcych, nawet w angielskim.
Autorzy raportu rekomendują również samorządom położenie większego nacisku na podawanie innych, niż tylko podstawowe informacje. Dlatego, że w kwestii pomocy inwestorom oraz potencjalnym przedsiębiorcom, nadal odsetek gmin oferujących tego typu treści kształtuje się na poziomie zaledwie 50 proc. bądź mniejszym.
59 wyróżnionych gmin
Trzy najwyższe noty w rankingu uzyskały gminy Oświęcim, Toruń oraz Krosno. Łącznie wyróżnionych tytułem ”Gmin na 5!” zostało 59 jednostek samorządowych. Wiele z nich osiągnęło ten laur po raz kolejny. Warunkiem jego otrzymania było uzyskanie ponad połowy punktów możliwych do zdobycia w rankingu – czyli powyżej 22,5.
Badanie odbyło się po raz szósty. Prowadzi je Studenckie Koło Naukowe Przedsiębiorczości i Analiz Regionalnych, działające przy Instytucie Przedsiębiorczości w SGH. Efektem badań jest ranking „Gmin na 5!”, który brany jest pod uwagę przy tworzeniu „Raportu o atrakcyjności inwestycyjnej regionów”, realizowanego przez SGH przy współpracy z Polską Agencją Informacji i Inwestycji Zagranicznych.
Wyniki raportu zostaną zaprezentowane podczas Forum „Gmin na 5!”, które odbędzie się w Szkole Głównej Handlowej 27 lutego w Warszawie. Podczas wydarzenia przedstawiciele wyróżnionych samorządów odbiorą dyplomy „Gmin na 5!”, a także wezmą udział w dyskusji na temat dobrych praktyk w relacjach gmin z inwestorami i wykorzystania nowych mediów.