Nie wiadomo czy samochody z wypożyczalni będą mogły korzystać z bus pasów i specjalnych miejsc parkingowych.
Nie wiadomo czy samochody z wypożyczalni będą mogły korzystać z bus pasów i specjalnych miejsc parkingowych. Fot. 123rf.com

Stołeczny ratusz zapowiada, że w przyszłym roku uruchomi system wypożyczania aut, podobny do Veturilo. Kilka firm samochodowych jest już zainteresowanych uruchomieniem usługi w tym Mercedes. Punkt sporny w rozmowach z władzami miasta dotyczy tego, czy auta mają parkować za darmo i poruszać się bus pasami.

REKLAMA
W założeniu system wypożyczania aut ma rozładować korki miejskie i zmusić ludzi którzy okazjonalnie poruszają się własnym samochodem do pozbycia się go. Samochody chciałby wypożyczać w Warszawie Mercedes, wypuszczając na ulice Smarty. Trwają rozmowy na ten temat. Inne firmy również zainteresowane są tym biznesem. Zarząd Transportu Miejskiego już wkrótce ogłosi przetarg.
W przyszłym roku pierwsze samochody z wypożyczalni powinny się pojawić na ulicach. Wstępnie zakłada się, że kierowcy będą mieli do dyspozycji 500 nowych aut. Ratusz początkowo myślał o samochodach elektrycznych, jednak pomysł upadł, ze względu na czas potrzebny do ładowania pojazdów i brak samych stacji dokujących.
Negocjacje w sprawie bus pasów
Najtrudniejsza sprawą w negocjacjach prowadzonych pomiędzy firmami, które chcą uczestniczyć w biznesie związanym z wypożyczaniem aut a władzami miasta, jest kwesta bus pasów i bezpłatne parkowanie. Miasto wcale nie ma na to ochoty, dla firm wynajmujących samochody to z kolei kluczowych elementów biznesu.
Dyskryminacja
– Nie widzę zupełnie powodu, dla jakiego samochody z wypożyczalni miałyby jeździć po bus pasach, czy też parkować za darmo. Czułbym się dyskryminowany – mówi w rozmowie z INN Poland Jacek Balkan, dziennikarz motoryzacyjny Tok FM. Podkreśla jednocześnie, że władze miasta zachowują się niekonsekwentnie. – Myślą o bus pasach dla aut z wypożyczalni, natomiast do tej pory w mieście motocykliści i jeżdżący skuterami nie mają do tego prawa. To tym bardziej dziwne, że wszyscy ci użytkownicy jeżdżą tylko sezonowo. W Krakowie, Bydgoszczy czy Wrocławiu rozwiązano ten problem po myśli właścicieli dwóch kółek – dodaje Balkan.
Nie jest jednak wykluczone, że firmy które zdecydują się na wypożyczanie aut w Warszawie, wybiorą wariant w którym użytkownicy ich pojazdów nie będą mogli liczyć na przywileje w postaci bus pasów czy bezpłatnych miejsc parkingowych. Siłą rzeczy, wypożyczenie takiego auta będzie droższe.